
Tworzenie dostępnych cyfrowo treści w social mediach
Kategorie
Kadry i płaceRegion
Dolnośląskie, Kujawsko - Pomorskie, Lubelskie, Lubuskie, Łódzkie, Małopolskie, Mazowieckie, Online, Opolskie, Podkarpackie, Podlaskie, Pomorskie, Śląskie, Świętokrzyskie, Warmińsko-mazurskie, Wielkopolskie, ZachodniopomorskieTagi

Cel i korzyści
Co wyniesiesz z tego szkolenia?
Zdobycie wiedzy w jaki sposób prawidłowo przygotować treści dostępne cyfrowo w social mediach; • Zdobycie wiedzy w jaki sposób unikać pułapek dostępności.
Adresaci
Wszystkie osoby zainteresowane powyższą tematyką; • Koordynatorzy ds. dostępności; • Pracownicy tworzący treści internetowe.
Program szkolenia
I. Czym jest dostępność cyfrowa?
1. Czym jest dostępność?;
2. Osoby z niepełnosprawnościami to rzadkość?;
3. Kim jest osoba z niepełnosprawnościami?;
4. Osoby z dysfunkcją narządu ruchu;
5. Osoby z zaburzeniami poznawczymi oraz intelektualnymi;
6. Osoby z dysfunkcją narządu słuchu;
7. Osoby z dysfunkcją narządu wzroku;
8. Dostępność to nie tylko osoby z niepełnosprawnościami;
9. Grupy z niepełnosprawnościami nie są jednorodne;
10. Jakie problemy występują najczęściej w zakresie zapewnienia dostępności?
11. Proces planowania zapewnienia dostępności cyfrowej
II. Podstawa prawna dostępności cyfrowej
1. Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych;
a) Jakie podmioty są objęte ustawą o dostępności cyfrowej?
b) Art. 3 ust. 2 – do jakich elementów stron internetowych i aplikacji mobilnych nie stosujemy ustawy o dostępności cyfrowej?
c) Zastosowanie Art. 3 ust. 2 w praktyce – multimedia, oświadczenia majątkowe, multimedia nadawane na żywo – zasady stosowania
d) Czego ustawa wymaga od podmiotu publicznego – Art. 5 ust. 1. Obowiązek spełnienia wymogów w zakresie załącznika do ustawy
e) Ustawa o dostępności cyfrowej a social media – na jakich zasadach i w jakich przypadkach muszą być dostępne?
f) Zapewnienie alternatywnego dostępu – na czym polega?
g) Problematyka art. 8 ust. 1 – kiedy i na jakich zasadach można go stosować?
h) Żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej w rozumieniu art. 18 ust. 1 Ustawy – na jakich zasadach, co żądanie ma zawierać, terminy rozpatrzenia, odmowa i odwołanie, tryb skargowy
i) Wymogi dla stron internetowych, stron podmiotowych BIP, treści internetowych i aplikacji mobilnych na podstawie wytycznych dla dostępności treści internetowych 2.1 (…) – załącznika do Ustawy.
III. Działania przygotowawcze w zakresie dostępności cyfrowej
1. Przeszkolenie pracowników organizacji
2. Odpowiednie oprogramowanie
3. Właściwe priorytety
IV. Tworzenie dostępnych treści internetowych
1. Dobre praktyki:
a) Zapewnienie inkluzywności social mediów – wymóg czy dobra praktyka?
b) Co daje zapewnienie inkluzywności?
c) Zastosowanie prostego języka
d) Czytelność przekazu – warunek wstępny
e) Zrozumiałość, zdania proste, brak kwiecistego języka i zbędnych wyrazów
f) Podział tekstu na logiczne części
g) Niezbyt długie akapity
h) Brak justowania – dlaczego?
i) Oznaczanie kluczowych informacji w tekście
j) Stosowanie nagłówków i ich hierarchia
k) Pisanie kursywą? Można czy nie?
l) Zastosowanie kolorów do oznaczania kluczowych wartości w tekście
m) Sposoby oznaczania linków
n) Tekst alternatywny
o) Słownik trudnych wyrazów
p) Wyjaśnienia skrótów
q) Dzielenie wyrazów – praktyka stosowania
r) Czytelna czcionka – co to oznacza?
s) Czy trzeba publikować skany dokumentów?
t) Sprawdzanie ułatwień dostępu
2. Social media:
a) Jak redagować treści na Facebooku, aby były zgodne z ustawą o dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami?
b) Jak działa automatyczny tekst alternatywny na Facebooku?
c) Jak edytować tekst alternatywny dla zdjęcia na Facebooku?
d) Jak dodać napisy do filmu na Facebooku?
e) opis (tekst alternatywny) jest niedostępny w edytorze strony internetowej – co wtedy?
f) Znaki interpunkcyjne w opisach alternatywnych.
g) Tekst alternatywny w przypadku publikacji skomplikowanego wykresu.
h) Napisy do filmów i audiodeskrypcja (jakie narzędzia do tworzenia i edycji napisów, z których może korzystać urząd (licencja), prosty w obsłudze, darmowy)
i) Youtube – w jaki sposób przygotować dostępne treści? Napisy rozszerzone
Prowadzący
członek grupy roboczej ds. sztucznej inteligencji przy Ministerstwie Cyfryzacji (GRAI). wdrożeniowiec systemów klasy EZD, członek ISSA POLSKA (grupa robocza ds. AI). Audytor wiodący i wewnętrzny. Wdraża systemy ochrony danych os., zajmuje się audytem ryzyka związanego z przeważaniem danych os., opracowuje dokumentację z zakresu ochrony danych os., obiegu dokumentów w podmiocie oraz informacji publicznej., Ponadto wdraża platformę EPUAP2 wraz z jej konfiguracją, nadzoruje projekty archiwizacyjne oraz digitalizacyjne. Zajmuje się prowadzeniem szkoleń z zakresu ochrony danych os. (RODO), archiwistyki, platformy EPUAP2, systemów klasy EZD (ELOprofessional), Biuletynu Informacji Publicznej, prawa administracyjnego i dostępu do informacji publicznej.
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
- W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
- Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
- Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Podobne szkolenia
Co jeszcze może Cię zainteresować?

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. – podsumowanie zmian w SOD i orzecznictwie OzN, wpłaty na PFRON, refundacje kosztów zatrudnienia, ważne orzeczenia WSA i NSA oraz kluczowe dla pracodawców stanowiska BON, PFRON i UOKiK.
Zobacz więcej
Opłata adiacencka, planistyczna oraz inne opłaty publiczno-prawne w działaniach samorządów od A do Z
Zobacz więcejDowiedz się więcej
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!
Sprawdź nasze szkolenia