Przeciwdziałanie korupcji w administracji publicznej
Kategorie
Kadry i płaceRegion
Nie określonoTagi
Cel
Co wyniesiesz z tego szkolenia?
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników kursu do wdrażania zasad etycznych w codziennym funkcjonowaniu urzędu oraz skuteczne wzmocnienie zaangażowania kierownictwa w promowaniu właściwych postaw poprzez uświadomienie zagrożeń dla infrastruktury etycznej urzędu. Priorytetem szkolenia jest przekazanie pracownikom skutecznych narzędzi i wiedzy jak przeciwdziałać i radzić sobie z współczesnymi zagrożeniami w sferze etyki, jak monitorować i oceniać ryzyko wystąpienia nadużyć, jak im przeciwdziałać, a wreszcie jak eliminować skutki negatywnych incydentów w sferze etyki.
Program szkolenia
Etyka i kultura etyczna organizacji jako narzędzie walki z korupcją i nadużyciami
1. Podnoszenie świadomości etycznej i kwalifikacji pracowników:
a) Czym jest etyka w pracy urzędnika? Etyka zawodowa. Znaczenie szerokie i wąskie
b) Etyka a przepisy prawne – wzorzec normatywny a wzorzec etyczny
c) Jak utrzymać etykę w urzędzie na odpowiednio wysokim poziomie?
d) Praca urzędnika jako praca wymagająca stosowania zasad etyki zawodowej
e) Zalety etyki zawodowej w administracji publicznej
f) Infrastruktura etyczna w urzędzie
2. Cel i instrumenty etyki zawodowej
a) Wartości, prawa i obowiązki
b) Normy moralne (narzędzie rozstrzygania sporów)
c) Wzajemne stosunki między ludźmi
d) Powszechna moralność
3. Zasady etyczne i poprawna komunikacja
a) Służebna rola pracy urzędnika
b) Kanon cech tworzących profesjonalnego urzędnika
c) Zachowania nieetyczne i standardy postępowania w sytuacjach nieetycznych
d) Konflikt jako sytuacja etycznie wymagająca. Przykłady sytuacji konfliktowych – jak często prosto rozładować konflikt i trudne rozmowy z pracownikami (nagrody, kary),
e) Jak nas widzą? Jakich urzędników ocenia się jako posiadających wysokie walory etyczne na podstawie współczesnych badań.
f) „Na początek postawmy krzesła” – duże korzyści z prostych gestów
g) Słowa mają wielką moc – używanie praktycznych sformułowań ( „potrzebuję” zamiast „musisz”, sformułowania blokujące i generalizowanie jako nasz wróg „bo wy zawsze”…)
h) Wzmacnianie wśród kadry kierowniczej kompetencji miękkich, wpływających na kształtowanie właściwych postaw i ich promowanie wśród pracowników
i) Obszary, w których szczególnie ważna jest etyka – sygnaliści, korupcja, nadużycia w prawie pracy.
Jak wykazać staranność w walce z nadużyciami?
1. Najnowsze standardy – wytyczne CBA z 2020 r. w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym
2. Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników z 2020 r.
3. Istota i formy korupcji w sektorze publicznym. Czynniki wpływające na rozwijanie się korupcji
a) Osoba pełniąca funkcję publiczną a funkcjonariusz publiczny
b) Korzyść majątkowa a osobista, obietnica korzyści
c) Płatna protekcja – handel wpływami
d) Korzyści o małej wartości – przyjęcie bukietu jako przykład kontratypu zwyczaju
e) Podstawowe regulacje antykorupcyjne w Polsce
f) Prawne i pozaprawne konsekwencje korupcji
4. Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji
5. Założenia polityki antykorupcyjnej
6. Konflikt interesów, przykłady i przeciwdziałanie konfliktowi interesów.
7. Identyfikowanie, reakcja i zapobieganie zdarzeniom korupcyjnym w administracji rządowej. Elementy systemu antykorupcyjnego zgodnie z wytycznymi CBA:
a) Zaangażowanie kierownictwa i zintegrowanie zgodności z misją, rola instytucji
b) Ocena ryzyka korupcyjnego
c) Elementy procedury – polityka prezentowa i rejestry korzyści
d) Skuteczna samoocena i monitorowanie zagrożeń korupcyjnych
e) Misja służby publicznej i budowanie jej etosu
f) Zasady zapobiegania zagrożeniu korporacyjnemu
g) Kompetencje i zadania pracowników
h) Monitorowanie i ocena zgodności.
i) Promowanie prawidłowych postaw zgodnie z kodeksem etyki i budowanie świadomości – szkolenia
j) Skuteczna samoocena i postępowanie w incydentach korupcyjnych, sankcje
k) Instytucjonalna kontrola wewnętrzna
l) Zarządzanie ryzykiem korupcji na podstawie wytycznych w normie ISO
m) Zakres polityki antykorupcyjnej (Kodeksu Antykorupcyjnego) – elementy
8. Prawidłowe zachowanie w przypadku wywierania presji korupcyjnej – wytyczne CBA dla urzędników.
a) Sposób postępowania w przypadku zaistnienia ryzyka korupcji
b) Zachowanie podczas próby wręczenia korzyści. O czym koniecznie pamiętać – wytyczne CBA.
c) Postępowanie z informacją o zdarzaniach korupcyjnych – Informowanie przełożonych o podejrzeniu przestępstwa korupcyjnego
d) Kanały zgłaszanie przestępstw korupcyjnych
e) Zawiadamianie organów ścigania
f) Powody zgłaszania korupcji – kiedy obowiązek społeczny a kiedy prawny, ochrona samego siebie, ochrona współpracowników i zasady etyczne
Prowadzący
Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, radca prawny, doświadczony szkoleniowiec, doktor nauk prawnych i adiunkt w Instytucie Prawa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, praktyk prowadzący własną działalność gospodarczą w formie kancelarii prawnej, od 10 lat zajmuje się kompleksową obsługą prawną podmiotów z sektora publicznego i prywatnego, zagadnieniami mobbingu i dyskryminacji, ochroną pracowników przed działaniami odwetowymi, wdrażaniem procedur sygnalizowania nieprawidłowości, ochroną przed działaniami odwetowymi, doradztwem w zakresie tworzenia kompleksowych rozwiązań chroniących sygnalistów, przygotowaniem dedykowanych ocen ryzyka, przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz procedurami antykorupcyjnymi, autorka wielu publikacji z zakresu prawa gospodarczego, cywilnego oraz compliance zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Ukończyła z wyróżnieniem kurs organizowany przez GIIF w zakresie zasad przeciwdziałania praniu pieniędzy i terroryzmowi. Na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie wykłada m.in. przedmioty związane z prawem Unii Europejskiej, compliance, przeciwdziałaniem nadużyciom oraz korupcją i praniem pieniędzy. Dysponuje doświadczeniem praktycznym popartym rzetelną wiedzą naukową oraz umiejętnościami dydaktycznymi. Od początku kariery zawodowej współpracuje z największymi małopolskimi kancelariami prawnymi i firmami szkoleniowymi.
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
- W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
- Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
- Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Podobne szkolenia
Co jeszcze może Cię zainteresować?
ZARZĄDZANIE ZASOBEM MIESZKANIOWYM GMINY na podstawie przepisów ustawy oraz aktów prawa miejscowego.
Zobacz więcejDowiedz się więcej
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!
Sprawdź nasze szkolenia