Budżet Obywatelski jako szczególna forma konsultacji
Kategorie
Kadry i płaceRegion
Cała Polska, OnlineTagi
Cel i korzyści
Co wyniesiesz z tego szkolenia?
Szkolenie ma na celu kompleksowe przybliżenie Budżetu Obywatelskiego jako narzędzia partycypacji społecznej. Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat prawnych aspektów funkcjonowania budżetu obywatelskiego. Dowiedzą się, jak efektywnie tworzyć i wdrażać procedury związane z jego realizacją. Podczas szkolenia przedstawimy poszczególne etapy budżetu obywatelskiego. Wskażemy elementy, na które należy zwrócić uwagę podczas tworzenia uchwały w sprawie budżetu obywatelskiego. Odpowiemy na pytanie, co należy do kompetencji organu stanowiącego, a co do kompetencji organu wykonawczego. Przedstawimy najważniejsze orzeczenia sądów administracyjnych, rozstrzygnięcia nadzorcze wojewodów oraz uchwały regionalnych izb obrachunkowych. Podpowiemy, jak uniknąć najczęściej popełnianych błędów
Adresaci
- pracownicy urzędów odpowiedzialni za wdrażanie oraz kompleksową realizację procedury budżetu obywatelskiego;
- kadra zarządzająca w jednostkach samorządu terytorialnego (m.in. prezydenci, sekretarze, kierownicy komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych);
- radni;
- aktywiści lokalni
Program szkolenia
1. Istota oraz cele Budżetu Obywatelskiego.
2. Budżet Obywatelski w Porto Alegre i Sopocie.
3. Budżet Obywatelski przed i po nowelizacjach ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
4. Uchwała w sprawie Budżetu Obywatelskiego jako akt prawa miejscowego.
5. Uchwała w sprawie Budżetu Obywatelskiego:
a) określenie wysokości środków finansowych oraz ich podział;
b) zgłaszanie projektów:
▪ podmioty biorące udział w konsultacjach,
▪ wymogi formalne zgłaszanych projektów,
▪ wymagana liczba podpisów na liście poparcia;
c) weryfikacja i opiniowanie projektów:
▪ zasady oceny zgłaszanych projektów,
▪ przykładowy model weryfikacji i opiniowania projektów;
d) tryb odwołania od decyzji o niedopuszczeniu projektu pod głosowanie;
e) zasady przeprowadzania głosowania, ustalania wyników i podawania ich do publicznej wiadomości:
▪ równość i bezpośredniość głosowania,
▪ dane zbierane od podmiotów bioracych udział w konsultacjach;
f) harmonogram konsultacji;
g) dodatkowe elementy (informacje o działalności promocyjnej, realizacji zadań, monitoringu i ewaluacji).
6. Orzeczenia sądów administracyjnych, rozstrzygnięcia nadzorcze wojewodów oraz uchwaly regionalnych izb obrachunkowych.
7. Podsumowanie szkolenia i konsultacje z uczestnikami.
Prowadzący
Główny specjalista w Urzędzie Miasta Kalisza. Ekspert w zakresie przygotowania i realizacji procedury konsultacji społecznych. Osoba odpowiedzialna za organizację ośmiu edycji budżetu obywatelskiego, w tym konsultacji w oparciu o art. 5a ust. 3-7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
- W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
- Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
- Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Podobne szkolenia
Co jeszcze może Cię zainteresować?
Kontrola zarządcza w jednostkach oświatowych. Nowe obowiązki dot. systemu ochrony sygnalistów.
Zobacz więcejPostępowanie egzekucyjne w administracji dla początkujących – realizacja zadań z punktu widzenia wierzyciela należności pieniężnych
Zobacz więcejDowiedz się więcej
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!
Sprawdź nasze szkolenia