
Budżet Obywatelski jako szczególna forma konsultacji
Kategorie
Kadry i płaceRegion
Cała Polska, OnlineTagi

Cel i korzyści
Co wyniesiesz z tego szkolenia?
Szkolenie ma na celu kompleksowe przybliżenie Budżetu Obywatelskiego jako narzędzia partycypacji społecznej. Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat prawnych aspektów funkcjonowania budżetu obywatelskiego. Dowiedzą się, jak efektywnie tworzyć i wdrażać procedury związane z jego realizacją. Podczas szkolenia przedstawimy poszczególne etapy budżetu obywatelskiego. Wskażemy elementy, na które należy zwrócić uwagę podczas tworzenia uchwały w sprawie budżetu obywatelskiego. Odpowiemy na pytanie, co należy do kompetencji organu stanowiącego, a co do kompetencji organu wykonawczego. Przedstawimy najważniejsze orzeczenia sądów administracyjnych, rozstrzygnięcia nadzorcze wojewodów oraz uchwały regionalnych izb obrachunkowych. Podpowiemy, jak uniknąć najczęściej popełnianych błędów
Adresaci
- pracownicy urzędów odpowiedzialni za wdrażanie oraz kompleksową realizację procedury budżetu obywatelskiego;
- kadra zarządzająca w jednostkach samorządu terytorialnego (m.in. prezydenci, sekretarze, kierownicy komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych);
- radni;
- aktywiści lokalni
Program szkolenia
1. Istota oraz cele Budżetu Obywatelskiego.
2. Budżet Obywatelski w Porto Alegre i Sopocie.
3. Budżet Obywatelski przed i po nowelizacjach ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
4. Uchwała w sprawie Budżetu Obywatelskiego jako akt prawa miejscowego.
5. Uchwała w sprawie Budżetu Obywatelskiego:
a) określenie wysokości środków finansowych oraz ich podział;
b) zgłaszanie projektów:
▪ podmioty biorące udział w konsultacjach,
▪ wymogi formalne zgłaszanych projektów,
▪ wymagana liczba podpisów na liście poparcia;
c) weryfikacja i opiniowanie projektów:
▪ zasady oceny zgłaszanych projektów,
▪ przykładowy model weryfikacji i opiniowania projektów;
d) tryb odwołania od decyzji o niedopuszczeniu projektu pod głosowanie;
e) zasady przeprowadzania głosowania, ustalania wyników i podawania ich do publicznej wiadomości:
▪ równość i bezpośredniość głosowania,
▪ dane zbierane od podmiotów bioracych udział w konsultacjach;
f) harmonogram konsultacji;
g) dodatkowe elementy (informacje o działalności promocyjnej, realizacji zadań, monitoringu i ewaluacji).
6. Orzeczenia sądów administracyjnych, rozstrzygnięcia nadzorcze wojewodów oraz uchwaly regionalnych izb obrachunkowych.
7. Podsumowanie szkolenia i konsultacje z uczestnikami.
Prowadzący
Główny specjalista w Urzędzie Miasta Kalisza. Ekspert w zakresie przygotowania i realizacji procedury konsultacji społecznych. Osoba odpowiedzialna za organizację ośmiu edycji budżetu obywatelskiego, w tym konsultacji w oparciu o art. 5a ust. 3-7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
- W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
- Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
- Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Podobne szkolenia
Co jeszcze może Cię zainteresować?

Nieodpłatne przekazanie, sprzedaż lub likwidacja zbędnych zużytych lub uszkodzonych składników majątku, który stanowi wyposażenie jednostek sektora finansów publicznych po zmianie rozporządzenia rady ministrów oraz w nowym polskim ładzie
Zobacz więcejDowiedz się więcej
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!
Sprawdź nasze szkolenia