
Obowiązki starostw w zakresie kontroli nad fundacjami i stowarzyszeniami w świetle najnowszych wytycznych GIIF –przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i terroryzmowi. Typowanie podmiotów do kontroli i zasady jej prowadzenia (schematy procedur kontroli).
Region
Dolnośląskie, Kujawsko - Pomorskie, Lubelskie, Lubuskie, Łódzkie, Małopolskie, Mazowieckie, Online, Opolskie, Podkarpackie, Podlaskie, Pomorskie, Śląskie, Świętokrzyskie, Warmińsko-mazurskie, Wielkopolskie, ZachodniopomorskieTagi

Cel i korzyści
Adresaci
Członkowie organów stowarzyszeń i fundacji, wolontariusze, pracownicy i osoby współpracujące ze stowarzyszeniami oraz fundacjami, pracownicy starostw odpowiedzialni za nadzór nad NGO, pracownicy zajmujący się omawianym zakresem i inne osoby pragnące poszerzyć swoją wiedzę w kwestii wymogów związanych z zapobieganiem praniu pieniędzy i terroryzmowi. Uzyskanie wiedzy w zakresie zasad prawidłowego zabezpieczenia organizacji przed wykorzystaniem jej do procederu prania pieniędzy i finansowania terroryzmu oraz zapoznanie się z zagadnieniami kontroli, najczęstszymi uchybieniami i ich potencjalnymi skutkami. Pozyskanie umiejętności w zakresie trafnego interpretowania wymogów prawnych, formalnych i rozwiązywania praktycznych problemów związanych z tworzeniem i egzekwowaniem przepisów procedury AML.
Program szkolenia
Szanowni Państwo,
GIIF przedstawił swoje najnowsze wytyczne dotyczące zakresu kontroli nad fundacjami i stowarzyszeniami, w których negatywnie ocenia brak podejmowania czynności kontrolnych względem tych podmiotów. Fundacje i stowarzyszenia są wskazane jako potencjalne instytucje obowiązane w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Uważa się, że podmioty te mogą być narażone na wykorzystanie ich w celach przestępczych. Dlatego ustawa nakłada na nie szereg obowiązków m.in. obowiązek oceny ryzyka oraz przyjęcia i skrupulatnego przestrzegana wewnętrznej procedury dot. przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy i terroryzmowi jak również wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za jej stosowanie.
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe, m.in. praktyczną check listę pozwalającą na weryfikację spełniania obowiązków instytucji obowiązanej przez NGO, wzór schematu kontroli (zgodnie z art. 47 ust. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców „Organ kontroli zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego organ ogólny schemat tych procedur kontroli, które wynikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa.”)
Informacja wprowadzające
- Dlaczego NGO i starostwa muszą znać ustawę o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i terroryzmowi?
- Kiedy NGO może stać się instytucją obowiązaną (m.in. obrót gotówką, organizacja loterii, wynajem nieruchomości)
- Szczególne ryzyka związane z działalnością NGO w kontekście potencjalnego wykorzystania ich do działalności przestępczej – wybór podmiotów do kontroli
- Informacje od GIIF – ramowy plan kontroli
- Przyczyny i cel regulacji – zobowiązania międzynarodowe
- Podstawy prawne obowiązku przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu
- Podstawowe zagadnienia dotyczące prania pieniędzy – definicja prania pieniędzy i finansowania terroryzmu
- Różnice pomiędzy praniem pieniędzy a finansowaniem terroryzmu
Podejście oparte na ocenie ryzyka – risk based approach – jak je rozumieć
- Podejście oparte na ocenie ryzyka jako klucz do interpretacji nowych przepisów
- Ocena ryzyka w instytucji obowiązanej
- Wymóg prawny sporządzenia oceny ryzyka
- Elementy oceny ryzyka
Co kontroluje starosta? Zawartość procedury AML i podstawowe definicje
- Procedura AML – części składowe
- Przeciwdziałanie praniu pieniędzy w instytucjach obowiązanych
- Przeciwdziałanie finansowaniu terroryzmu
- Osoby odpowiedzialne w organizacji
- Omówienie środków bezpieczeństwa finansowego i ich zakres (standardowe, uproszczone, wzmożone)
- Osoba na eksponowanym stanowisku politycznym
- Beneficjent rzeczywisty – ustalanie beneficjenta rzeczywistego
- Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych
- Zasady gromadzenia i przekazywania informacji do GIIF
- Katalog informacji podlegających obowiązkowi przekazania do GIIF
- Archiwizacja dokumentacji
Procedura zgłaszania nadużyć (whistleblowing) w instytucji obowiązanej
- Organizacja procedury zgłaszania nieprawidłowości
- Sposób przyjmowania i weryfikowania zgłoszeń
- Ochrona sygnalistów
- Postępowanie ze zgłoszeniem
- Kanały informowania o naruszeniach
- Praktyczne wdrożenie systemu w naszej organizacji
Nadzór, kontrola i kary – schematy prowadzenia kontroli
- Kompetencje i zadania organu nadzoru
- Nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy
- Tryb i zakres ustawowy podmiotów przeprowadzających kontrolę
- Odstąpienie od prowadzenia kontroli
- Dokumenty sporządzane w toku kontroli
- Przygotowanie i przeprowadzenie kontroli
- Sankcje i odpowiedzialność za naruszenie ustawy
Prowadzący
radca prawny, doświadczony szkoleniowiec, doktor nauk prawnych i wykładowca w Instytucie Prawa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, praktyk prowadzący własną kancelarię prawną, od ponad 12 lat zajmuje się kompleksową obsługą prawną podmiotów z sektora publicznego i prywatnego oraz NGO, wdrażaniem kodeksów etyki, wdrażaniem procedur sygnalizowania nieprawidłowości, doradztwem w zakresie tworzenia kompleksowych rozwiązań chroniących sygnalistów, przygotowaniem dedykowanych ocen ryzyka, przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz procedurami antykorupcyjnymi, autorka wielu publikacji z zakresu prawa gospodarczego, cywilnego oraz compliance zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Ukończyła kurs organizowany przez GIIF w zakresie zasad przeciwdziałania praniu pieniędzy. Na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie wykłada m.in. przedmioty związane z prawem Unii Europejskiej, compliance, przeciwdziałaniem nadużyciom, korupcją i praniem pieniędzy (Unijny i krajowy system przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu). Dysponuje doświadczeniem praktycznym popartym rzetelną wiedzą naukową oraz umiejętnościami dydaktycznymi. Od początku kariery zawodowej współpracuje z największymi małopolskimi kancelariami prawnymi i firmami szkoleniowymi.
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
- W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
- Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
- Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Podobne szkolenia
Co jeszcze może Cię zainteresować?

Wdrażanie Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją i e-Doręczeń – aktualizacja instrukcji kancelaryjnych oraz jednolitego rzeczowego wykazu akt
Zobacz więcejDowiedz się więcej
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!
Sprawdź nasze szkolenia