
Kurs kancelaryjno archiwalny II stopnia
Kategorie
ArchiwistykaRegion
Cała PolskaTagi

Program szkolenia
1. Wprowadzenie do problematyki.
o Źródła prawa archiwalnego
o Zapoznanie z podstawową terminologią związaną z archiwistyką
o Współpraca z nadzorem archiwalnym
o Klasyfikacja i kwalifikacja dokumentacji
o Normatywy kancelaryjno- archiwalne
2. Obieg dokumentacji w jednostce organizacyjnej. Miejsce i rola archiwum w jednostce.
o Podstawowe systemy kancelaryjne
o Schemat obiegu dokumentacji w zakładzie pracy
o Procedura wprowadzania i zmiany normatywów kancelaryjno-archiwalnych
o Podział kompetencji pracowników
o System tradycyjny, system elektronicznego zarządzania dokumentacją, system tradycyjny wspomagany elektronicznie – omówienie głównych różnic
o Teczki spraw i teczki akt niestanowiących akt spraw
o Przygotowanie teczki do przekazania do archiwum zakładowego.
3. Profesjonalne archiwum zakładowe.
o Zasób archiwum zakładowego
o Lokal archiwum zakładowego: magazyn archiwalny i biuro archiwisty
o Wyposażenie archiwum zakładowego
o Techniczne i organizacyjne zabezpieczenie zasobu archiwum zakładowego
o Rozmieszczenie akt w archiwum zakładowym
o Bezpieczny archiwista.
4. Procedury postępowania z dokumentacją – warsztaty
o Przyjmowanie akt z komórek organizacyjnych
o Procedura brakowania dokumentacji niearchiwalnej
o Udostępnianie i wypożyczanie akt zgromadzonych w zasobie archiwum zakładowego
o Postępowanie w przypadku uszkodzenia wypożyczonych akt
o Procedura skontrum
o Procedura wycofywania dokumentacji ze stanu archiwum
o Przekazywanie materiałów archiwalnych do Archiwum Państwowego
o Sprawozdanie roczne z działalności archiwum zakładowego
o Postępowanie w przypadku reorganizacji lub ustania działalności aktotwórcy.
5. Praktyczna analiza wszystkich etapów porządkowania dokumentacji.
o Studia wstępne
o Rozpoznanie przynależności zespołowej
o Segregacja i systematyzacja dokumentacji w obrębie zespołu
o Klasyfikacja i kwalifikacja akt
o Archiwizowanie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej
o Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej
o Opisywanie teczek
o Przygotowywania ewidencji archiwum zakładowego i nadawanie sygnatury archiwalnej
o Opracowanie rysu historycznego twórcy zespołu archiwalnego.
o Typowanie dokumentacji przeznaczonej do brakowania. Przygotowanie spisów dokumentacji przeznaczonej do brakowania i wniosku o wyrażenie zgody na brakowanie
o Typowanie materiałów archiwalnych przeznaczonych do przekazania do archiwum państwowego, przygotowywanie stosownej dokumentacji
o Udostępnianie i wypożyczanie dokumentacji znajdującej się w zasobie archiwum zakładowego
o Przygotowywanie protokołu zaginięcia, uszkodzenia lub sporządzenia braków wypożyczonej dokumentacji
o Przygotowywanie protokołu wycofania jednostki aktowej z ewidencji archiwum zakładowego
o Przeprowadzenie skontrum dokumentacji zgromadzonej w zasobie archiwum
o Przygotowanie sprawozdania z działalności archiwum zakładowego.
6. Porządkowanie dokumentacji pracowniczej.
o Zasady prowadzenia i dbania o dokumentację pracowniczą
o Podstawa prawna prowadzenia dokumentacji pracowniczej
o Podział dokumentacji osobowej pracownika na części
o Prowadzenie dokumentacji pracowniczej
o Okresy przechowywania dokumentacji pracowniczej i możliwość ich skrócenia
o Możliwość zmiany formy dokumentacji pracowniczej
o Dane osobowe a dokumentacja pracownicza – RODO w archiwum
7. Państwowa służba archiwalna. Współpraca archiwisty z nadzorem archiwalnym w zakresie kontroli, przekazywania materiałów archiwalnych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej.
o Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych
o Narodowy zasób archiwalny i jego podziały
o Przygotowanie materiałów archiwalnych do przekazania do archiwum państwowego
o Udział archiwum państwowego w procedurze brakowania dokumentacji niearchiwalnej – ekspertyza
o Kontrola z archiwum państwowego
Prowadzący
Dyplomowana Archiwistka, absolwentka Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego na kierunku Historia o specjalizacji archiwalnej z 19- letnim doświadczeniem w strukturach publicznych służb zatrudnienia. Urzędniczka, Archiwista, certyfikowana specjalistka procedur administracyjnych i normatywów kancelaryjno – archiwalnych.
Od 2020 r związana z branżą szkoleniową. Prowadziła szkolenia poświęcone archiwizacji dokumentów. Realizuje szkolenia dla JST w zakresie procedur postępowania z dokumentacją w świetle obowiązujących przepisów prawnych, a także służby przygotowawczej dla urzędników.
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
- W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
- Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
- Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Podobne szkolenia
Co jeszcze może Cię zainteresować?

Wdrażanie Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją i e-Doręczeń – aktualizacja instrukcji kancelaryjnych oraz jednolitego rzeczowego wykazu akt
Zobacz więcejDowiedz się więcej
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!
Sprawdź nasze szkolenia