
Poradnik dla nowego pracownika na stanowisku archiwisty zakładowego
Kategorie
ArchiwistykaRegion
Dolnośląskie, Kujawsko - Pomorskie, Lubelskie, Lubuskie, Łódzkie, Małopolskie, Mazowieckie, Online, Opolskie, Podkarpackie, Podlaskie, Pomorskie, Śląskie, Świętokrzyskie, Warmińsko-mazurskie, Wielkopolskie, ZachodniopomorskieTagi

Cel
- Zapoznanie się z problematyką prowadzenia dokumentacji i funkcjonowania archiwów zakładowych i składnic akt.
- Poznanie reguł kierujących obiegiem dokumentacji i zasad archiwizacji dokumentacji w jednostce organizacyjnej.
- Nabycie umiejętności w zakresie znakowania, opisywania
i ewidencjonowania dokumentacji w archiwum. - Zidentyfikowanie kluczowych momentów procesu zarządzania dokumentacja i osób za nie odpowiedzialnych.
- Omówienie obowiązujących trendów w zarządzaniu dokumentacją.
- Realizacja zapisów Instrukcji archiwalnej w zakresie obowiązku stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników odpowiedzialnych za archiwa zakładowe.
- Pozyskanie niezbędnych formularzy i druków kancelaryjno-archiwalnych.
Adresaci
Szkolenie skierowane jest przede wszystkim do nowych pracowników realizujących zadania archiwisty lub instytucji dopiero organizujących własne archiwum lub składnicę akt, zwłaszcza samorządowych podmiotów tj. szkół, przedszkoli, bibliotek, warsztatów terapii zajęciowej, ośrodków szkolno-wychowawczych, ośrodków pomocy społecznej, centrów usług wspólnych, zakładów usług komunalnych i mieszkaniowych, gminnych domów kultury, straży miejskich i gminnych, SP ZOZ-ów, itp.
W trakcie szkolenia uczestnicy – poprzez aktywny udział w zajęciach i swobodną dyskusję – zdobędą konieczną wiedzę do poprowadzenia archiwum instytucji.
Program szkolenia
W czasie szkolenia nowi archiwiści uczestnicy otrzymają odpowiedzi na następujące pytania:
- Jakie przepisy regulują postępowanie z dokumentacją i jakie są konsekwencje ich nieprzestrzegania dla państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych?
- Czym różni się archiwum zakładowe od składnicy akt?
- Jakie zadania ma realizować archiwista?
- Jak wygląda protokół przejęcia archiwum i kto go przygotowuje?
- Kto sprawuje nadzór nad dokumentacją i posiada prawo do kontroli dokumentacji?
- Ile lat przechowywać dany typ dokumentów? Ustalanie okresów przechowywania segregatorów z aktami i kontekst RODO.
- Czym różni się znak sprawy od numeru pisma, a spis spraw od spisu zdawczo-odbiorczego?
- Jak wyglądać powinien obieg dokumentacji?
- Czym są akta sprawy i z czego się składają?
- Jak oznaczać dokumentację i opisywać teczki aktowe?
- Jak zorganizować archiwum/składnicy akt w instytucji? Jakie są wymogi lokalowe i techniczne zabezpieczenie dokumentacji?
- Jakie rodzaje dokumentacji współczesnej przechowywać trzeba w archiwum?
- Jak przebiega proces przejmowania dokumentacji do archiwum instytucji?
- Czy układając dokumentację w magazynach archiwalnych należy kierować się szczegółowymi zasadami?
- Jak postąpić z dokumentacją dotychczas nieuporządkowaną?
- Co to są środki ewidencyjne archiwum i jak się je prowadzi?
- Kto i na jakich zasadach może korzystać z archiwum (udostępnianie akt przez archiwistę i procedura wycofania dokumentacji z archiwum)?
- Jak postąpić z niepotrzebną dokumentacją (zniszczenie czy brakowanie)?
Prowadzący
Specjalista ds. zarządzania dokumentacją najnowszą, doktor n. hum. z zakresu archiwistyki, biegły sądowy, absolwentka Wydziału Humanistycznego UMCS w Lublinie i studiów menadżerskich EMBA, wieloletni pracownik Oddziału Nadzoru Archiwalnego w Archiwum Państwowym w Kielcach, prowadzi własną działalność gospodarczą z zakresu spraw kancelaryjno-archiwalnych.
Bezkosztowa rezygnacja ze szkolenia jest możliwa na 5 dni roboczych przed planowanym terminem szkolenia. Po tym terminie zostaną Państwo obciążeni kosztami w wysokości 80% ceny szkolenia.
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
- W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
- Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
- Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Podobne szkolenia
Co jeszcze może Cię zainteresować?

Wdrażanie Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją i e-Doręczeń – aktualizacja instrukcji kancelaryjnych oraz jednolitego rzeczowego wykazu akt
Zobacz więcejDowiedz się więcej
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!
Sprawdź nasze szkolenia