szkolenie online

2-dniowy kurs Koordynator dostępności cyfrowej

ID szkolenia: 3796

Kategorie

Kadry i płace

Region

Dolnośląskie, Kujawsko - Pomorskie, Lubelskie, Lubuskie, Łódzkie, Małopolskie, Mazowieckie, Online, Opolskie, Podkarpackie, Podlaskie, Pomorskie, Śląskie, Świętokrzyskie, Warmińsko-mazurskie, Wielkopolskie, Zachodniopomorskie

Tagi

#dostępność, #dostępnośćarchitektoniczna, #dostępnośćcyfrowa, #Standard WCAG 2.1, #szkolenieonline, audyt
Opiekun szkolenia
Uwaga!

Kurs odbywa się w dniach 18. i 20. lutego 2025 r.

Cel i korzyści

Co wyniesiesz z tego szkolenia?

  • • Zdobycie wiedzy dotyczącej teorii i praktyki związanej ze dostosowaniem BIP’u oraz stron internetowych do wymagań ustawy o dostępności cyfrowej;
    • Zdobycie wiedzy dotyczącej teorii i praktyki związanej ze dostosowaniem BIP’u oraz stron internetowych do wymagań standardu WCAG 2.1;
    • Zdobycie wiedzy na temat audytowania stron internetowych;
    • Zapoznanie się z orzecznictwem i praktyką dostępności.

Adresaci

• wszystkie osoby zainteresowane powyższą tematyką;
• początkujący koordynatorzy;

Program szkolenia

Dzień I

I. Koordynator – zasady wyznaczania, cechy, umocowanie w organizacji i przepisach prawa
1. Powołanie koordynatora – wymogi prawne i organizacyjne
2. Umocowanie w organizacji
3. Jakie zadania realizuje koordynator?
4. Pożądane cechy koordynatora
5. Czym koordynator nie powinien się odznaczać
6. Stałe podnoszenie kompetencji – konieczność czy dobra praktyka?

II. Urząd a dostępność. Zadania koordynatora ds. dostępności
1. Wymóg dostosowania urzędu do przepisów ustaw: z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych – analiza zapisów ustawy w perspektywie dostępności urzędów dla klientów ze szczególnymi potrzebami oraz z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
2. W jaki sposób dostosować urząd na płaszczyźnie wizerunkowej, proceduralnej, informacyjnej i architektonicznej
3. Zadania koordynatora ds. dostępności:
a) Audyt dostępności
b) Opracowanie planu
c) Harmonogram wdrożenia
d) Koordynacja zadań
e) Pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla pracowników
f) Postępowanie skargowe
g) Raporty dostępności
h) Stałe monitorowanie
i) Dobre praktyki

III. Standard WCAG 2.1 i WCAG 2.2. a dostępność stron internetowych, social mediów oraz Biuletynu Informacji Publicznej
1. Standard WCAG 2.1.
2. Jakie adresy www obejmuje standard WCAG?
3. Jak wdrożyć WCAG 2.1 na poziomie strony internetowej oraz strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej
4. Standard WCAG 2.2.
5. Różnice między WCAG 2.1 a 2.2.
6. Przykłady dobrych praktyk

IV. Ustawa o dostępności cyfrowej a strony internetowe, Biuletyn Informacji Publicznej i social media
1. Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych oraz BIP w oparciu o Ustawę o dostępności cyfrowej;
2. Przeprowadzenie oceny zapewnienia dostępności cyfrowej – na czym polega?;
3. Deklaracja dostępności. Co to jest i gdzie ją zamieścić na stronie internetowej oraz w BIP?;
4. Zadania kontrolne ministra właściwego do spraw informatyzacji;
5. Sankcje przewidziane przepisami prawa;
6. Dobre praktyki;
7. Wymogi dla podmiotowych stron BIP w myśl ustawy:
– Język migowy,
– Alfabet Braille’a,
– zapewnienie możliwości odsłuchu materiałów publikowanych na stronie podmiotowej,
– pobieranie wersji tekstowej dokumentów celem użycia w urządzeniach dedykowanych odczytowi maszynowemu,
– wysoki kontrast,
– animacje
– audiodeskrypcja
– użycie kolorów
– logiczny układ menu podmiotowego i przedmiotowego
– wyszukiwanie
– treści
– hierarchia nagłówków
– napisy rozszerzone

Dzień II

V. Zagadnienia praktyczne
1. Zasady tworzenia treści dostępnych cyfrowo;
2. Najczęstsze błędy;
3. Napisy rozszerzone – rozwinięcie zagadnienia;
4. Audiodeskrypcja;
5. Transkrypcja;
6. Tworzenie dostępnych plików tekstowych i graficznych;
7. PDFy;
8. Justowanie;
9. Czcionki;
10. Wideo;
11. Nagłówki;
12. Nawigacja;
13. Obsługa za pomocą klawiatury;
14. Etykiety;
15. Atrybut Title;
16. Atrybut Alt;
17. Prosty przekaz;
18. Captcha;
19. Animacje;
20. Tabele;
21. Kursywa;
22. Hierarchia nagłówków – rozwinięcie zagadnienia;
23. Listy;
24. Punktory;
25. Akapity;
26. Prosta i zrozumiała treść;
27. Tworzenie dostępnych cyfrowo treści w social mediach.

VI. Przykłady dostosowanych stron internetowych do standardu WCAG 2.1 oraz stron podmiotowych Biuletynu do wymogów Ustawy o dostępności cyfrowej

VII. Audyt dostępności cyfrowej – od czego zacząć?
1. Jak przygotować się do audytu?
2. Na co zwrócić uwagę?
3. Pułapki które mogą się pojawić

VIII. Przeprowadzenie audytu dostępności cyfrowej
1. Dostępne narzędzia
2. Metodologia
3. Automatyzacja
4. Na co zwracać uwagę czyli o czcionkach, kontrastach, szablonach, tabelach słów kilka
5. Prosty język
6. Napisy rozszerzone

IX. Raport z audytu
1. W jaki sposób przygotować raport?
2. Co powinno znaleźć się w raporcie?
3. Kwestia rekomendacji.

Prowadzący

Czynny Koordynator ds. dostępności i audytor dostępności cyfrowej i architektonicznej, doradca merytoryczny w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Opolskiego.
Założyciel i właściciel AMP Trainers’ HUB – Usługi szkoleniowe i archiwistyczne Adam Parysz. Zajmuje się prowadzeniem szkoleń z zakresu ochrony danych osobowych (RODO), archiwistyki, platformy EPUAP2, systemów klasy EZD (ELOprofessional), Biuletynu Informacji Publicznej, prawa administracyjnego i dostępu do informacji publicznej. Wdraża systemy ochrony danych osobowych, zajmuje się audytem ryzyka związanego z przeważaniem danych osobowych, opracowuje dokumentację z zakresu ochrony danych osobowych, obiegu dokumentów w podmiocie oraz informacji publicznej.

SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE

  • Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
  • W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
  • Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
  • Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
  • Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
  • Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Szczegóły i rejestracja

Data od:

18 luty 2025 09:00

Data do:

20 luty 2025 14:30

Miejsce:

szkolenie online

Koszt:

890 zł + VAT

Formularz ogólny: Pobierz formularz

Podobne szkolenia

Co jeszcze może Cię zainteresować?

Ochrona danych osobowych a ustawa o ochronie sygnalistów

Zobacz więcej

Budżet Obywatelski jako szczególna forma konsultacji

Zobacz więcej

Od zatrudnienia do zwolnienia – ABC kadrowca według obecnego stanu prawnego.

Zobacz więcej

Dowiedz się więcej

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!

Sprawdź nasze szkolenia