
Jak kontrolować szkoły podstawowe i przedszkola w aspekcie prawidłowości wprowadzania danych do Systemu Informacji Oświatowej?
Region
Cała PolskaTagi

Cel i korzyści
Uczestnicy szkolenia zostaną zapoznani z aktualnymi przepisami dotyczącymi zadań jednostek samorządu terytorialnego w zakresie weryfikacji danych wprowadzanych do SIO przez szkoły i przedszkola.
Podczas szkolenia zostaną zaprezentowane praktyczne wskazówki, jak należy prowadzić nadzór nad prawidłowością przekazywania danych do SIO przez placówki publiczne i niepubliczne. Zostaną również zaprezentowane najważniejsze raporty ze „Strefy pracownika” dedykowane jednostkom samorządu terytorialnego. Przekazane zostaną również aspekty techniczne i merytoryczne wprowadzania przez szkoły i przedszkola danych do SIO pod kątem ustalania kwoty potrzeb oświatowych oraz eliminowania zaistniałych w SIO błędów mogących skutkować ich niewłaściwym naliczeniem, skutkującym np. zaniżeniem kwoty potrzeb oświatowych i wynikającym z tego brakiem subwencji.
Program szkolenia
1. Zmiany w sposobie finansowania oświaty od roku 2025 i związane z tym zmiany w ustawie o systemie informacji oświatowej.
2. Prawidłowy sposób rejestrowania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego – wykazywanie godzin realizowanych w ramach orzeczenia oraz uzależnienie finansowania niektórych orzeczeń od liczby zrealizowanych w ramach IPET godzin.
3. Omówienie najważniejszych raportów SIO zawierających dane do ustalenia potrzeb oświatowych, bieżący monitoring danych zgromadzonych w SIO.
4. Procedura uzgadniania danych do naliczenia kwoty potrzeb oświatowych kolejny rok budżetowy według stanu na 15 czerwca danego roku – odpowiedzialność dyrektora szkoły i organu prowadzącego za poprawność danych przekazywanych do SIO:
1) obowiązek potwierdzania przez JST prawdziwości danych zawartych w SIO,
2) obowiązek porównania danych zawartych w zestawieniach z danymi, którymi dysponuje JST, w szczególności z danymi posiadanymi w związku ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością prowadzonej szkoły/przedszkola w zakresie spraw finansowych i administracyjnych oraz w związku z udzielaniem i rozliczaniem przez JST dotacji dla placówek niesamorządowych,
3) obowiązek niezwłocznej modyfikacji danych przez szkołę/placówkę oświatową po stwierdzeniu przez JST nieprawdziwości wprowadzonych danych (terminy możliwych korekt danych SIO i brak możliwości takich korekt po określonej dacie).
5. Konsekwencje zaniechania wprowadzania lub wprowadzania do SIO danych niezgodnych z prawdą.
6. Kontrolny obowiązek jednostki samorządu terytorialnego, m.in. w kontekście ustalania kwoty potrzeb oświatowych:
1) podstawy prawne sprawowania nadzoru nad wprowadzaniem danych przez szkoły podstawowe i przedszkola, w tym różnice w kontroli placówek samorządowych i niesamorządowych,
2) zaplanowanie i przygotowanie kontroli na podstawie procedury kontroli placówek samorządowych lub zapisów uchwały dotyczącej kontroli pobrania dotacji przez placówki niesamorządowe (przykłady pism zawiadamiających o kontroli, upoważnienia, analiza danych ze „Strefy pracownika” niezbędnych w trakcie kontroli),
3) realizacja kontroli w szkole/przedszkolu (przykład protokołu kontroli wraz z zaleceniami oraz decyzji nakazującej zwrot dotacji pobranej w nadmiernej wysokości).
Prowadzący
Doświadczony wykładowca, praktyk w zakresie prawa oświatowego, pracownik samorządowy z wieloletnim doświadczeniem w pracy na stanowiskach związanych z zarządzaniem oświatą (dyrektor szkoły, wizytator kuratorium oświaty, wicedyrektor regionalnej placówki doskonalenia nauczycieli, obecnie główny specjalista ds. oświaty w jednostce samorządu terytorialnego); trenerka specjalizująca się w szkoleniach z zakresu: Systemu Informacji Oświatowej, dofinansowania kształcenia pracowników młodocianych (w tym pomocy de minimis), zmian w przepisach prawa oświatowego, jak również organizacji pracy szkół.
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
- W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
- Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
- Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Podobne szkolenia
Co jeszcze może Cię zainteresować?

Statut szkoły i przedszkola- zasady tworzenia i nowelizacji wraz z omówieniem konieczności wprowadzenia nowych zapisów, które mają obowiązywać od roku szkolnego 2024/2025.
Zobacz więcejDowiedz się więcej
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!
Sprawdź nasze szkolenia