SPECJALISTA DS ŻYWIENIA ZBIOROWEGO.

ID szkolenia: 1002

Region

Dolnośląskie, Kujawsko - Pomorskie, Lubelskie, Lubuskie, Łódzkie, Małopolskie, Mazowieckie, Opolskie, Podkarpackie, Podlaskie, Pomorskie, Śląskie, Świętokrzyskie, Warmińsko-mazurskie, Wielkopolskie, Zachodniopomorskie

Tagi

#res edukacja, #specjalista ds. żywienia zbiorowego, #szkolenie onlinw, #zasady i eatpy drażania HACCP, #zywienie zbiorowe, HACCP
Opiekun szkolenia
Brak danych

Termin: 02 lipca  Miejsce: online  Cena:600 zł (+VAT)


Magda Rygorczuk
tel. 888 549 572
e-mail: mrygorczuk@res.edu.pl

Adresaci

DLA KOGO:

Szkolenie przeznaczone dla osób pracujących:

  • w placówkach oświatowo-wychowawczych (żłobki, przedszkola, szkoły, internaty, bursy, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze)
  • w placówkach opieki nad osobami dorosłymi (domy opieki społecznej, domy seniora, itp.)
  • w placówkach służby zdrowia (szpitale, hospicja, zakłady pielęgnacyjno – opiekuńcze, itp.
  • w firmach cateringowych i gastronomicznych zaopatrujących ww zakłady żywienia zbiorowego w posiłki.

 

[/su_tab]

Program szkolenia

PROGRAM SZKOLENIA obejmuje:

Blok I:
System HACCP (opracowywanie dokumentacji, wdrażanie i utrzymywanie) oraz aktualne przepisy higieniczno – sanitarne obowiązujące w zakładach żywieniowo – żywnościowych.
Część teoretyczna:
1. Bezpieczeństwo i jakość zdrowotna żywności w świetle aktualnych przepisów prawnych krajowych i UE. Aktualne wymagania prawne stawiane dla zakładów żywieniowo – żywnościowych oraz sposób ich interpretowania przez służby kontrolne. Zmiany przepisów higieniczno-sanitarnych dla zakładów żywienia zbiorowego i ich wpływ na procedury i instrukcje w ramach systemu HACCP.
2. Nowe procedury planowania i przeprowadzania kontroli zakładów żywienia zbiorowego przez sanepid.
3. Ułatwienia we wdrażaniu systemu HACCP – stanowisko UE.
4. GHP, GMP, HACCP jako narzędzia zabezpieczania jakości zdrowotnej żywności.
5. Dobre Praktyki Higieniczne i Produkcyjne podwaliną systemu HACCP.
6. Zasady i etapy wdrażania systemu HACCP.
7. Ograniczenia i korzyści wynikające z wdrożenia GHP, GMP oraz systemu HACCP.
Część praktyczna – warsztaty – praca zespołowa:
1. Opracowanie systemu HACCP dla wybranego produktu: przygotowanie receptury produktu gotowego, przeprowadzenie analizy zagrożeń oraz wyznaczenie punktów kontrolnych i krytycznych, ustalenie sposobu i częstotliwości monitorowania, działań korygujących i zapobiegawczych, ustalenie sposobu weryfikacji wdrożonego systemu.
2. Ocena zakładowej dokumentacji GHP, GMP i HACCP przedstawionej przez uczestników szkolenia, indywidualne konsultacje dla uczestników.

Blok II:
System HACCP – weryfikacja. Auditor wewnętrzny systemu HACCP zgodnego z normą PN-EN-ISO 22000:2006.
Część teoretyczna:
1. Zasady i etapy wdrażania systemu HACCP.
2. Podstawy auditowania systemu zarządzania bezpieczeństwem zdrowotnym żywności: terminologia, pojęcie auditu, powody przeprowadzania auditów, cechy auditów.
3. Wymagania stawiane auditorom, rola auditora, kompetencje.
4. Przebieg auditu: planowanie auditu, spotkanie otwierające, przeprowadzanie auditu, poszukiwanie zgodności i dowodów, formułowanie niezgodności i spostrzeżeń.
5. Raportowanie wyników auditu.
6. Działania poauditowe jako forma doskonalenia zakładowego systemu zarządzania bezpieczeństwem zdrowotnym żywności.
7. Certyfikacja systemu zarządzania bezpieczeństwem zdrowotnym żywności.
Część praktyczna – warsztaty – praca zespołowa:
1.Przegląd przykładowej Księgi systemu HACCP.
2.Omówienie pełnej dokumentacji systemu HACCP dla wybranego produktu – grupy asortymentowej.
3.Przygotowanie dokumentów auditowych: program auditów, plan auditu, lista pytań kontrolnych, raport z auditu.
4.Ocena zakładowej dokumentacji GHP, GMP i HACCP przedstawionej przez uczestników szkolenia, indywidualne konsultacje dla uczestników.

BLOK III.
Podstawy racjonalnego żywienia żywienia człowieka zdrowego.
Wymagania krajowych i unijnych przepisów prawnych odnoszące się do bezpieczeństwa żywności i żywienia dzieci w jednostkach systemu oświaty.

1. Informowanie o właściwościach żywności.
1.1. Podstawy prawne dotyczące obowiązkowego informowania konsumentów i zakładów żywienia zbiorowego o właściwościach środków spożywczych.
1.2. Jak interpretować dane na temat środków spożywczych przekazywane przez ich producentów? W jakim zakresie przepisy dotyczące znakowania środków spożywczych odnoszą się do zakładów żywienia zbiorowego dzieci, młodzieży i osób dorosłych?
2. Normy żywienia i składniki pokarmowe.
2.1. Geneza norm żywienia.
2.2. Potrzeby energetyczne organizmu.
2.3. Składniki odżywcze i ich znaczenie w żywieniu dzieci.
2.3.1. Białka.
2.3.2. Tłuszcze.
2.3.3. Węglowodany.
2.3.4. Błonnik pokarmowy.
2.3.5. Witaminy.
2.3.6. Składniki mineralne.
2.4. Roślinne metabolity wtórne.
2.5. Płyny.
2.6. Średnia ważona norma na energię i składniki odżywcze.
3. Leczenie dietetyczne chorób.
3.1. Choroby górnego odcinka przewodu pokarmowego.
3.2. Choroby jelit.
3.3. Choroby wątroby i dróg żółciowych.
3.4. Choroby trzustki.
3.5. Choroby nerek.
3.6. Choroby układu krążenia.
3.7. Choroby metaboliczne.
3.8. Choroby układu kostno-stawowego.
3.9. Nowotwory złośliwe.
3.10. Choroby oczu.
3.11. Choroby skóry.
3.12. Żywienie dojelitowe i pozajelitowe,
3.13. Choroby endokrynologiczne.
3.14. Choroby neurodegeneracyjne.
4. Alergie i nietolerancje pokarmowe.

BLOK IV
Zasady żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży, zgodne z aktualnymi, przepisami prawnymi, normami żywienia i zaleceniami żywieniowymi.
1. Omówienie aktualnych przepisów prawnych: Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26.07.2016 r. w sprawie żywienia w stołówkach szkolnych i przedszkolnych oraz Ustawa o opiece nad dzieckiem do lat 3.
2. Nowe normy żywienia dzieci i młodzieży:
2.1. Zakres obowiązkowego stosowania norm żywienia w żywieniu dzieci i młodzieży.
2.2. Podział na grupy żywieniowe dzieci żłobkowych, przedszkolnych i szkolnych i normy żywienia dla tych grup.
2.3. Zasady wyliczania średnich ważonych norm żywienia na energię i składniki odżywcze dla zróżnicowanych wiekowo grup żywieniowych.
2.4. Zasady wyliczania wartości odżywczej produktów, dań kulinarnych, posiłków i dziennych racji pokarmowych, tworzenie receptur.
3. Ustalanie gramatur dań odpowiednich do norm żywienia danej grupy wiekowej i przeliczanie tych gramatur dla młodszych i starszych grup żywieniowych.
4. Przygotowywanie receptur zgodnych z zapisami Rozporządzenia Ministra Zdrowia oraz spełniających kryteria norm żywienia dla dzieci i młodzieży, z uwzględnieniem sezonowości produktów spożywczych.
5. Zasady komponowania jadłospisów dla dzieci i młodzieży, w tym:
– zalecana liczba posiłków dostosowana do czasu pobytu dziecka w placówce,
– zachowanie odpowiedniego odstępu pomiędzy posiłkami,
– procent realizacji dziennych norm żywienia z podziałem na żłobek, przedszkole, obiad szkolny i żywienie całodzienne,
– udział produktów wymaganych Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w poszczególnych posiłkach (co musi się znaleźć w śniadaniu/II śniadaniu/obiedzie/podwieczorku/kolacji),
– zdefiniowanie terminów „porcja”, „dodatek”, „zawartość” w przypadku podawania ryb, mleka lub produktów mlecznych, warzyw i owoców,
– wykaz produktów spożywczych i ich składników dozwolonych i zakazanych do stosowania w żywieniu dzieci.

6. Zasady identyfikowania alergenów w produktach spożywczych i daniach kulinarnych, zakres informacji o alergenach konieczny do przeniesienia na jadłospis.

BLOK V.
Zasady żywienia zbiorowego osób dorosłych (w tym chorych i starszych), zgodne z aktualnymi normami żywienia i zaleceniami żywieniowymi.

1. Omówienie stanu prawnego dot. żywienia zbiorowego osób dorosłych, w tym osób chorych i starszych.
2. Nowe normy żywienia osób dorosłych:
2.1. Podział osób dorosłych na grupy żywieniowe i normy żywienia dla tych grup.
2.2. Zasady wyliczania średnich ważonych norm żywienia na energię i składniki odżywcze dla zróżnicowanych wiekowo grup żywieniowych.
2.4. Zasady wyliczania wartości odżywczej produktów, dań kulinarnych, posiłków i dziennych racji pokarmowych, tworzenie receptur.
3. Ustalanie gramatur dań odpowiednich do norm żywienia danej grupy wiekowej i przeliczanie tych gramatur dla różnych grup żywieniowych.
4. Przygotowywanie receptur spełniających kryteria norm żywienia osób dorosłych, z uwzględnieniem sezonowości produktów spożywczych.
5. Zasady komponowania jadłospisów dla osób dorosłych, w tym:
– zalecana liczba posiłków dostosowana do czasu pobytu w placówce,
– zachowanie odpowiedniego odstępu pomiędzy posiłkami,
– procent realizacji dziennych norm żywienia z podziałem na grupy wiekowe.
6. Zasady identyfikowania alergenów w produktach spożywczych i daniach kulinarnych, zakres informacji o alergenach konieczny do przeniesienia na jadłospis.

 

Prowadzący

SZKOLENIE POPROWADZI

Wieloletni pracownik Państwowej Inspekcji Sanitarnej odpowiedzialny za czynności kontrolne, pełnomocnik systemu bezpieczeństwa żywności w dużym zakładzie wytwarzającym żywność pochodzenia zwierzęcego, audytor systemów zarządzania, w tym systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności.
Autor książek:
– Jadłospisy dla dzieci w wieku żłobkowym,
– Jadłospisy dla dzieci w wieku przedszkolnym,
– Jadłospisy dla dzieci szkolnych,
– Żywienie osób dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem żywienia osób starszych,
– HACCP w żłobku i przedszkolu,
– HACCP w szkole,
– HACCP dla zakładów żywienia zbiorowego.

Obecnie Dyrektor Biura Zarządu w Spółce medycznej.

Formularz zgłoszeniowy

Zgłoszenia przyjmujemy poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy, który znajduje się poniżej informacji organizacyjnych lub poprzez wypełnienie tradycyjnego formularz zgłoszeniowego dostępnej tutaj i przesłanie do nas faksem 85 87 42 011 lub mailem na biuro@res.edu.pl

Przy zgłoszeniu dwóch i więcej osób z jednej instytucji – możliwa negocjacje ceny.

SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE

  • Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci;
  • W oparciu o  platformę szkoleniową;
  • Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem;
  • Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.

 

SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE

  • Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
  • W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
  • Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
  • Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
  • Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
  • Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Szczegóły i rejestracja

Data od:

02 lipiec 2021 09:00

Data do:

02 lipiec 2021 15:00

Miejsce:

szkolenie online

Koszt:

600 zł + VAT

Formularz ogólny: Pobierz formularz

Podobne szkolenia

Co jeszcze może Cię zainteresować?

Kurs Kancelaryjno – Archiwalny I stopnia

Zobacz więcej

Dowiedz się więcej

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!

Sprawdź nasze szkolenia