
Rola asystenta rodziny podczas prowadzonej procedury „Niebieska Karta”
Kategorie
Pomoc społeczna/KulturaRegion
Cała Polska, OnlineTagi

Cel i korzyści
Co wyniesiesz z tego szkolenia?
Szkolenie ma na celu przygotowanie asystentów rodziny do efektywnego i zgodnego z przepisami wykonywania zadań związanych z realizacją procedury „Niebieskie Karty”. Skupia się na rozwijaniu praktycznych umiejętności oraz zwiększaniu kompetencji w zakresie diagnozowania sytuacji rodzinnej, współpracy z instytucjami oraz ochrony dziecka.
Adresaci
Szkolenie skierowane jest do: asystentów rodziny, członków zespołów interdyscyplinarnych i grup diagnostyczno-pomocowych, w szczególności pracowników socjalnych, kierowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, którzy chcą wzmocnić kompetencje kadry w realizacji procedury „Niebieskie Karty”.
Program szkolenia
1. Wprowadzenie
• Rola asystenta rodziny w przeciwdziałaniu przemocy domowej – analiza w świetle obowiązujących przepisów prawa.
• Prawny obowiązek współpracy asystenta rodziny z zespołem interdyscyplinarnym i grupą diagnostyczno-pomocową – omówienie podstaw ustawowych.
2. Uprawnienia asystenta rodziny w procedurze „Niebieskie Karty”
• Uprawnienie asystenta rodziny do wszczęcia procedury „Niebieskie Karty” – warunki i zakres działań.
• Przesłanki prawne i faktyczne do podjęcia decyzji o wszczęciu procedury – omówienie najważniejszych kryteriów.
• Przykłady sytuacji, w których asystent rodziny może inicjować procedurę – analiza przypadków w oparciu o studia przypadków.
3. Wypełnianie formularza „Niebieskiej Karty – A”
• Zasady wypełniania formularza – kluczowe informacje oraz wskazanie typowych błędów i sposobów ich unikania.
4. Współpraca po wszczęciu procedury „Niebieskie Karty”
• Współpraca asystenta rodziny z zespołem interdyscyplinarnym i grupą diagnostyczno-pomocową – zadania i terminy realizacji.
5. Zadania i kompetencje asystenta rodziny jako członka grupy diagnostyczno-pomocowej
• Diagnozowanie sytuacji domowej.
• Udział w opracowaniu planu pomocy i monitorowaniu jego realizacji – szczegółowe zadania.
• Uwzględnianie specyficznych potrzeb dzieci i innych członków rodziny – podejście indywidualne
6. Dziecko w działaniach grupy diagnostyczno-pomocowej
• Identyfikowanie potrzeb dziecka w kontekście przemocy domowej
• Ochrona dobra dziecka w działaniach grupy diagnostyczno-pomocowej.
• Organizacja wsparcia psychologicznego, terapeutycznego i edukacyjnego dla dziecka – współpraca z odpowiednimi instytucjami.
• Współpraca z innymi podmiotami – np. szkołą, poradnią psychologiczną, sądem rodzinnym.
7. Diagnoza i opracowanie planu pomocy dla rodziny
• Analiza sytuacji środowiska domowego – identyfikacja problemów, zasobów i potrzeb.
• Tworzenie planu pomocy – cele i zasady
• Studium przypadku – omówienie przykładowego planu pomocy dla rodziny.
8. Dokumentacja w procedurze „Niebieskie Karty”
• Rodzaje dokumentacji prowadzonej przez asystenta rodziny:
o Dokumentacja wynikająca z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
o Dokumentacja wynikająca z procedury „Niebieskie Karty”.
• Zasady ochrony danych osobowych i przestrzeganie tajemnicy zawodowej.
• Najczęstsze błędy w prowadzonej dokumentacji i sposoby ich unikania – analiza i rekomendacje.
9. Podsumowanie i sesja pytań i odpowiedzi
• Przypomnienie kluczowych informacji ze szkolenia.
• Sesja pytań i odpowiedzi – omówienie wątpliwości uczestników i wyjaśnienie problematycznych kwestii.
Proszę, aby uczestnicy mieli ze sobą formularze Niebieskiej Karty A,B, C,D
Po ukończeniu szkolenia uczestnik będzie:
1. Wiedział:
• Jakie są podstawy prawne i zasady realizacji procedury „Niebieskie Karty”.
• Jakie uprawnienia i obowiązki posiada asystent rodziny w procedurze „Niebieskie Karty”.
• Jak działa grupa diagnostyczno-pomocowa i jakie są zadania jej członków.
• Jak prowadzić dokumentację związaną z procedurą „Niebieskie Karty” .
2. Potrafił:
• Wszcząć procedurę „Niebieskie Karty” i prawidłowo wypełnić formularz „Niebieskiej Karty – A”.
• Diagnozować sytuację rodzinną i identyfikować rodzaje przemocy w rodzinie.
• Opracować plan pomocy dla rodziny, uwzględniając potrzeby każdego członka rodziny, zwłaszcza dziecka.
• Współpracować z grupą diagnostyczno-pomocową i innymi podmiotami.
• Unikać błędów w prowadzeniu dokumentacji.
3. Kompetencje i postawy:
Zwiększy swoją świadomość na temat ochrony dziecka i przeciwdziałania przemocy.
Wzmocni umiejętności współpracy na rzecz rodzin z problemem przemocy domowej.
Główne pytania, na które odpowiemy podczas szkolenia:
1. Jakie są uprawnienia asystenta rodziny w kontekście procedury „Niebieskie Karty”?
2. Jakie są przesłanki do wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”?
3. Jak prawidłowo wypełnić formularz „Niebieskiej Karty – A”?
4. Jaka jest rola i zadania asystenta rodziny w grupie diagnostyczno-pomocowej?
5. Czy asystent rodziny może prowadzić obsługę zespołu interdyscyplinarnego?
6. Jakie potrzeby dziecka powinny być uwzględniane w procedurze „Niebieskie Karty”?
7. Jak przeprowadzić diagnozę sytuacji rodziny i stworzyć skuteczny plan pomocy
8. Jakie są zasady prowadzenia dokumentacji w procedurze „Niebieskie Karty”?
Prowadzący
praktyk z ponad 20 – letnim stażem zawodowym w pomocy społecznej oraz administracji publicznej. Wieloletnie doświadczenie w pracy na stanowisku nauczyciela Kolegium Pracowników Służb. Od ponad 12 lat prowadzi kursy i szkolenia dla kadr pomocy społecznej. Stale odnosi swoje kwalifikacje i kompetencje zawodowe. Ekspertka funduszy unijnych w obszarze włączenia społecznego. Autorka ogólnopolskich publikacji dedykowanych pracownikom samorządowym, w szczególności pomocy społecznej, która m.in. udzieliła ponad 4500 odpowiedzi w serwisie informacji prawnej. Konsultantka merytoryczna wybranych ośrodków pomocy społecznej i jednostek samorządowych.
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
- W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
- Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
- Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Podobne szkolenia
Co jeszcze może Cię zainteresować?

Standardy ochrony małoletnich w placówce zajmującej się małoletnimi – „Ustawa Kamilka”
Zobacz więcejDowiedz się więcej
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!
Sprawdź nasze szkolenia