
Rola asystenta rodziny podczas prowadzonej procedury „Niebieska Karta”
Kategorie
Pomoc społeczna/KulturaRegion
Cała Polska, OnlineTagi

Cel i korzyści
Co wyniesiesz z tego szkolenia?
Szkolenie ma na celu przygotowanie asystentów rodziny do efektywnego i zgodnego z przepisami wykonywania zadań związanych z realizacją procedury „Niebieskie Karty”. Skupia się na rozwijaniu praktycznych umiejętności oraz zwiększaniu kompetencji w zakresie diagnozowania sytuacji rodzinnej, współpracy z instytucjami oraz ochrony dziecka.
Adresaci
Szkolenie skierowane jest do: asystentów rodziny, członków zespołów interdyscyplinarnych i grup diagnostyczno-pomocowych, w szczególności pracowników socjalnych, kierowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, którzy chcą wzmocnić kompetencje kadry w realizacji procedury „Niebieskie Karty”.
Program szkolenia
1. Wprowadzenie
• Rola asystenta rodziny w przeciwdziałaniu przemocy domowej – analiza w świetle obowiązujących przepisów prawa.
• Prawny obowiązek współpracy asystenta rodziny z zespołem interdyscyplinarnym i grupą diagnostyczno-pomocową – omówienie podstaw ustawowych.
2. Uprawnienia asystenta rodziny w procedurze „Niebieskie Karty”
• Uprawnienie asystenta rodziny do wszczęcia procedury „Niebieskie Karty” – warunki i zakres działań.
• Przesłanki prawne i faktyczne do podjęcia decyzji o wszczęciu procedury – omówienie najważniejszych kryteriów.
• Przykłady sytuacji, w których asystent rodziny może inicjować procedurę – analiza przypadków w oparciu o studia przypadków.
3. Wypełnianie formularza „Niebieskiej Karty – A”
• Zasady wypełniania formularza – kluczowe informacje oraz wskazanie typowych błędów i sposobów ich unikania.
4. Współpraca po wszczęciu procedury „Niebieskie Karty”
• Współpraca asystenta rodziny z zespołem interdyscyplinarnym i grupą diagnostyczno-pomocową – zadania i terminy realizacji.
5. Zadania i kompetencje asystenta rodziny jako członka grupy diagnostyczno-pomocowej
• Diagnozowanie sytuacji domowej.
• Udział w opracowaniu planu pomocy i monitorowaniu jego realizacji – szczegółowe zadania.
• Uwzględnianie specyficznych potrzeb dzieci i innych członków rodziny – podejście indywidualne
6. Dziecko w działaniach grupy diagnostyczno-pomocowej
• Identyfikowanie potrzeb dziecka w kontekście przemocy domowej
• Ochrona dobra dziecka w działaniach grupy diagnostyczno-pomocowej.
• Organizacja wsparcia psychologicznego, terapeutycznego i edukacyjnego dla dziecka – współpraca z odpowiednimi instytucjami.
• Współpraca z innymi podmiotami – np. szkołą, poradnią psychologiczną, sądem rodzinnym.
7. Diagnoza i opracowanie planu pomocy dla rodziny
• Analiza sytuacji środowiska domowego – identyfikacja problemów, zasobów i potrzeb.
• Tworzenie planu pomocy – cele i zasady
• Studium przypadku – omówienie przykładowego planu pomocy dla rodziny.
8. Dokumentacja w procedurze „Niebieskie Karty”
• Rodzaje dokumentacji prowadzonej przez asystenta rodziny:
o Dokumentacja wynikająca z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
o Dokumentacja wynikająca z procedury „Niebieskie Karty”.
• Zasady ochrony danych osobowych i przestrzeganie tajemnicy zawodowej.
• Najczęstsze błędy w prowadzonej dokumentacji i sposoby ich unikania – analiza i rekomendacje.
9. Podsumowanie i sesja pytań i odpowiedzi
• Przypomnienie kluczowych informacji ze szkolenia.
• Sesja pytań i odpowiedzi – omówienie wątpliwości uczestników i wyjaśnienie problematycznych kwestii.
Proszę, aby uczestnicy mieli ze sobą formularze Niebieskiej Karty A,B, C,D
Po ukończeniu szkolenia uczestnik będzie:
1. Wiedział:
• Jakie są podstawy prawne i zasady realizacji procedury „Niebieskie Karty”.
• Jakie uprawnienia i obowiązki posiada asystent rodziny w procedurze „Niebieskie Karty”.
• Jak działa grupa diagnostyczno-pomocowa i jakie są zadania jej członków.
• Jak prowadzić dokumentację związaną z procedurą „Niebieskie Karty” .
2. Potrafił:
• Wszcząć procedurę „Niebieskie Karty” i prawidłowo wypełnić formularz „Niebieskiej Karty – A”.
• Diagnozować sytuację rodzinną i identyfikować rodzaje przemocy w rodzinie.
• Opracować plan pomocy dla rodziny, uwzględniając potrzeby każdego członka rodziny, zwłaszcza dziecka.
• Współpracować z grupą diagnostyczno-pomocową i innymi podmiotami.
• Unikać błędów w prowadzeniu dokumentacji.
3. Kompetencje i postawy:
Zwiększy swoją świadomość na temat ochrony dziecka i przeciwdziałania przemocy.
Wzmocni umiejętności współpracy na rzecz rodzin z problemem przemocy domowej.
Główne pytania, na które odpowiemy podczas szkolenia:
1. Jakie są uprawnienia asystenta rodziny w kontekście procedury „Niebieskie Karty”?
2. Jakie są przesłanki do wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”?
3. Jak prawidłowo wypełnić formularz „Niebieskiej Karty – A”?
4. Jaka jest rola i zadania asystenta rodziny w grupie diagnostyczno-pomocowej?
5. Czy asystent rodziny może prowadzić obsługę zespołu interdyscyplinarnego?
6. Jakie potrzeby dziecka powinny być uwzględniane w procedurze „Niebieskie Karty”?
7. Jak przeprowadzić diagnozę sytuacji rodziny i stworzyć skuteczny plan pomocy
8. Jakie są zasady prowadzenia dokumentacji w procedurze „Niebieskie Karty”?
Prowadzący
praktyk z ponad 20 – letnim stażem zawodowym w pomocy społecznej oraz administracji publicznej. Wieloletnie doświadczenie w pracy na stanowisku nauczyciela Kolegium Pracowników Służb. Od ponad 12 lat prowadzi kursy i szkolenia dla kadr pomocy społecznej. Stale odnosi swoje kwalifikacje i kompetencje zawodowe. Ekspertka funduszy unijnych w obszarze włączenia społecznego. Autorka ogólnopolskich publikacji dedykowanych pracownikom samorządowym, w szczególności pomocy społecznej, która m.in. udzieliła ponad 4500 odpowiedzi w serwisie informacji prawnej. Konsultantka merytoryczna wybranych ośrodków pomocy społecznej i jednostek samorządowych.
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
- W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
- Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
- Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Podobne szkolenia
Co jeszcze może Cię zainteresować?

„Zamówienia publiczne w instytucjach kultury oraz zamówienia publiczne poniżej kwoty 130 000 zł”
Zobacz więcej
Nieodpłatne przekazanie, sprzedaż lub likwidacja zbędnych zużytych lub uszkodzonych składników majątku, który stanowi wyposażenie jednostek sektora finansów publicznych po zmianie rozporządzenia rady ministrów oraz w nowym polskim ładzie
Zobacz więcejDowiedz się więcej
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!
Sprawdź nasze szkolenia