Przedawnienie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – praktyczne różnice pomiędzy przedawnieniem należności a przedawnieniem prawa do wydania decyzji określającej opłatę (przerwanie i zawieszenie biegu przedawnienia, egzekucja, odpis przedawnionych należności).
Region
Dolnośląskie, Kujawsko - Pomorskie, Lubelskie, Lubuskie, Łódzkie, Małopolskie, Mazowieckie, Opolskie, Podlaskie, Pomorskie, Śląskie, Świętokrzyskie, Warmińsko-mazurskie, Wielkopolskie, ZachodniopomorskieTagi
Termin: 17. maja Miejsce: Szkolenie on-line Cena: 329 zł (+VAT)
Elwira Grygorczuk
tel. 518 192 393
e-mail: egrygorczuk@res.edu.pl
Wybrane zagadnienia
1. Za jaki okres wstecz organ podatkowy może skutecznie żądać złożenia deklaracji „śmieciowej” lub w przypadku jej niezłożenia określić wysokość zobowiązania z tytułu opłaty?
2. Konsekwencje braku segregacji odpadów komunalnych – kiedy przedawni się prawo do wydania decyzji za brak segregacji? Czy termin przedawnienia należy liczyć od miesiąca, w którym nie segregowano odpadów czy od końca roku kalendarzowego , w którym wydano decyzję? Jaki termin płatności określić w decyzji?.
3. Złożenia nieprawdziwych informacji o kompostowaniu – obowiązek wydania decyzji o utracie prawa do zwolnienia -kiedy przedawnia się prawo do wydania takiej decyzji, jak liczyć termin przedawnienia prawa do wydania decyzji?
4. Jakie dokumenty stanowią podstawę przypisu należności z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi (kiedy przypisać decyzje podwyższające opłatę np. za brak segregacji? Czy przypis może być dokonany tzw. persaldem?)
5. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi w sprawozdaniach budżetowych.
6. Czy i na jakich zasadach zastosowanie środka egzekucyjnego przerywa bieg terminu przedawnienia (pojęcie tzw. skutecznego i nieskutecznego środka egzekucyjnego)?
7. Kierowanie zaległej opłaty do egzekucji administracyjnej, w tym niektóre zmiany w egzekucji administracyjnej, które weszły w życie od 20 lutego 2021r.
Program szkolenia
1.Charakterystyka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – aspekty prawno-podatkowe należności.
2. Obowiązek składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
2.1.Podmioty zobowiązane do składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i terminowość deklarowania opłaty(kto powinien złożyć deklarację w przypadku współwłasności, czy deklarację muszą złożyć/podpisać wszyscy współwłaściciele, obydwoje małżonkowie?)
2.2.Kto powinien złożyć deklarację w przypadku gdy nieruchomość jest wynajmowana lub oddana w użyczenie?.
2.3.Kto składa deklarację w przypadku lokali (mieszkalnych lub/i użytkowych) stanowiących własność gminy?
2.4. Składanie deklaracji za okresy wsteczne np. od 2017r. (na których drukach?, starych czy aktualnie obowiązujących?)
2.5. W jaki sposób dokonać przypisu deklaracji za okresy wsteczne (czy należą się odsetki za okresy wsteczne, w przypadku gdy deklaracje nie były składane? Od kiedy liczyć odsetki?)
3. Obowiązek zbierania odpadów w sposób selektywny i deklarowania jako odpadów segregowanych.
3.1. Nowe zwolnienia z opłat (kompostowanie).
3.2. Konsekwencje złożenia nieprawdziwych informacji o kompostowaniu (decyzja o utracie prawa do zwolnienia, termin wydania decyzji, jaki termin płatności określić w decyzji? kiedy przedawni się prawo do wydania decyzji a kiedy zobowiązanie wynikające z decyzji?).
3.3.Konsekwencje braku segregacji odpadów.
3.4.Wydawanie decyzji określającej wysokość opłaty w przypadku niedopełnienia obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
3.5. Kiedy przedawnia się prawo do wydania decyzji określającej podwyższoną opłatę, a kiedy zobowiązanie wynikającej z tej decyzji.
3.6. Przypis podwyższonej opłaty (kiedy i na jakiej podstawie? Czy przypisu można dokonać tzw. persaldem?)
4. Zmiana danych w deklaracji.
4.1. Zmieniony termin składania nowych deklaracji w przypadku zmiany danych.
4.2.Ograniczona możliwość składania nowej deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania za okresy wsteczne (np. w przypadku śmierci mieszkańca),
4.3.Jaka jest różnica pomiędzy korektą deklaracji a nową deklaracją?
4.4.Czy korekta deklaracji może być dokonana przez urząd?
4.5. Czy jest obowiązek składania deklaracji w przypadku zmiany stawek opłaty?
4.6. Czy i w jakich przypadkach organ podatkowy może sam dokonać korekty złożonej deklaracji?
4.7.Jak powinien postąpić organ podatkowy w sytuacji, gdy zobowiązany zmienia w sposób nieuprawniony złożoną uprzednio deklarację?
5. Postępowanie w przypadku niezłożenia deklaracji lub niedokonania wpłaty z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
5.1. Praktyczne aspekty stosowania Ordynacji podatkowej w sprawach związanych z opłatami za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
5.2. Postępowanie w przypadku niezłożenia deklaracji.
5.3. Wszczęcie i prowadzenie postępowania mającego na celu wydanie decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
5.4. Na jakiej podstawie można zwrócić się do innych organów o udostępnienie informacji potrzebnych do postępowania?
5.5. Kiedy może być wydana decyzja określająca wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, na podstawie danych szacunkowych, w tym w oparciu o średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze?
7. Przedawnienie prawa do wydania decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
7.1.Kiedy przedawnia się prawo do wydania decyzji określającej?
7.2. Czy i kiedy można nadać decyzji rygor natychmiastowej wykonalności aby nie dopuścić do przedawnienia?
7.3.Kiedy przedawnia się należność wynikająca z decyzji określającej (np. decyzja wydana w 2015r. lub 2016r. )
7.4. Jakie działania przerywają bieg przedawnienia zobowiązania?
7.5. Jak liczyć terminy po przerwaniu biegu przedawnienia?
7.6. Co można zrobić aby przerwać bieg przedawnienia?
8. Nowa ranga zawiadomienia o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku zmiany stawek.
8.1.Zawiadomienie jako podstawa wystawienia tytułu wykonawczego.
8.2. Czy zawiadomienia o zmianie wysokości opłaty w związku ze zmianą stawek musi być doręczone za zwrotnym potwierdzeniem odbioru?
8.3. Od kiedy należy płacić opłatę w zmienionej wysokości w przypadku gdy zawiadomienie zostanie doręczone z np. kilkumiesięcznym opóźnieniem (czy należą się w takim przypadku odsetki od zaległości)?
8.4.Przypis należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynikającej z zawiadomienia w księgach rachunkowych jednostki.
9. Omówienie wybranych zmian przepisów w zakresie egzekucji administracyjnej, z uwzględnieniem egzekucji opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – najważniejsze zagadnienia.
9.1.Wejście w życie od 20 lutego 2021r. zmienionych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (nowe i „najnowsze” wzory tytułów wykonawczych) .
9.2. Nowe/zmienione obowiązki wierzyciela w zakresie egzekucji administracyjnej m.in. opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – nowe rozporządzenie.
9.3. Działania o charakterze przedegzekucyjnym w odniesieniu do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
9.4. Nowe elementy upomnienia wg przepisów nowego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie danych zawartych w upomnieniu (znacząco rozbudowana treść pouczeń w upomnieniu).
9.5. Nowa podstawa wystawienia tytułu wykonawczego w oparciu o zawiadomienie.
9.6. Czy po zawiadomieniu musi być doręczone upomnienie przed wystawieniem tytułu wykonawczego?
9.7.Czy i kiedy można wystawić tytuł wykonawczy bez uprzedniego wystawienia upomnienia?
9.8. Zmienione zasady przedawnienia kosztów upomnienia.
10. Dyskusja, pytania, indywidualne konsultacje.
Prowadzący
Przez ponad 30 lat zawodowo zajmowała się problematyką związaną z realizacją i windykacją dochodów budżetowych w jednej z największych jednostek samorządu terytorialnego. Aktualnie świadczy usługi szkoleniowe w ramach własnej działalności gospodarczej. Specjalizuje się m.in. w zagadnieniach dotyczących rachunkowości podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, windykacji i egzekucji należności budżetowych, zarówno cywilnoprawnych jak i publicznoprawnych. W ramach obowiązków zawodowych zajmowała się również realizacją dochodów z opłaty skarbowej, administracyjnych kar pieniężnych, mandatów nakładanych przez funkcjonariuszy straży miejskiej, a także stosowaniem ulg w spłacie należności budżetowych oraz gospodarką kasową w urzędzie. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, studiów podyplomowych z zakresu doradztwa podatkowego i finansów publicznych, przez wiele lat pełniła funkcje Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji w jednym z największych urzędów miejskich, nadzorując wymiar, pobór, rachunkowość i egzekucję należności budżetowych. Współpracuje z wieloma ośrodkami szkoleniowymi w kraju , w tym m.in. stowarzyszonymi w ramach Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, prowadząc szkolenia m.in. z zakresu rachunkowości podatków i opłat, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, gospodarki kasowej i inne. Jej opracowania z dziedziny związanej z realizacją niektórych zadań gmin publikowane były w fachowych czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne.
Formularz zgłoszeniowy
Zgłoszenia przyjmujemy poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy, który znajduje się poniżej informacji organizacyjnych lub poprzez wypełnienie tradycyjnego formularz zgłoszeniowego dostępnej tutaj i przesłanie do nas faksem 85 87 42 011 lub mailem na biuro@res.edu.pl
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci;
- W oparciu o platformę szkoleniową;
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem;
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Przy zgłoszeniu do 3 maja 2021 cena za osobę to jedyne 299 zł.
Przy zgłoszeniu dwóch i więcej osób z jednej instytucji – możliwa negocjacje ceny.
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
- W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
- Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
- Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Podobne szkolenia
Co jeszcze może Cię zainteresować?
Pas drogowy: zajęcie pasa, reklamy w pasie drogowym, ustalenie granic, opłaty, kary, procedura samowolnego zajęcia pasa drogowego krok po kroku.
Zobacz więcejDowiedz się więcej
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!
Sprawdź nasze szkolenia