szkolenie online

Zaległości spadkowe, czyli problemy każdej gminy, oraz powiatu i województwa. Co należy uczynić aby problem zaległości spadkowych rozwiązać?

ID szkolenia: 4101

Kategorie

Kadry i płace

Region

Cała Polska

Tagi

#administracja, #egzekucja_administracyjna, #KPA, #kurs_dla_początkujących, #należności_pieniężne, #postępowanie egzekucyjne, #wierzyciel
Opiekun szkolenia

Cel i korzyści

Co wyniesiesz z tego szkolenia?

Zaległości podatkowe w podatkach, opłatach i niepodatkowych należnościach budżetowych, które pozostały po osobach zmarłych / podatnikach, a w ujęciu cywilnym spadkodawcy – to problem każdej jednostki samorządu terytorialnego. Wiele tych zaległości obciąża konta podatników, przez wiele lat, a niekiedy dochodzi do ich przedawnienia. Spadkobiercy nie podejmują najczęściej inicjatywy w zakresie uregulowania spraw spadkowych. Taka pasywna postawa jest podyktowana tych, że albo są złe stosunku pomiędzy spadkobiercami, albo spadek to długi spadkowe albo postępowanie spadkowe jest zbyt kosztowne.

Brak dział spadkobierców to sytuacja która tworzy konieczność wniosku o nabycie spadku przez gminę, jako właściwą ze względu na miejsce śmierci spadkodawcy.

Najpierw uporządkowane muszą być sprawy spadkowe, a dopiero później postępowanie podatkowe orzekające odpowiedzialność spadkobierców.

Adresaci

Pracownicy urzędów jednostek samorządu terytorialnego, którym zostały powierzone obowiązki likwidacji zaległości oraz orzekania o odpowiedzialności za zaległości podatkowe.

W trakcie szkolenia udzielone zostaną odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania:

  • Kto powinien w urzędzie gminy / urzędzie miasta zajmować sprawami „rozpracowywania” zaległości spadkowych;
  • Jaki jest wpływ śmierci osoby fizycznej na toczące się postępowania: administracyjne, podatkowe i egzekucyjne;
  • Czy gmina jest obowiązania do składania wniosku o nabycie spadku;
  • Czy spadkobiercy odpowiadają tylko za zaległości podatkowe, a co z opłatami i niepodatkowymi należnościami budżetowymi o charakterze publicznoprawnym;
  • Jak ustalić spadkobierców.

Program szkolenia

1. Cywilistyczne kwestie związane ze śmiercią osoby fizycznej, w tym:
a) data otwarcia spadku;
b) wiedza o zgonie osób najbliższych;
c) ewidencja zgonów prowadzona w urzędzie gminy /miasta;
d) kto ma obowiązek i prawo poinformować o zgodnie osoby fizycznej.
2. Prawie wszystko o zasadach dziedziczenia, w tym:
a) nabycie prawa do spadku;
b) podział spadku;
c) odrzucenie spadku i konsekwencje tej decyzji;
d) dziedziczenie testamentowe;
e) dziedziczenie ustawowe;
f) spadkobierca instytucjonalny;
g) postanowienia sądowe i oświadczenia przed notariuszem.
3. Postępowanie podatkowe orzekające odpowiedzialność spadkobierców, w tym:
a) za jakie należności spadkobierca odpowiada;
b) postanowienie wszczynające postępowanie;
c) postępowanie dowodowe, co jest, a co może być dowodem w postępowaniu;
d) decyzja o odpowiedzialności podatkowej spadkobierców, w tym decyzja o prawie do nadpłaty;
e) jak skonstruować prawidłową decyzję.
4. Wpływ śmierci podatnika na bieg terminu przedawnienia, i co dalej z zaległościami.
5. Koszty postępowania spadkowego a koszty postępowania podatkowego.

Prowadzący

Freelancer; prawnik (UMCS w Lublinie); absolwent Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie  w zakresie studiów podyplomowych: skarbowość i podatki„; Uniwersytetu Jagiellońskiego Instytut Stosunków Międzynarodowych – studia w zakresie  „wiedzy  o integracji europejskiej” oraz Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu Instytut Socjologii studia w zakresie zarządzania środkami Unii Europejskiej. B. wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu.  Licencjonowany audytor wewnętrzny  (lic MF. Nr 134/2004), audytor wewnętrzny wpisany na Krajową Listę Profesjonalnych Audytorów Wewnętrznych (wpis nr 782); współpracownik kilku firm audytorskich na terenie Polski,: audytor środków pochodzących z UE (wykonanych ponad 40 audytów projektów środków z UE); członek Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych IIA Poland; b. Naczelnik Wydziału Finansowego Urzędu Miejskiego w Przemyślu,  b. starszy inspektor kontroli gospodarki  finansowej Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie, b. członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Przemyślu, długoletni pracownik służb finansowych Państwa  i samorządu terytorialnego, autor  ponad 180 artykułów / specjalistycznych publikacji z zakresu prawa podatkowego  i dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz audytu wewnętrznego, które ukazały się m. in. w Rachunkowości Budżetowej, Gazecie Samorządu i Administracji, Vademecum Podatkowo – Księgowym, Biuletynie Instytutu Studiów Podatkowych, Finansach Publicznych), autor 30 poradników  i książek z zakresu prawa podatkowego, audytu wewnętrznego oraz egzekucji administracyjnej; trener  i wykładowca (m. in. trener i wykładowca w szkoleniach generalnych i specjalistycznych dla służby cywilnej) oraz  wielu firm szkoleniowych.

SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE

  • Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
  • W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
  • Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
  • Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
  • Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
  • Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Szczegóły i rejestracja

Data od:

15 maj 2025 09:00

Data do:

15 maj 2025 14:00

Miejsce:

szkolenie online

Koszt:

459 zł + VAT

Formularz ogólny: Pobierz formularz

Podobne szkolenia

Co jeszcze może Cię zainteresować?

Skuteczna likwidacja zaległości i nadpłat z tytułu należności  cywilnoprawych stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego.Dochodzenie odsetek, kosztów procesu oraz rekompensaty  (40, 70 lub 100 euro) za koszty odzyskiwania należności przez wierzyciela będącego podmiotem w sektora finansów publicznych.Interpretacje niektórych regionalnych izb obrachunkowych, stanowisko ministerstwa rozwoju oraz najwyższej izby kontroli odnośnie dochodzenia rekompensaty przez podmioty publiczne.

Zobacz więcej

Jak poprawnie zredagować projekt uchwały w JST? Zasady techniki prawodawczej.

Zobacz więcej

Wdrażanie Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją i e-Doręczeń – aktualizacja instrukcji kancelaryjnych oraz jednolitego rzeczowego wykazu akt

Zobacz więcej

Dowiedz się więcej

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!

Sprawdź nasze szkolenia