VAT na 2021 r. – zmiany i nowości w sektorze publicznym.
Kategorie
Kadry i płaceRegion
Dolnośląskie, Kujawsko - Pomorskie, Lubelskie, Lubuskie, Łódzkie, Małopolskie, Mazowieckie, Opolskie, Podkarpackie, Podlaskie, Pomorskie, Śląskie, Świętokrzyskie, Warmińsko-mazurskie, Wielkopolskie, ZachodniopomorskieTagi
Termin:02 sierpnia Miejsce: online Cena: 329 zł (+VAT)
Magda Rygorczuk
tel. 888 549 572
e-mail: mrygorczuk@res.edu.pl
Cel i opis szkolenia
Rok 2020 przyniósł bardzo wiele zmian w regulacjach podatkowych a z zapowiedzi wiemy, że 2021r. przyniesie kolejne. Mają one głównie na celu walkę z wyłudzeniami i przestępcami podatkowymi, jednak w praktyce muszą się do nich dostosować również zwykli, uczciwi podatnicy. Zmienił się sposób raportowania – JPK_VAT powodując wiele problemów praktycznych. Wprowadzono zasadę podzielonej płatności w VAT – w tym obowiązkową, zwiększono sankcje za błędy w rozliczeniach. Opublikowano wytyczne – metodologię w zakresie należytej staranności.
Coraz więcej jednostek odlicza VAT na bieżąco, jednak wiele z nich nadal nie dokonuje odliczeń podatku naliczonego, płacąc do budżetu centralnego jedynie VAT należny, co może budzić szereg wątpliwości pod kątem gospodarności środkami. Sprawy nie ułatwia sprzeczne orzecznictwo i interpretacje organów podatkowych. NIK jednak w wydanym raporcie kwestionuje brak odliczeń. Wiele wątpliwości wiąże się z zmianą podejścia do rozliczania dotacji (kiedy należy opodatkować dotację, kiedy VAT jest kwalifikowany i jak dokumentować kwalifikowalność) czy otrzymywaniem przez jednostki sektora finansów publicznych nieodpłatnych świadczeń. Czekamy też w tym temacie na ważną uchwałę NSA.
Adresaci
Szkolenie skierowane jest do osób rozliczających podatki (skarbników, głównych księgowych, dyrektorów ds.finansów, pracowników wydziałów finansowych) prawników wewnętrznych jednostek, osób odpowiedzialnych za dotacje i projekty inwestycyjne zwłaszcza finansowane z UE, w podmiotach takich jak:
- jednostki samorządu terytorialnego,
- jednostki budżetowe,
- zakłady budżetowe,
- spółki komunalne,
- instytuty naukowe,
- jednostki badawcze,
- instytucje kultury.
KORZYŚCI
- Korzyści dla uczestników:
- znajomość zmian w przepisach jak i najnowszych, przełomowych orzeczeń, zmian w przepisach oraz implikacji praktycznych związanych z rozliczaniem podatku od towarów i usług z uwzględnieniem specyficznych problemów podatkowych w VAT właściwych dla sektora
Program szkolenia
1. JPK_V7M – aktualne problemy i próby odpowiedzi wobec niejasnych stanowisk organów podatkowych
- przybliżenie nowych przepisów:
- dane wykazywane w nowym pliku JPK_VAT,
- GTU,
- procedury,
- oznaczenia dokumentów,
- likwidacje deklaracji,
- Przesyłanie nowego JPK_VAT,
- terminy,
- kary i sankcje.
- objaśnienia podatkowe Ministerstwa Finansów,
- odpowiedzi MF na pytania.
- nowe obowiązki Jednostek i pracowników,
- procedury,
- sprzedaż na kasie fiskalnej, korekty obrotu,
- typowe błędy i wątpliwości,
- jakie transakcje oznaczać TP w sektorze publicznym?
- kary za błędy w JPK, podstawy, odwołania,
- sposoby korekty JPK, czynny żal?
2. Objaśnienia podatkowe dotyczące opodatkowania VAT kontraktów drogowych (umowy typu utrzymanie drogi, remonty, odśnieżanie, oczyszczanie, monitorowanie, koszenie trawników czy oznakowanie)
- usługa kompleksowa,
- orzecznictwo i stanowisko Ministra,
- przykłady praktyczne,
- kiedy 23 a kiedy 8 % VAT?
3. Zmiany wynikające z pakietu Slim VAT
- nowe zasady korekty obrotu VAT,
- objaśnienia MF,
- zmiany w eksporcie,
- wydłużenie terminu do odliczenia VAT naliczonego na bieżąco łącznie do 4 okresów rozliczeniowych, w przypadku rozliczeń VAT w okresach miesięcznych,
- spójne kursy walut,
- nabycie usług noclegowych w celu ich odsprzedaży,
- podwyższenie limitu na nieewidencjonowane prezenty o małej wartości.
4. Planowane wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur
- główne założenia,
- wpływ na rozliczenia sektora finansów publicznych.
5. O VAT w dotacjach, subwencjach i dofinansowaniach po raz kolejny – w oczekiwaniu na uchwałę NSA.
- kiedy przysługuje odliczenie,
- kiedy VAT jest kwalifikowany,
- kiedy sama dotacja podlega opodatkowaniu,
- jakie kryteria należy brać pod uwagę w opodatkowaniu dotacji,
- co wpisywać we wniosek,
- orzecznictwo i stanowiska organów podatkowych.
6. Należyta staranność, wykaz podatników i split payment
- metodyka należytej staranności,
- przepisy, objaśnienia i praktyka,
- split payment MPP w nowym JPK,
- katalog towarów i usług objęty obowiązkowym split payment,
- wyjaśnienia Ministerstwa Finansów,
- problemy praktyczne,
- co grozi w przypadku błędu?
- Rejestr podatników tzw. „Biała lista”, jak daleko sprawdzać kontrahenta?
- Procedury i zmiany w umowach w związku z nowelizacjami,
- wyłudzenia w sektorze, jak się bronić w czasie kontroli?
7. Czynności Jednostek z zakresu oświaty i pomocy społecznej
- interpretacja ogólna Ministerstwa Finansów
- dotychczasowe orzecznictwo
- od kiedy należy zmienić podejście, czy korygować rozliczenia?
- procedury
- wpływ na współczynnik.
8. kontrole NIK w sprawie centralizacji – pierwsze wnioski z protokołów pokontrolnych.
- Geneza centralizacji,
- Przyjęte procedury i ich weryfikacja w jednostce,
- Sprawdzenie umów,
- Sprawdzenie dokumentowania sprzedaży,
- Obieg informacji w jednostce,
- Odliczać czy nie odliczać?
- Gospodarność a brak odliczeń,
- Interpretacja ogólna ministra finansów dotycząca czynności edukacji i opieki,
- MDR – schematy podatkowe,
- specyficzna sprzedaż w jednostkach,
- Umowy bezgotówkowe,
- Importy usług,
- Odwrotne obciążenie / obowiązkowy split payment,
- Typowe błędy,
- Rekomendacje z praktyki.
9. Zwolnienia z VAT sprzedaży nieruchomości
- pierwsze zasiedlenie,
- orzeczenie TSUE,
- zakres zwolnienia po zmianach,
- konieczność korekty i możliwość wyboru zwolnienia lub opodatkowania,
- problemy interpretacyjne,
- zmiana użytkowania wieczystego we własność
Prowadzący
Prawnik, licencjonowany doradca podatkowy z ponad 16 letnim doświadczeniem w doradztwie dla przedsiębiorstw i podmiotów sektora finansów publicznych. Doświadczenie zawodowe zdobywała w PwC w dziale podatkowym oraz w KPMG Tax. Kierowała działem VAT w renomowanej warszawskiej kancelarii, zajmując się szeroko rozumianym doradztwem podatkowym, zarówno bieżącą obsługą klientów jak również doradztwem projektowym (restrukturyzacje, przeglądy podatkowe i celowe, projekty optymalizacyjne, postępowania). Od 2013r. prowadzi własną Kancelarię Doradztwa (www.podatkisamorzadu.pl).
Ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkołę Prawa Niemieckiego przy Uniwersytecie Warszawskim i Uniwersytecie w Bonn. Prowadziła liczne projekty doradcze, głównie w zakresie VAT, jak również podatków dochodowych, podatku od nieruchomości i międzynarodowego opodatkowania, realizowane dla szeregu polskich i zagranicznych podmiotów działających w różnych branżach. Jest autorką licznych publikacji prasowych dotyczących prawa podatkowego (Rzeczpospolita, Finanse Publiczne, Wspólnota, Gazeta Prawna, Przegląd Podatkowy, Jurysdykcja Podatkowa) oraz współautorką komentarza do ustawy o kontroli skarbowej, jak również komentatorką w programach telewizyjnych.
Uczestniczy jako ekspert w pracach dotyczących zmian w polskich przepisach podatkowych (głównie w obszarze podatku VAT), jak również pracach na szczeblu Unii Europejskiej. Jest ponadto cenionym szkoleniowcem (m.in. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, szkolenia prowadzone przez wydawnictwa i firmy konferencyjne), ekspertem Senatu RP, a ponadto również Członkiem Rady Podatkowej PKPP Lewiatan.
Posiada wieloletnie doświadczenie w doradztwie dla podmiotów publicznych, głównie samorządowych. Prowadzona przez nią Kancelaria odzyskała kilkadziesiąt milionów złotych nadpłaconego podatku VAT dla podmiotów publicznych oraz na bieżąco wspiera gminy w kwestiach rozliczania podatku VAT, podatku dochodowego oraz podatku od nieruchomości. W wielu wprowadziła procedury naliczania i odliczania VAT współczynnikiem. Z sukcesem i korzyścią dla Gmin dokonała kilkudziesięciu centralizacji. Posiada doświadczenie w obsłudze podatkowej agencji wykonawczej (w rozumieniu ustawy o finansach publicznych), instytutów naukowych i instytucji kultury. Doradza w zakresie VAT organizacjom pozarządowym wykonującym zadania z zakresu administracji rządowej.
Formularz zgłoszeniowy
Zgłoszenia przyjmujemy poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy, który znajduje się poniżej informacji organizacyjnych lub poprzez wypełnienie tradycyjnego formularz zgłoszeniowego dostępnej tutaj i przesłanie do nas faksem 85 87 42 011 lub mailem na biuro@res.edu.pl
Przy zgłoszeniu do 12 lipca cena szkolenia to 309 zł/os!
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci;
- W oparciu o platformę szkoleniową;
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem;
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Przy zgłoszeniu dwóch i więcej osób z jednej instytucji – możliwa negocjacje ceny.
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
- W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
- Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
- Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Podobne szkolenia
Co jeszcze może Cię zainteresować?
Dostępność w ogłoszeniach o otwartych konkursach ofert, zleceniu zadania publicznego organizacjom pozarządowym i zamówieniach publicznych.
Zobacz więcejUmorzenie administracyjnego postępowania egzekucyjnego…..i co dalej? Prawa i obowiązki wierzyciela w zakresie ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego.
Zobacz więcejDowiedz się więcej
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!
Sprawdź nasze szkolenia