VAT na 2021 r. – zmiany i nowości w sektorze publicznym.

ID szkolenia: 1127

Kategorie

Kadry i płace

Region

Dolnośląskie, Kujawsko - Pomorskie, Lubelskie, Lubuskie, Łódzkie, Małopolskie, Mazowieckie, Opolskie, Podkarpackie, Podlaskie, Pomorskie, Śląskie, Świętokrzyskie, Warmińsko-mazurskie, Wielkopolskie, Zachodniopomorskie

Tagi

#res edukacja, #szkolenie online, #VAT 2021, #zmiany # nowości w sektorze publicznym, podatki
Opiekun szkolenia
Brak danych

Termin:02 sierpnia   Miejsce: online  Cena: 329 zł (+VAT)


Magda Rygorczuk
tel. 888 549 572
e-mail: mrygorczuk@res.edu.pl

Cel i opis szkolenia

Rok 2020 przyniósł bardzo wiele zmian w regulacjach podatkowych a z zapowiedzi wiemy, że 2021r. przyniesie kolejne. Mają one głównie na celu walkę z wyłudzeniami i przestępcami podatkowymi, jednak w praktyce muszą się do nich dostosować również zwykli, uczciwi podatnicy. Zmienił się sposób raportowania – JPK_VAT powodując wiele problemów praktycznych. Wprowadzono zasadę podzielonej płatności w VAT – w tym obowiązkową, zwiększono sankcje za błędy w rozliczeniach. Opublikowano wytyczne – metodologię w zakresie należytej staranności.

Coraz więcej jednostek odlicza VAT na bieżąco, jednak wiele z nich nadal nie dokonuje odliczeń podatku naliczonego, płacąc do budżetu centralnego jedynie VAT należny, co może budzić szereg wątpliwości pod kątem gospodarności środkami. Sprawy nie ułatwia sprzeczne orzecznictwo i interpretacje organów podatkowych. NIK jednak w wydanym raporcie kwestionuje brak odliczeń. Wiele wątpliwości wiąże się z zmianą podejścia do rozliczania dotacji (kiedy należy opodatkować dotację, kiedy VAT jest kwalifikowany i jak dokumentować kwalifikowalność) czy otrzymywaniem przez jednostki sektora finansów publicznych nieodpłatnych świadczeń. Czekamy też w tym temacie na ważną uchwałę NSA.

Adresaci

Szkolenie skierowane jest do osób rozliczających podatki (skarbników, głównych księgowych, dyrektorów ds.finansów, pracowników wydziałów finansowych) prawników wewnętrznych jednostek, osób odpowiedzialnych za dotacje i projekty inwestycyjne zwłaszcza finansowane z UE, w podmiotach takich jak:

  • jednostki samorządu terytorialnego,
    • jednostki budżetowe,
    • zakłady budżetowe,
    • spółki komunalne,
    • instytuty naukowe,
    • jednostki badawcze,
    • instytucje kultury.

KORZYŚCI

  • Korzyści dla uczestników:
    • znajomość zmian w przepisach jak i najnowszych, przełomowych orzeczeń, zmian w przepisach oraz implikacji praktycznych związanych z rozliczaniem podatku od towarów i usług z uwzględnieniem specyficznych problemów podatkowych w VAT właściwych dla sektora

Program szkolenia

1. JPK_V7M – aktualne problemy i próby odpowiedzi wobec niejasnych stanowisk organów podatkowych

  • przybliżenie nowych przepisów:
  • dane wykazywane w nowym pliku JPK_VAT,
    • GTU,
    • procedury,
    • oznaczenia dokumentów,
    • likwidacje deklaracji,
    • Przesyłanie nowego JPK_VAT,
    • terminy,
    • kary i sankcje.
  • objaśnienia podatkowe Ministerstwa Finansów,
  • odpowiedzi MF na pytania.
  • nowe obowiązki Jednostek i pracowników,
  • procedury,
  • sprzedaż na kasie fiskalnej, korekty obrotu,
  • typowe błędy i wątpliwości,
  • jakie transakcje oznaczać TP w sektorze publicznym?
  • kary za błędy w JPK, podstawy, odwołania,
  • sposoby korekty JPK, czynny żal?

2. Objaśnienia podatkowe dotyczące opodatkowania VAT kontraktów drogowych (umowy typu utrzymanie drogi, remonty, odśnieżanie, oczyszczanie, monitorowanie, koszenie trawników czy oznakowanie)

  • usługa kompleksowa,
  • orzecznictwo i stanowisko Ministra,
  • przykłady praktyczne,
  • kiedy 23 a kiedy 8 % VAT?

3. Zmiany wynikające z pakietu Slim VAT

  • nowe zasady korekty obrotu VAT,
  • objaśnienia MF,
  • zmiany w eksporcie,
  • wydłużenie terminu do odliczenia VAT naliczonego na bieżąco łącznie do 4 okresów rozliczeniowych, w przypadku rozliczeń VAT w okresach miesięcznych,
  • spójne kursy walut,
  • nabycie usług noclegowych w celu ich odsprzedaży,
  • podwyższenie limitu na nieewidencjonowane prezenty o małej wartości.

4. Planowane wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur

  • główne założenia,
  • wpływ na rozliczenia sektora finansów publicznych.

5. O VAT w dotacjach, subwencjach i dofinansowaniach po raz kolejny – w oczekiwaniu na uchwałę NSA.

  • kiedy przysługuje odliczenie,
  • kiedy VAT jest kwalifikowany,
  • kiedy sama dotacja podlega opodatkowaniu,
  • jakie kryteria należy brać pod uwagę w opodatkowaniu dotacji,
  • co wpisywać we wniosek,
  • orzecznictwo i stanowiska organów podatkowych.

6. Należyta staranność, wykaz podatników i split payment

  • metodyka należytej staranności,
  • przepisy, objaśnienia i praktyka,
  • split payment MPP w nowym JPK,
  • katalog towarów i usług objęty obowiązkowym split payment,
  • wyjaśnienia Ministerstwa Finansów,
  • problemy praktyczne,
  • co grozi w przypadku błędu?
  • Rejestr podatników tzw. „Biała lista”, jak daleko sprawdzać kontrahenta?
  • Procedury i zmiany w umowach w związku z nowelizacjami,
  • wyłudzenia w sektorze, jak się bronić w czasie kontroli?

7. Czynności Jednostek z zakresu oświaty i pomocy społecznej

  • interpretacja ogólna Ministerstwa Finansów
  • dotychczasowe orzecznictwo
  • od kiedy należy zmienić podejście, czy korygować rozliczenia?
  • procedury
  • wpływ na współczynnik.

8. kontrole NIK w sprawie centralizacji – pierwsze wnioski z protokołów pokontrolnych.

  • Geneza centralizacji,
  • Przyjęte procedury i ich weryfikacja w jednostce,
  • Sprawdzenie umów,
  • Sprawdzenie dokumentowania sprzedaży,
  • Obieg informacji w jednostce,
  • Odliczać czy nie odliczać?
  • Gospodarność a brak odliczeń,
  • Interpretacja ogólna ministra finansów dotycząca czynności edukacji i opieki,
  • MDR – schematy podatkowe,
  • specyficzna sprzedaż w jednostkach,
  • Umowy bezgotówkowe,
  • Importy usług,
  • Odwrotne obciążenie / obowiązkowy split payment,
  • Typowe błędy,
  • Rekomendacje z praktyki.

9. Zwolnienia z VAT sprzedaży nieruchomości  

  • pierwsze zasiedlenie,
  • orzeczenie TSUE,
  • zakres zwolnienia po zmianach,
  • konieczność korekty i możliwość wyboru zwolnienia lub opodatkowania,
  • problemy interpretacyjne,
  • zmiana użytkowania wieczystego we własność

Prowadzący

Prawnik, licencjonowany doradca podatkowy z ponad 16 letnim doświadczeniem w doradztwie dla przedsiębiorstw i podmiotów sektora finansów publicznych. Doświadczenie zawodowe zdobywała w PwC w dziale podatkowym oraz w KPMG Tax. Kierowała działem VAT w renomowanej warszawskiej kancelarii, zajmując się szeroko rozumianym doradztwem podatkowym, zarówno bieżącą obsługą klientów jak również doradztwem projektowym (restrukturyzacje, przeglądy podatkowe i celowe, projekty optymalizacyjne, postępowania). Od 2013r. prowadzi własną Kancelarię Doradztwa (www.podatkisamorzadu.pl).

Ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkołę Prawa Niemieckiego przy Uniwersytecie Warszawskim i Uniwersytecie w Bonn. Prowadziła liczne projekty doradcze, głównie w zakresie VAT, jak również podatków dochodowych, podatku od nieruchomości i międzynarodowego opodatkowania, realizowane dla szeregu polskich i zagranicznych podmiotów działających w różnych branżach. Jest autorką licznych publikacji prasowych dotyczących prawa podatkowego (Rzeczpospolita, Finanse Publiczne, Wspólnota, Gazeta Prawna, Przegląd Podatkowy, Jurysdykcja Podatkowa) oraz współautorką komentarza do ustawy o kontroli skarbowej, jak również komentatorką w programach telewizyjnych.

Uczestniczy jako ekspert w pracach dotyczących zmian w polskich przepisach podatkowych (głównie w obszarze podatku VAT), jak również pracach na szczeblu Unii Europejskiej. Jest ponadto cenionym szkoleniowcem (m.in. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, szkolenia prowadzone przez wydawnictwa i firmy konferencyjne), ekspertem Senatu RP, a ponadto również Członkiem Rady Podatkowej PKPP Lewiatan.

Posiada wieloletnie doświadczenie w doradztwie dla podmiotów publicznych, głównie samorządowych.  Prowadzona przez nią Kancelaria odzyskała kilkadziesiąt milionów złotych nadpłaconego podatku VAT dla podmiotów publicznych oraz na bieżąco wspiera gminy w kwestiach rozliczania podatku VAT, podatku dochodowego oraz podatku od nieruchomości. W wielu wprowadziła procedury naliczania i odliczania VAT współczynnikiem. Z sukcesem i korzyścią dla Gmin dokonała kilkudziesięciu centralizacji. Posiada doświadczenie w obsłudze podatkowej agencji wykonawczej (w rozumieniu ustawy o finansach publicznych),  instytutów naukowych i instytucji kultury. Doradza w zakresie VAT organizacjom pozarządowym wykonującym zadania z zakresu administracji rządowej.

Formularz zgłoszeniowy

Zgłoszenia przyjmujemy poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy, który znajduje się poniżej informacji organizacyjnych lub poprzez wypełnienie tradycyjnego formularz zgłoszeniowego dostępnej tutaj i przesłanie do nas faksem 85 87 42 011 lub mailem na biuro@res.edu.pl

Przy zgłoszeniu do 12 lipca cena szkolenia to 309 zł/os!

SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE

  • Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci;
  • W oparciu o  platformę szkoleniową;
  • Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem;
  • Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.

Przy zgłoszeniu dwóch i więcej osób z jednej instytucji – możliwa negocjacje ceny.

SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE

  • Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
  • W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
  • Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
  • Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
  • Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
  • Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Szczegóły i rejestracja

Data od:

02 sierpień 2021 10:00

Data do:

02 sierpień 2021 15:00

Miejsce:

szkolenie online

Koszt:

329 zł + VAT

Formularz ogólny: Pobierz formularz

Podobne szkolenia

Co jeszcze może Cię zainteresować?

Dostępność w ogłoszeniach o otwartych konkursach ofert, zleceniu zadania publicznego organizacjom pozarządowym i zamówieniach publicznych.

Zobacz więcej

Umorzenie administracyjnego postępowania egzekucyjnego…..i co dalej? Prawa i obowiązki wierzyciela w zakresie ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego.

Zobacz więcej

Obieg i archiwizacja dokumentów w systemie Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją

Zobacz więcej

Dowiedz się więcej

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!

Sprawdź nasze szkolenia