

Cel i korzyści
Co wyniesiesz z tego szkolenia?
• Zapoznanie się z podstawą prawną;
• Zdobycie wiedzy na temat dostępności architektonicznej;
• Uzyskanie wiedzy czym jest uniwersalne projektowanie;
• Zdobycie wiedzy na temat dostępności informacyjno – komunikacyjnej.
Adresaci
• Wszystkie osoby zainteresowane powyższą tematyką;
• Osoby będące koordynatorami ds. dostępności a chcące podnieść swoją wiedzę.
Program szkolenia
I. Dostępność. Czym jest i jakie problemy są najczęściej z nią związane.
1. Czym jest dostępność?;
2. Osoby z niepełnosprawnościami to rzadkość?;
3. Kim jest osoba z niepełnosprawnościami?;
4. Osoby z dysfunkcją narządu ruchu;
5. Osoby z zaburzeniami poznawczymi oraz intelektualnymi;
6. Osoby z dysfunkcją narządu słuchu;
7. Osoby z dysfunkcją narządu wzroku;
8. Dostępność to nie tylko osoby z niepełnosprawnościami;
9. Grupy z niepełnosprawnościami nie są jednorodne;
10. Jakie problemy występują najczęściej w zakresie zapewnienia dostępności?
II. Podstawa prawna dostępności
1. Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
a) Kogo obejmuje ustawa o zapewnianiu dostępności?
b) Art. 5 ust. 2 – obowiązki przedsiębiorcy na rzecz dostępności w przypadku realizacji zamówienia na rzecz podmiotu publicznego
c) Art. 6 – Minimalne wymagania jakie podmiot musi spełnić w zakresie dostępności
d) Dostęp alternatywny w rozumieniu art. 7 Ustawy – na czym polega?
e) Raport dostępności – jak często się go składa, na jakich zasadach i co ma zawierać
f) Postępowanie skargowe – informowanie podmiotu w trybie art. 29 Ustawy oraz wystąpienie z żądaniem zapewnienia dostępności w trybie art. 30.
g) Postępowanie skargowe – zasady i tryb składania skargi w zakresie braku dostępności.
III. Założenia uniwersalnego projektowania
1. Jakie są założenia projektowania uniwersalnego?
2. Rola architekta
3. Typowe błędy
4. Przykłady złych realizacji
IV. Dostępność architektoniczna i informacyjno – komunikacyjna
1. Czym jest uniwersalne projektowanie?
2. Jakie korzyści daje zastosowanie uniwersalnego projektowania?
3. Jak eliminować wykluczenie architektoniczne?
4. Zasięg rąk
5. Przestrzeń manewrowa
6. Parkingi, stanowiska postojowe dla samochodów
a) Lokalizacja
b) Nawierzchnia stanowisk postojowych
c) Dostęp do stanowiska z poziomu chodnika
d) Wymiary stanowisk postojowych przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
e) Oznakowanie stanowisk postojowych
7. Wejście do budynku
a) Domofon
b) Wiatrołap
c) Pochylnia
8. Czytelny przekaz informacji w budynku
9. System odnajdywania drogi
10. Plany tyflograficzne
11. Pętle indukcyjne
12. Symbole graficzne, piktogramy, informacje tekstowe i głosowe
13. Ścieżki dotykowe
a) Elementy prowadzące i sposób ich wykonania
b) Elementy ostrzegawcze i sposób ich wykonania
14. Czytelna komunikacja pozioma w budynku
15. Korytarze
a) Szerokość korytarzy
b) Zasada zachowania jednej linii
c) Umiejscowienie małej architektury
16. Wysokość ciągów komunikacyjnych
17. Projektowanie miejsc odpoczynku
18. Schody i spoczniki
a) Kształt schodów
b) Profil schodów
c) Odpowiednie stopnie
19. Szerokość biegu
20. Balustrady i poręcze
21. Oznaczenia na balustradach i poręczach
a) Zastosowanie alfabetu Braille’a
22. Pochylnie
a) Szerokość, długość, spoczniki
b) Nachylenie
c) Poręcze
d) Oznaczenia
23. Dźwigi osobowe
a) Wymiary kabiny
b) Wyposażenie
c) Panel sterujący
d) Przyciski zewnętrzne
e) Przestrzeń manewrowa przed dźwigiem osobowym
24. Platformy pionowe i ukośne
25. Wnętrze: Sposób aranżacji stanowiska pracy
26. Recepcje, sekretariaty
27. Materiały wykończeniowe
28. Wskaźnik LRV
29. Sanitariaty i sposób ich urządzenia
a) Miska ustępowa
b) Umywalka
c) Wanna
d) Prysznic
e) Toalety
30. Pomieszczenia do opieki nad dziećmi
31. Kuchnia
32. Garderoby
33. Drzwi
a) Rodzaje drzwi
b) Sposoby otwierania drzwi
c) Klamki
d) Dźwignie antypaniczne
e) Profile klamek
f) Szerokość drzwi
g) Samozamykacze
h) Progi w drzwiach
i) Drzwi i przegrody szklane
34. Systemy oczyszczania obuwia
a) Listwy systemowe
b) Wycieraczki gumowe
c) Kratki metalowe
d) Dywany
35. Okna
a) Profil okien
b) Klamki
36. Oświetlenie
a) Rodzaje oświetlenia
b) Sposób doświetlenia
c) Powierzchnie błyszczące a oświetlenie
Prowadzący
Czynny Koordynator ds. dostępności i audytor dostępności cyfrowej i architektonicznej, doradca merytoryczny w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Opolskiego. Zajmuje się prowadzeniem szkoleń z zakresu ochrony danych os. (RODO), archiwistyki, platformy EPUAP2, systemów klasy EZD (ELOprofessional), Biuletynu Informacji Publicznej, prawa administracyjnego i dostępu do informacji publicznej. Wdraża systemy ochrony danych os., zajmuje się audytem ryzyka związanego z przeważaniem danych os., opracowuje dokumentację z zakresu ochrony danych os., obiegu dokumentów w podmiocie oraz informacji publicznej., Ponadto wdraża platformę EPUAP2 wraz z jej konfiguracją, nadzoruje projekty archiwizacyjne oraz digitalizacyjne.
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
- W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
- Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
- Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Podobne szkolenia
Co jeszcze może Cię zainteresować?

Rozliczanie ciepła i ciepłej wody w budynkach wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych według najnowszych przepisów Prawa energetycznego i rozporządzenia z grudnia 2021
Zobacz więcejDowiedz się więcej
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!
Sprawdź nasze szkolenia