Sołectwo i fundusz sołecki. Gospodarka finansowa sołectwa w praktyce

ID szkolenia: 1333

Kategorie

Kadry i płace

Region

Dolnośląskie, Kujawsko - Pomorskie, Lubelskie, Lubuskie, Łódzkie, Małopolskie, Mazowieckie, Opolskie, Podkarpackie, Podlaskie, Śląskie, Świętokrzyskie, Warmińsko-mazurskie, Wielkopolskie, Zachodniopomorskie

Tagi

#gmina, #RES, #res edukacja, #sołectwa, #szkolenie, #szkolenie online, #webinar, #współpraca, fundusz, fundusz sołecki
Opiekun szkolenia
Brak danych

Termin: 12 maja Miejsce: SZKOLENIE ONLINE Cena:  329 zł (+VAT)


Katarzyna Zajkowska
tel. 798 301 781
e-mail: kzajkowska@res.edu.pl

[/su_tab]

Adresaci i cele

Podstawy funkcjonowania sołectwa jako gminnej jednostki pomocniczej zawarte są w ustawie o samorządzie gminnym. Pamiętać trzeba jednak, że prawidłowa realizacja zadań i inicjatyw sołectw wymaga znajomości nie tylko wspomnianej powyżej ustawy, ale również szeregu innych aktów prawnych, które w sposób szczegółowy odnoszą się do różnych aspektów działalności sołectwa i jego organów. Osobną kwestią są reguły dotyczące finansowania różnego rodzaju organizacji prowadzących działalność na terenie sołectw. W tym miejscu warto zwrócić uwagę choćby na przepisy o finansowaniu ochotniczych straży pożarnych, czy nową ustawę o kołach gospodyń wiejskich.

Celem szkolenia jest zapoznanie jego uczestników z obowiązującymi regulacjami prawnymi dotyczącymi przede wszystkim gospodarki finansowej sołectwa. W trakcie szkolenia będzie można dowiedzieć się na co w praktyce należy zwracać uwagę, aby proces kształtowania przedsięwzięć i inicjatyw podejmowanych na obszarze sołectw, a następnie ich realizacji przebiegał sprawnie i bezpiecznie z prawnego punktu widzenia. Omawiane zagadnienia ilustrowane będą przykładami z orzecznictwa sądów oraz organów kontroli i nadzoru.

Szkolenie jest adresowane do przedstawicieli sołectw (sołtysów, członków rad sołeckich i innych osób zaangażowanych w realizację funduszu sołeckiego), radnych, wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) – jako organów odpowiedzialnych za wykonywanie budżetu gminy, pracowników urzędów, a także przedstawicieli stowarzyszeń działających na terenie sołectw.

Program szkolenia

1. Sołectwo jako jednostka pomocnicza gminy. Konsekwencje statusu prawnego sołectwa.
2. Sołtys, rada sołecka, zebranie wiejskie.
3. Sołtys jako inkasent.
4. Statut sołectwa.
5. Reguły dotyczące prowadzenia gospodarki finansowej przez sołectwa.
6. Finansowanie stowarzyszeń realizujących przedsięwzięcia na obszarze sołectw.
7. Finansowanie ochotniczych straży pożarnych.
8. Ustawa o kołach gospodyń wiejskich.
9. Regulacje prawne związane z funduszem sołeckim.
10. Uchwała rady gminy dotycząca funduszu sołeckiego.
11. Procedury wewnętrzne dotyczące funduszu sołeckiego – ich forma i dopuszczalny zakres.
12. Kwota środków przypadających na poszczególne sołectwa i możliwość ich zwiększenia.
13. Wniosek o przyznanie środków z funduszu sołeckiego.
14. Zebranie wiejskie w sprawie wniosku o przyznanie środków z funduszu sołeckiego.
15. Przeznaczenie środków funduszu sołeckiego.
16. Realizacja przez sołectwa wspólnych przedsięwzięć.
17. Procedowanie wniosku o przyznanie środków w ramach funduszu sołeckiego.
18. Wniosek o zmianę przedsięwzięć przewidzianych do realizacji w ramach funduszu lub ich zakresu.
19. Wydatki w ramach funduszu sołeckiego.
20. Zwrot gminie części wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego.
21. Fundusz sołecki a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
22. Funkcjonowanie sołectwa w dobie pandemii.

Prowadzący

Radca prawny, współpracownik jednej z wiodących poznańskich kancelarii prawnych. Absolwent prawa na Uniwersytecie Gdańskim, administracji na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz podyplomowych studiów z zakresu prawa karnego skarbowego i gospodarczego na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Specjalizuje się w prawie podatkowym ze szczególnym uwzględnieniem podatku od towarów i usług oraz podatków i opłat lokalnych, a także wybranych zagadnieniach z zakresu finansów publicznych. Autor licznych publikacji oraz trener prowadzący szkolenia m.in. dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego.

Formularz zgłoszeniowy

Zgłoszenia przyjmujemy poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy, który znajduje się poniżej informacji organizacyjnych lub poprzez wypełnienie tradycyjnego formularz zgłoszeniowego dostępnej tutaj i przesłanie do nas faksem 85 87 42 011 lub mailem na res@res.edu.pl

SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE

  • Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci;
  • W oparciu o  platformę szkoleniową;
  • Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem;
  • Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.

Przy zgłoszeniu dwóch i więcej osób z jednej instytucji – możliwa negocjacje ceny.

SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE

  • Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
  • W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
  • Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
  • Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
  • Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
  • Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Szczegóły i rejestracja

Data od:

12 maj 2022 09:00

Data do:

12 maj 2022 13:00

Miejsce:

szkolenie online

Koszt:

329 zł + VAT

Formularz ogólny: Pobierz formularz

Podobne szkolenia

Co jeszcze może Cię zainteresować?

SEMINARIUM SZKOLENIOWE DLA SEKRETARZY GMIN

Zobacz więcej

Jak poprawnie zredagować projekt uchwały w JST? Zasady techniki prawodawczej.

Zobacz więcej

Dochody jednostek samorządu terytorialnego z tytułu należności cywilnoprawnych. Ustalanie – pobór – windykacja

Zobacz więcej

Dowiedz się więcej

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!

Sprawdź nasze szkolenia