Prawna ochrona sygnalistów- nowe obowiązki pracodawców i procedury zgłaszania naruszeń.

ID szkolenia: 678

Kategorie

Kadry i płace

Region

Dolnośląskie, Lubelskie, Lubuskie, Małopolskie, Mazowieckie, Opolskie, Podkarpackie, Podlaskie, Śląskie, Świętokrzyskie, Warmińsko-mazurskie, Wielkopolskie, Zachodniopomorskie

Tagi

#nowe obowiązki pracodawców, #prawna ochrona sygnalistów, #przepisy unijne, #zgłaszanie naruszeń, pracownik
Opiekun szkolenia
Brak danych

Termin:18 marca  Miejsce: online   Cena: 269 zł (+VAT)


Magda Rygorczuk
tel. 888 549 572
e-mail: mrygorczuk@res.edu.pl

 

 

Adresaci

Szkolenie skierowane jest do kadry zarządzającej wyższego szczebla, pracowników działów HR i szkoleń, kierowników i pracowników podmiotów publicznych, ale również właścicieli i pracowników przedsiębiorstw prywatnych, zatrudniających  powyżej 50 pracowników. Zapraszamy również osoby zainteresowane tematyką zgłaszania naruszeń i nieprawidłowości  oraz zagadnieniami z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu

Cel

W grudniu mija termin na wdrożenie przez kraje członkowskie dyrektywy  Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii, nazywana w skrócie dyrektywą o ochronie sygnalistów. Warto wcześniej przygotować się na nadchodzące zmiany.

Celem szkolenia jest przybliżenie uczestnikom aktualnego stanu prawnego i projektowanych rozwiązań w dziedzinie ochrony sygnalistów. Uczestnicy zdobędą wiedzę o obowiązkach pomiotów publicznych i prywatnych (m.in. prowadzenie stosownych rejestrów, szkolenie pracowników), terminach wdrożenia procedur i informowania osób zgłaszających o podjętych krokach, zasadach zgłaszania naruszeń, prawach sygnalistów i osób, których dotyczą zgłoszenia. Poznają nie tylko sankcje grożące za brak działań następczych lub podejmowanie działań odwetowych, ale przede wszystkim dobre praktyki i korzyści dla organizacji, wynikające z wdrożenia stosownych mechanizmów.

Program szkolenia

Program:

I. PRZEPISY PRAWA KRAJOWEGO I PRZEPISY UNIJNE

  1. Zakres przedmiotowy – jakich dziedzin dotyczą zgłaszane naruszenia i czy zakres ten może ulec rozszerzeniu?
  2. Ograniczenia stosowania dyrektyw.
  3. Zakres podmiotowy:
    a)osoby posiadające status pracownika;
    b)osoby posiadające status osób prowadzących działalność na własny rachunek;
    c) akcjonariusze i wspólnicy;
    d) członkowie organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego przedsiębiorstwa (w tym nie wykonawczy);
    e)wolontariusze i stażyści;
  4. Sygnaliści – ich rola i konieczność ochrony.
  5. Co z osobami, które pozyskały informacje o naruszeniach prawa w trakcie stosunku pracy, który ustał? Czy przepisy mają zastosowanie do osób, które pozyskały informacje o naruszeniach przed zawarciem umowy (na etapie rekrutacji)?
  6. Czy ochrona prawna dotyczy również osób pomagających w zgłoszeniu? Co z osobami trzecimi (np. członkami rodzin), którzy mogą doświadczać działań odwetowych?
  7. Podstawowe definicje:
    a) naruszenie;
    b)informacje na temat naruszeń;
    c) zgłoszenie – w tym wewnętrzne i zewnętrzne
    d) ujawnienie publiczne
    e) osoba dokonująca zgłoszenia, osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia, osoba, której dotyczy zgłoszenie;
    f) kontekst związany z pracą;
    g) działania odwetowe;
    h) działania następcze;
    i) informacje zwrotne;
    j) właściwy organ.
  8. Mechanizm zgłaszania i wsparcie sygnalistów.
  9. Warunki objęcia ochroną osób dokonujących zgłoszenia.
    II. ZGŁOSZENIA WEWNĘTRZNE I DZIAŁANIA NASTĘPCZE
    1. Zgłaszanie za pomocą wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń
    2. Obowiązek ustanowienia wewnętrznych kanałów – kogo dotyczy?
    3. Procedury na potrzeby zgłoszeń wewnętrznych i działań następczych – jakie niezbędne elementy obejmują, co umożliwiają i w jakiej formie należy dokonywać zgłoszeń?|
    III. ZGŁOSZENIA ZEWNĘTRZNE I DZIAŁANIA NASTĘPCZE
  1. Obowiązek ustanowienia zewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń i podejmowania działań następczych w związku ze zgłoszeniami:
    a) wyznaczanie organów właściwych do przyjmowania zgłoszeń;
    b) w jakim terminie należy potwierdzić otrzymanie zgłoszenia?
    c) ile mamy czasu na poinformowanie osoby zgłaszającej o podjętych działaniach?
    d) Kiedy można zamknąć procedurę?
  2. Struktura zewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń – jakie warunki muszą spełnić aby uznać je za niezależne i autonomiczne?
  3. Przeszkolenie personelu z zakresu rozpatrywania zgłoszeń.
  4. Kiedy należy stosować kanały zewnętrzne?
  5. Informacje dotyczące przyjmowania zgłoszeń oraz podejmowania działań następczych:
    a) jakie informacje należy umieścić na stronie internetowej i które organy mają taki obowiązek?
    b) środki ochrony
  6. Przegląd procedur – częstotliwość i właściwe organy.
    IV. UJAWNIENIE PUBLICZNE
    V. OBOWIĄZKI W ZAKRESIE ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH I ZEWNĘTRZNYCH:
  7. Obowiązek zachowania poufności;
  8. Ochrona danych osobowych i ich przetwarzanie – po jakim czasie są usuwane?
  9. Prowadzenie rejestru zgłoszeń, okres przechowywania, formy dokumentowania rozmów (transkrypcja, nagrywanie, protokołowanie, inne).
    VI. ŚRODKI OCHRONY
    1. Zakres działań odwetowych;
    2. Środki wsparcia;
    3. Środki ochrony przed działaniami odwetowymi;
    4. Środki ochrony osób, których dotyczy zgłoszenie;
    5. Sankcje – co grozi za podejmowanie działań odwetowych?
    6. Zakaz zrzeczenia się praw i środków ochrony prawnej.
    VII. TERMINY
  1. 17 grudnia 2021 – kogo dotyczy?

2. 17 grudnia 2023 – podmioty prawne w sektorze prywatnym, zatrudniające 50-249 pracowników

Prowadzący

Absolwentka studiów magisterskich na UMCS w Lublinie,studiów podyplomowych na Uniwersytecie Warszawskim
oraz kursów kancelaryjno-archiwalnych i szkoleń metodycznych, organizowanych przez Krajowe Centrum Edukacji Archiwalnej SAP i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Praktyk, na co dzień współpracuje z archiwami państwowymi, dzięki czemu wiedza przekazywana podczas szkoleń jest zawsze aktualna i zgodna z
najnowszymi przepisami. Od wielu lat tworzy i wdraża przepisy kancelaryjne, a także prowadzi szkolenia, warsztaty, konsultacje i prace archiwizacyjne na terenie całego kraju, dzięki czemu szkolenia charakteryzują się wysokim stopniem wiedzy praktycznej. Pracuje na zlecenie jednostek administracji rządowej i samorządowej,
porządkując zasób archiwalny ministerstw, urzędów centralnych, samorządowych jednostek administracyjnych i firm prywatnych oraz organizując i prowadząc ich archiwa zakładowe i składnice akt. Współpracowała m.in. z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji, Krajowym Instytutem Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa,
Naczelną i Okręgową Radą Adwokacką w Warszawie, PAN, Ministerstwem Środowiska, Ministerstwem Sportu, Ministerstwem Edukacji Narodowej, Generalną i Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska, WFOŚiGW, Lasami Państwowymi, Polską Grupą Energetyczną, Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi, Polskim
LNG, Przemysłowym Instytutem Automatyki i Pomiarów, Głównym Urzędem Miar, teatrami, instytucjami i ośrodkami kultury, biurami festiwalowymi, placówkami oświatowymi i medycznymi, ośrodkami naukowo badawczymi. Specjalizuje się w archiwizacji dokumentów, obiegu i zarządzaniu dokumentacją w jednostce,
prowadzeniu archiwów zakładowych i składnic akt oraz tworzeniu i wdrażaniu przepisów kancelaryjno-archiwalnych.

Formularz zgłoszeniowy

Zgłoszenia przyjmujemy poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy, który znajduje się poniżej informacji organizacyjnych lub poprzez wypełnienie tradycyjnego formularz zgłoszeniowego dostępnej tutaj  i przesłanie do nas faksem 85 87 42 011 lub mailem na biuro@res.edu.pl

 

UWAGA!

Przy zgłoszeniu do 04 marca   cena szkolenia to jedyne 239 zł/os!!

 

SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE

  • Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci
  • W oparciu o  platformę szkoleniową
  • Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem
  • Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo

SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE

  • Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
  • W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
  • Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
  • Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
  • Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
  • Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Szczegóły i rejestracja

Data od:

18 marzec 2021 09:00

Data do:

18 marzec 2021 13:00

Miejsce:

szkolenie online

Koszt:

269 zł + VAT

Formularz ogólny: Pobierz formularz

Podobne szkolenia

Co jeszcze może Cię zainteresować?

Prawa i obowiązki radnych nowej kadencji

Zobacz więcej

Aplikacja mLegitymacja – zastosowanie i zasady działania

Zobacz więcej

Wszystko o przedawnieniu należności i nadpłat cywilnoprawnych, odsetek od tych należności oraz rekompensaty za koszty odzyskiwania należności (40, 70 lub 100 euro) w transakcjach handlowych – procedury postępowania w jednostkach samorządu terytorialnego

Zobacz więcej

Dowiedz się więcej

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!

Sprawdź nasze szkolenia