szkolenie online

Opłata skarbowa – praktyczne problemy z ustalaniem i poborem opłaty w  urzędach administracji publicznej – ostatnie  zmiany ustawy, najnowsze interpretacje i orzecznictwo. Elektroniczny tytuł wykonawczy na nieuiszczoną opłatę skarbową.

ID szkolenia: 2360

Kategorie

Kadry i płace

Region

Nie określono

Tagi

#elektroniczne tytuły wykonawcze, #odpis, #opłata konsularna, #Opłata skarbowa, #pełnomocnictwo, #prokura, #tw, #zasiadczenia, #zezwolenia
Opiekun szkolenia
Uwaga!

Przy zgłoszeniu dwóch i więcej osób z jednej instytucji – 299 zł/os.

Program szkolenia

1. Ogólna charakterystyka konstrukcji ustawy o opłacie skarbowej – czyli co wynika z treści samej ustawy a co z załącznika?
2. Ostatnie zmiany w ustawie o opłacie skarbowej w niektórych sprawach z zakresu budownictwa ( za które czynności w obszarze budownictwa wnosi się opłatę, które są zwolnione?).
3. Zaświadczenia o milczącym załatwieniu sprawy a kwestia poboru opłaty skarbowej od takich zaświadczeń.
4. Poświadczanie przez pracowników organów administracji publicznej dokumentów za zgodność z oryginałem a problem poboru opłaty skarbowej za takie poświadczenie.
5.Pobór opłaty skarbowej od pełnomocnictw w tym pełnomocnictw w sprawach podatkowych.
– pełnomocnictwa nie podlegające opłacie i zwolnione z opłaty.
– w jakim terminie i do którego organu należy wnieść opłatę skarbową od pełnomocnictwa?
6. Zwolnienie z opłaty skarbowej niektórych pełnomocnictw w sprawach podatkowych.
7. Zakres podmiotowy opłaty skarbowej:
– kto i kiedy wnosi opłatę skarbową ?
– kto i w jakich sprawach jest zwolniony z opłaty skarbowej ?
– jak rozumieć w praktyce odpowiedzialność solidarną za opłatę skarbową?
8. Przedmiot opłaty skarbowej
– czynności urzędowe – rodzaje czynności podlegających i zwolnionych z opłaty,
– zaświadczenia – rodzaje zaświadczeń podlegających i zwolnionych z opłaty,
– zezwolenia,
– złożenie pełnomocnictwa lub prokury.
9. Czynności urzędowe zwolnione z opłaty skarbowej i czynności niepodlegające opłacie – różnice.
– omówienie katalogu czynności zwolnionych i niepodlegających opłacie,
– opłata skarbowa a inne opłaty publicznoprawne np. opłata konsularna.
10. Opłata skarbowa za wybrane czynności w ramach zadań realizowanych przez organy administracji publicznej, a w szczególności:
– w sprawach z zakresu działania urzędów stanu cywilnego,
– w sprawach z zakresu prawa budowlanego,
– w sprawach z zakresu prawa podatkowego,
– w sprawach z zakresu ochrony środowiska i inne.
11. Najczęściej występujące problemy z poborem opłaty skarbowej:
– opłata od pełnomocnictwa i prokury oraz ich odpisów, wypisów lub kopii,
– omówienie instytucji pełnomocnictwa i prokury
– rozróżnienie pojęć: odpis, wypis, kopia,
– kto może uwierzytelnić odpis, wypis lub kopię pełnomocnictwa?
– czym różni się czynność potwierdzenia za zgodność z oryginałem od czynności uwierzytelnienia dokumentu?
– czy dopuszczalne jest potwierdzanie za zgodność z oryginałem pełnomocnictwa przez pracownika urzędu?
– czy pracownicy urzędu potwierdzający dokumenty za zgodność z oryginałem muszą posiadać odpowiednie upoważnienie?
– nowe sformalizowane wzory pełnomocnictw w sprawach podatkowych (pełnomocnictwo: ogólne, szczególne i do doręczeń),
– które pełnomocnictwa w sprawach podatkowych podlegają opłacie skarbowej?
– czy każde pełnomocnictwo w sprawach podatkowych musi być dołączane do akt postępowania podatkowego?
– specyfika pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji podatkowych,
12. Inne problemy związane z poborem opłaty skarbowej od pełnomocnictw:
– wielość pełnomocników lub mocodawców a opłata skarbowa,
– pełnomocnictwo udzielone przez małżonków a opłata skarbowa,
– pełnomocnictwo a upoważnienie do zastępowania w kontekście opłaty skarbowej,
– instytucje: zastępstwa, upoważnienia i pełnomocnictwa substytucyjnego a kwestie podlegania opłacie skarbowej.
13. Wybrane problemy związane żądaniem uzupełnienia braków wpłat opłaty skarbowej:
– czy brak opłaty skarbowej to brak formalny podania?
– czy wolno załatwić sprawę mimo braku opłaty skarbowej?
– jak postąpić w przypadku gdy opłatę wniesiono w kwocie np. niższej o 1 zł od należnej?
– czy bezwzględnie żądać uzupełnienia opłaty skarbowej gdy koszty wysyłki wezwania ewidentnie przekraczają kwotę brakującej opłaty?
14. Formy i terminy płatności opłaty skarbowej oraz sposoby dokumentowania wpłat opłaty skarbowej.
– kiedy i jak należy udokumentować fakt zapłaty opłaty skarbowej?
– kiedy i na jakich warunkach dowód zapłaty opłaty skarbowej może być zwrócony wpłacającemu?
– czy opłata skarbowa może być zapłacona przez inny podmiot niż zobowiązany?
– czy opłata skarbowa w przypadku pełnomocnictwa może być zapłacona z konta firmowego kancelarii adwokackiej?
– czy spółka z o.o. może zapłacić opłatę skarbową np. za cudzoziemca?
15. Aspekty praktyczne dot. sporządzania adnotacji w zakresie opłaty skarbowej:
-adnotacje o zapłacie opłaty skarbowej,
– adnotacje o wyłączeniu z obowiązku jej zapłaty, lub
– adnotacje o zwolnieniu, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Ministra Finansów.
16. Możliwość zarządzenia przez radę gminy poboru opłaty skarbowej w drodze inkasa
– kto może być inkasentem opłaty skarbowej?
– zasady określania wynagrodzenia za inkaso w uchwale rady gminy,
– jak kalkulować wynagrodzenie z tytułu inkasa opłaty skarbowej?
17. Obowiązki informacyjne organów administracji rządowej, samorządowej i innych podmiotów (w tym sądów) o przypadkach nieuiszczenia opłaty skarbowej.
– jakie działania należy podjąć po uzyskaniu wykazów podmiotów, które nie uiściły opłaty?
– jakie działania należy podjąć w przypadku wskazania jako pełnomocnika kancelarii prawnej?
– czy w przypadku braku opłaty skarbowej od pełnomocnictwa należy równocześnie wszczynać postępowania w stosunku do mocodawcy i pełnomocnika?
– jak ograniczyć koszty ściągania opłaty skarbowej ?
18. Wydawanie decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego z tytułu opłaty skarbowej w związku z niezapłaceniem tej opłaty.
– fazy postępowania podatkowego,
– elementy decyzji określającej wysokość opłaty skarbowej
19. Czy wolno umorzyć zaległość z tytułu opłaty skarbowej?
– czy przed wydaniem decyzji o umorzeniu należy wcześniej wydać decyzję określającą?
– przebieg postępowania w sprawie umorzenia opłaty skarbowej?
20. Omówienie różnic pomiędzy zwrotem opłaty skarbowej a nadpłatą opłaty skarbowej.
-tryb postępowania przy zwrocie opłaty skarbowej,
-tryb postępowania w przypadku nadpłaty opłaty skarbowej.
– czy w przypadku nadpłaty zawsze musi być wydana decyzja o nadpłacie?
– jaki jest termin zwrotu opłaty skarbowej?
– czy nadpłata opłaty skarbowej może być zarachowana na inne zaległości zobowiązanego?
21. Wszczynanie postępowania egzekucyjnego w związku z nieuregulowaniem opłaty skarbowej.
– czy po doręczeniu decyzji określającej wysokość opłaty skarbowej, w przypadku braku wpłaty należności należy wysłać upomnienie?
– wystawianie tytułów wykonawczych w związku z brakiem wpłaty opłaty skarbowej -elektroniczne tytuły wykonawcze na nieuiszczoną opłatę skarbową,
– określenie prawidłowego kodu podstawy prawnej w e-TW dot. opłaty skarbowej
– na kogo powinien być wystawiony tytuł wykonawczy w przypadku nieuiszczenia opłat skarbowej od pełnomocnictwa?
– na co zwrócić szczególną uwagę w przypadku wystawiania tytułów wykonawczych na zaległość w opłacie skarbowej?
22. Najnowsze orzecznictwo i interpretacje z zakresu opłaty skarbowej.

Prowadzący

Przez ponad 30 lat zawodowo zajmowała się problematyką związaną z realizacją i windykacją dochodów budżetowych w jednej z największych jednostek samorządu terytorialnego. Aktualnie świadczy usługi szkoleniowe w ramach własnej działalności gospodarczej. Specjalizuje się m.in. w zagadnieniach dotyczących rachunkowości podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, windykacji i egzekucji należności budżetowych, zarówno cywilnoprawnych jak i publicznoprawnych. W ramach obowiązków zawodowych zajmowała się również realizacją dochodów z opłaty skarbowej, administracyjnych kar pieniężnych, mandatów nakładanych przez funkcjonariuszy straży miejskiej, a także stosowaniem ulg w spłacie należności budżetowych oraz gospodarką kasową w urzędzie. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, studiów podyplomowych z zakresu doradztwa podatkowego i finansów publicznych, przez wiele lat pełniła funkcje Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji w jednym z największych urzędów miejskich, nadzorując wymiar, pobór, rachunkowość i egzekucję należności budżetowych. Współpracuje z wieloma ośrodkami szkoleniowymi w kraju , w tym m.in. stowarzyszonymi w ramach Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, prowadząc szkolenia m.in. z zakresu rachunkowości podatków i opłat, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, gospodarki kasowej i inne. Jej opracowania z dziedziny związanej z realizacją niektórych zadań gmin publikowane były w fachowych czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne.

SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE

  • Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
  • W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
  • Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
  • Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
  • Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
  • Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Szczegóły i rejestracja

Data od:

29 listopad 2022 09:00

Data do:

29 listopad 2022 13:00

Miejsce:

szkolenie online

Koszt:

335 zł + VAT

Formularz ogólny: Pobierz formularz

Podobne szkolenia

Co jeszcze może Cię zainteresować?

Warsztat z redagowania pism urzędowych i oficjalnych

Zobacz więcej

Zezwolenia na detaliczną sprzedaż alkoholu

Zobacz więcej

Poprawne redagowanie pism urzędowych

Zobacz więcej

Dowiedz się więcej

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!

Sprawdź nasze szkolenia