szkolenie online

Nowelizacja warunków techniczno-budowlanych dla dróg publicznych, ustawy o drogach publicznych i ustawy Prawo o ruchu drogowym – prawo, projektowanie i praktyka stosowania

ID szkolenia: 2578

Region

Cała Polska, Online

Tagi

#online, #RES, #res edukacja, #resedukacja, #szkolenie, #szkolenie online, #szkolenieonline, #webinar, drogi, edukacja, prawo projektowanie, publiczne, ruch drogowy
Uwaga!

Przy zgłoszeniu do 20. lutego cena szkolenia to 449 zł/os!

Cel i korzyści

Co wyniesiesz z tego szkolenia?

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 roku o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw (ustawa nowelizująca ustawę o drogach publicznych i ustawę Prawo o ruchu drogowym),
  • ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym (w wersji znowelizowanej od 21 września 2022 roku),
  • ustawa z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (w wersji znowelizowanej od 21 września 2022 roku),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 roku w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych.

Cel szkolenia:

 

  • Zrozumienie nowych pojęć ustawy o drogach publicznych i ustawy Prawo o ruchu drogowym,
  • Zmiany w zarządzaniu drogami i zarządzaniu ruchem drogowym po 21 września 2022 roku,
  • Zrozumienie nowych przepisów techniczno-budowlanych dla dróg publicznych wprowadzonych 21 września 2022 roku,
  • Zasady praktycznego stosowania nowego rozporządzenia techniczno-budowlanego,
  • Wskazanie na praktyczny sposób rozwiązywania problemów związanych z projektowaniem dróg po 21 września 2022 roku (konkretne przypadki i typy rozwiązań projektowych),
  • Zakres współpracy organów administracji publicznej z innymi organami administracji publicznej,
  • Rola projektanta budownictwa drogowego,
  • Rola organu udzielającego odstępstwa od rozwiązań projektowych,
  • Okresy intertemporalne (przejściowe) w stosowaniu przepisów techniczno-budowlanych rozporządzenia obowiązującego od 21 września 2022 roku,
  • Rola zarządcy drogi publicznej w uzgadnianiu projektów drogowych,
  • Rola zarządcy drogi publicznej w występowaniu o decyzje ZRID,
  • Rola organów administracji architektoniczno-budowlanej (Starosta, Wojewoda) po zmianie przepisów dotyczących warunków technicznych,
  • Egzekwowanie prawidłowego sposobu stosowania nowych rozwiązań projektowych po 21 września 2022 roku.

Szkolenie określa wpływ zmian na pracę zarządców dróg publicznych oraz na działania organu administracji architektoniczno-budowlanej przy wydawaniu rozstrzygnięć (zgłoszenia, pozwolenia na budowę, ZRID). Szkolenie ma pomóc w dobrym zrozumieniu wprowadzonych zmian i powodów dla których zmiany te zostały prowadzone.

Prowadzący szkolenie prowadząc ożywioną dyskusję połączoną z prezentacją ukazuje różnice i zmiany które są wywołane nowelizacją przepisów.

Adresaci

Grupa dedykowana:

  • Projektanci budownictwa drogowego,
  • Inżynierowie drogownictwa,
  • Inżynierowie konstruktorzy,
  • Inżynierowie ruchu drogowego,
  • Pracownicy organów administracji publicznej – zarządcy dróg publicznych,
  • Pracownicy organów administracji publicznej – organy zarządzające ruchem na drodze,
  • Pracownicy organów architektoniczno-budowlanych – Starostwa Powiatowe,
  • Pracownicy organów architektoniczno-budowlanych – Urzędy Wojewódzkie,
  • Pracownicy Ministerstwa Infrastruktury,
  • Pracownicy wykonawców robót drogowych,
  • Inwestorzy inwestycji drogowych,
  • Inwestorzy inwestycji niedrogowych ingerujących w geometrię drogi publicznej.

W szczególności grupą dla której szkolenie może okazać się niezwykle przydatne są projektanci budownictwa drogowego i organy uzgadniające projekty budowlane, którzy wielokrotnie borykają się z problemami natury prawnej i praktycznej w uzgadnianiu drogowych projektów budowlanych po zmianach wprowadzonych 21 września 2022 roku do polskiego systemu prawnego.

 

Szkolenie jest w szczególności dedykowane dla pracowników zarządców dróg publicznych, którzy wnioskują w trybie ZRID, w trybie zgłoszenia prowadzenia robót lub w trybie pozwolenia na budowę o przebudowę geometrii dróg publicznych po zmianach przepisów z dnia 21 września 2022 roku.

Program szkolenia

ZAGADNIENIA WSTĘPNE

  1. Powody wprowadzenia zmian w przepisach ustawy o drogach publicznych.
  2. Powody wprowadzenia zmian w przepisach ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  3. Powody wprowadzenia nowych warunków techniczno-budowlanych dla dróg publicznych.
  4. Przepisy intertemporalne i przejściowe – zasady stosowania regulacji w latach 2022 i 2023.
  5. Nowe pojęcie „wytycznych” – miękkie zasady zaleceń projektowych. Wzorce i standardy wiedzy technicznej w zakresie budownictwa drogowego – stosowanie obligatoryjne czy dobrowolne?
  6. Traktowanie „wytycznych” w kontekście odwołań od rozstrzygnięć organów architektoniczno-budowlanych.

[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy; przykłady projektowe]

CZĘŚĆ I: Zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Prawo, projektowanie i praktyka.

  1. Nowa definicja „drogi” i „drogi publicznej”.
  2. Wpływ definicji „drogi” na procedurę projektowania dróg publicznych.
  3. „Droga o nawierzchni twardej” i „droga o nawierzchni gruntowej” – nowe rozwiązania.
  4. „Droga dla pieszych” – czy chodniki nadal istnieją?
  5. „Przejścia sugerowane” i „urządzenia alternatywne” – jak projektować i jak stosować w praktyce?
  6. Usytuowanie ścieżek rowerowych w nowym systemie prawno-projektowym. Problematyka przejazdów dla rowerzystów – omówienie problemów interpretacyjnych.
  7. Projektowanie obszarów uspokojonego ruchu – zasady ruchu urządzeń wspomagających ruch (UWR), urządzeń transportu osobistego (UTO) i hulajnóg elektrycznych (HE).
  8. Jezdnie i skrzyżowania po nowelizacji przepisów.
  9. Zasady organizacji ruchu drogowego i organizacja ruchu drogowego po nowelizacji przepisów.
  10. Definicja „ruchu na drodze” i podstawy jego funkcjonowania.
  11. Ustawowe uregulowanie pojęć „geometrii drogi” i „zakresu dostępu do drogi”.

[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy; przykłady projektowe]

CZĘŚĆ II: Zmiany w ustawie o drogach publicznych. Prawo, projektowanie i praktyka

  1. Nowe rozumienie pojęcia pasa drogowego po nowelizacji przepisów – wielkość, rozmiar, szerokość a linie rozgraniczające. Ewolucja przepisów z lat 2019 – 2022.
  2. Pojęcie „zasad wiedzy technicznej”.
  3. Nowe pojęcia „zjazdu” i „skrzyżowania”. Relacje dostępności drogi z parametrami technicznymi drogi.
  4. „Urządzenia obce” – nowa instytucja czy zmiana interpretacyjna?
  5. Urządzenia obce w pasie drogi publicznej.
  6. Stosowanie odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych po nowelizacji ustawy o drogach publicznych i ustawy Prawo o ruchu drogowym.

[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy; przykłady projektowe]

CZĘŚĆ III: Nowe przepisy techniczno-budowlane z 24 czerwca 2022 roku (stosowanie od 21 września 2022 roku).

  1. Zakres stosowania rozporządzenia – projektowanie, budowa, przebudowa lub użytkowanie dróg publicznych.
  2. Co to są „podstawowe warunki” projektowe?
  3. Wzorce i standardy rekomendowane przez ministra właściwego do spraw transportu.
  4. „Cykl życia drogi” – jak rozumieć to pojęcie w kontekście projektowania i użytkowania dróg publicznych?
  5. „Trudne warunki” – kiedy istnieją i jak je wykazać?
  6. Kto i jak ma uzasadnić „trudne warunki”?
  7. „Trudne warunki” a odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych.
  8. Skrzyżowania i węzły.
  9. Nowa definicja „obszaru skrzyżowania” – rezygnacja z pojęcia „obszaru oddziaływania skrzyżowania”.
  10. Nowość „urządzeń alternatywnych”:
    1. przejścia sugerowane,
    2. chodnik poprzeczny,
    3. pas neutralny.
  11. Elementy składowe drogi.
  12. Klasy dróg i prędkości projektowe – problematyka i przypadki z praktyki – prawo, projektowanie i praktyka.
  13. Drogi dla pieszych, drogi dla pieszych i rowerzystów i pobocza – prawo, projektowanie i praktyka.
  14. Drogi dla rowerów – prawo, projektowanie i praktyka.
  15. Zjazdy, wyjazdy i wjazdy – prawo, projektowanie i praktyka.
    1. likwidacja pojęć „zjazdu indywidualnego” i „zjazdu publicznego”,
    2. nowe typy zjazdów: zjazd zwykły, zjazd techniczny i zjazd awaryjny,
    3. zjazdy a skrzyżowania; problematyka trudnych warunków.
  16. Skrajnie poziome – jezdnia, drogi dla pieszych i rowerzystów i inne. Strefy bez przeszkód.
  17. Skrajnie pionowe.
  18. Widoczność na skrzyżowania, zjazdach, wjazdach i wyjazdach – nowe warunki i wytyczne.
  19. Urządzenia obce i kanały technologiczne.

[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy; przykłady projektowe]

Powyższy program jest programem ramowym i może ulec niewielkim modyfikacjom w trakcie realizacji programu przez trenera w zależności od potrzeb grupy docelowej.

Prowadzący

doktor nauk prawnych, radca prawny, inżynier ruchu drogowego. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku prawo oraz Politechnikę Krakowską Wydział Inżynierii Ruchu Drogowego. Uzyskał także stopień doktora nauk prawnych w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk w specjalności administracyjnoprawnych aspektów organizacji ruchu drogowego. Specjalizuje się w tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego, organizacji ruchu drogowego, prawie inwestycji drogowych, Prawie Administracyjnym i Postępowaniu Administracyjnym. Powoływany przez powszechne sądy cywilne i karne jako biegły sądowy ad hoc w sprawach wymagających wiedzy specjalistycznej z zakresu dróg publicznych, dróg wewnętrznych, organizacji ruchu drogowego, wypadków drogowych oraz kolizji drogowych.

Aktywny uczestnik systemu zarządzania ruchem na drogach. Projektant zmian w czasowej i stałej organizacji ruchu.

Autor opinii prawnych dla zarządców dróg wewnętrznych, zarządców dróg publicznych oraz organów zarządzających ruchem na drogach dotyczących prawidłowości zatwierdzania organizacji ruchu drogowego, opiniowania organizacji ruchu drogowego, kontroli prawidłowości wprowadzania organizacji ruchu oraz zgodności organizacji ruchu z obowiązującymi przepisami. Autor opinii prawnych dotyczących realizacji procesu inwestycyjnego w drogownictwie. Pełnomocnik w sprawach o wydanie decyzji lokalizacyjnych i decyzji na zajęcie pasa drogowego. Pełnomocnik procesowy w postępowania w sprawach o wykroczenia drogowe. Autor artykułów naukowych dotyczących procedur zmiany organizacji ruchu drogowego oraz szeroko rozumianego procesu inwestycyjnego. Prowadzi wykłady i szkolenia z zakresu Prawa Administracyjnego, Prawa o ruchu drogowym, Prawa Budowlanego, ustawy o drogach publicznych, zarządzania ruchem na drogach, organizacji ruchu drogowego oraz zezwoleń na realizację inwestycji drogowych (ZRID).

Uczestniczy w konferencjach naukowych i konferencjach branżowych. Prelegent na corocznych konferencjach „PARKINGI” oraz ogólnopolskich „Krakowskich Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – organizacja ruchu drogowego”. Prowadzi wykłady na Politechnice Krakowskiej w dziedzinie prawnych aspektów projektowania organizacji ruchu i inżynierii ruchu drogowego dla studentów. Autor licznych pozycji naukowych z zakresu ustawy o drogach publicznych, ustawy Prawo o ruchu drogowym, Prawa Budowlanego i Prawa Administracyjnego.

W okresie licealnym laureat i finalista Olimpiad Przedmiotowych – Historycznej, Geograficznej, Nautologicznej, Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym, Wiedzy o Prawach Człowieka, Wiedzy o Unii Europejskiej. Ukończył z wyróżnieniem Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej w specjalności inżynierii ruchu drogowego. W wieku 27 lat uzyskał stopień doktora nauk prawnych w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk w Warszawie (w specjalności: Prawo o ruchu drogowym ze szczególnym uwzględnieniem tematyki organizacji ruchu drogowego).

Prywatnie jest aktywnym biegaczem, uprawia żeglarstwo (morski sternik jachtowy), tenis oraz posiada patent nurka morskiego. Ukończył także szkołę muzyczną II-go stopnia i posiada tytuł zawodowy muzyka instrumentalisty w klasie fortepianu. Wieczorami komponuje własną muzykę na fortepian i oddaje się grze utworów Fryderyka Chopina.

SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE

  • Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
  • W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
  • Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
  • Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
  • Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
  • Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Szczegóły i rejestracja

Data od:

20 marzec 2023 09:00

Data do:

20 marzec 2023 15:00

Miejsce:

szkolenie online

Koszt:

499 zł + VAT

Formularz ogólny: Pobierz formularz

Podobne szkolenia

Co jeszcze może Cię zainteresować?

ZARZĄDZANIE ZASOBEM MIESZKANIOWYM GMINY na podstawie przepisów ustawy oraz aktów prawa miejscowego.

Zobacz więcej

Numeracja porządkowa dla nieruchomości/budynków oraz numeracja lokali – studium przypadków.

Zobacz więcej

USUWANIE DRZEW I KRZEWÓW ORAZ NALICZANIE ADMINISTRACYJNYCH KAR PIENIĘŻNYCH NA PODSTAWIE USTAWY O OCHRONIE PRZYRODY KPA ORAZ PRZEKAZANIE WIEDZY PRAKTYCZNEJ z uwzględnieniem najczęściej zadawanych pytań

Zobacz więcej

Dowiedz się więcej

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!

Sprawdź nasze szkolenia