szkolenie online

Nowe wzory zaświadczeń podatkowych obowiązujące od 9 lipca 2022 r. Wszystko o zaświadczeniach i informacjach wydawanych przez gminne organy podatkowe

ID szkolenia: 2357

Kategorie

Kadry i płace

Region

Nie określono

Tagi

#podatki, #Rodzaje zaświadczeń, #zaległości podatkowe, #Zaświadczenie o dochodowości z gospodarstwa rolnego, #Zaświadczenie o wielkości użytków rolnych i hektaró, #zaświadczenie podatkowe
Opiekun szkolenia
Uwaga!

Przy zgłoszeniu dwóch i więcej osób z jednej instytucji – 299 zł/os.

Najważniejsze zagadnienia:

  • Co zmieniło się w wydawaniu zaświadczeń podatkowych od 9 lipca 2022r.
  • Jakie było uzasadnienie wprowadzenia zmian w wydawaniu zaświadczeń w sprawach podatkowych i jak zmiany wpłynęły na zaświadczenia wydawane przez gminne organy podatkowe?
  • Czy zaświadczenie może zawierać dane wychodzące poza zakres żądania podatnika?
  • Czy zaświadczenia w sprawach podatkowych mogą być wydawane z urzędu czy tylko na wniosek?
  • Czy zaświadczenie może być wydane pełnomocnikowi podatnika?
  • Czy i kiedy zaświadczenie może być wydane innej osobie niż podatnik?
  • Jak długo ważne jest zaświadczenie wydane przez organ podatkowy?
  • Jak rozumieć i realizować w praktyce obowiązek informacyjny organu podatkowego w związku z przetwarzaniem danych osobowych przy wydawaniu zaświadczeń?
  • Czy można wydać zaświadczenie o braku zaległości w przypadku gdy jest ona wpisana na hipotekę?
  • Kto w przypadku ustanowienia hipoteki przez Naczelnika Urzędu Skarbowego na wniosek gminnego organu podatkowego wydaje zaświadczenie o spłacie hipoteki?
  • Czy zaświadczenie o spłacie zahipotekowanej zaległości można wydać na obydwoje małżonków czy dla każdego oddzielne?
  • Jakie informacje i komu wydaje organ podatkowy?
  • Czym różni się zaświadczenie od informacji w sprawach podatkowych.
  • Czy udzielanie informacji podatkowych jest czynnością odpłatną?

Program szkolenia

1.Komu i na jakiej postawie wydawane są zaświadczenia przez organ podatkowy?
1.1. Czy osoba ubiegająca się o zaświadczenia musi wskazać konkretny przepis prawa, z którego wynika że powinna uzyskać zaświadczenie organu podatkowego?
1.2. Jak rozumieć pojęcie interesu prawnego w potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego osoby ubiegającej się o zaświadczenie?
1.3. Komu organ podatkowy może odmówić wydania zaświadczenia i w jakiej formie to powinno nastąpić?
2. Postępowanie organu podatkowego poprzedzające wydanie zaświadczenia.
2.1. Czy zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości może być wydane w toku postępowania wymiarowego?
2.2. Czy fakt, że toczy się postępowanie wymiarowe stanowi podstawę odmowy wydania zaświadczenia?
2.3. Czy w przypadku odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty zaległości podatkowej można w wydawanym zaświadczeniu podać, że podatnik nie posiada zaległości?
2.4. Co w sytuacji gdy podatnik żąda wydania o niezaleganiu w podatkach a ma zaległość np. z lat 2002 do 2007 wpisaną na hipotekę?
3. Rodzaje zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe.
3.1. Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości ( komu może być wydane? Jakie dane oprócz potwierdzenia faktu niezalegania lub stanu zaległości mogą być ujawnione w zaświadczeniu?)
3.2. Zaświadczenie o wysokości zobowiązań spadkodawcy (komu może być wydane? Czy osoba ubiegająca się o takie zaświadczenie musi być spadkobiercą czyli już po przeprowadzeniu postępowania spadkowego w sądzie lub przed notariuszem?)
3.3. Zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych zbywającego (kto może uzyskać zaświadczenie? Czy zbywający musi wyrazić zgodę na wydanie takiego zaświadczenia innemu podmiotowi?)
3.4. Zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych podatnika (kto może uzyskać takie zaświadczenie? Czy zaświadczenie może być wydane małżonkowi podatnika w tym również rozwiedzionemu małżonkowi? Czy w zaświadczeniu powinny być wykazane również odsetki, koszty upomnienia i koszty egzekucyjne?)
4. Inne zaświadczenia wydawane przez organy podatkowe.
4.1. Zaświadczenia o stanie majątkowym (czy organ podatkowy może wydać takie zaświadczenie skoro nie prowadzi ewidencji majątku? W jakiej formie ewentualnie odmówić wydania takiego zaświadczenia?)
4.2. Zaświadczenie o wielkości użytków rolnych i hektarów przeliczeniowych (czy organ podatkowy musi wydać takie zaświadczenie i w oparciu o jakie dokumenty?)
4.3. Zaświadczenie o dochodowości z gospodarstwa rolnego ( komu może być wydane? W oparciu o jakie dane i przepisy prawa wydaje się takie zaświadczenie?)
5. Nowe wzory niektórych zaświadczeń w sprawach podatkowych.
5.1. Jakie zmiany w zaświadczeniu o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości (ZAS-W)? – analiza i omówienie nowego wzoru zaświadczenia.
5.2. Pozostałe wzory zaświadczeń w sprawach podatkowych.
6. Opłata skarbowa od zaświadczeń w sprawach podatkowych (wysokość opłaty, kiedy powinna być uiszczona – czy z chwilą składania wniosku o zaświadczenie czy przy odbiorze tego oświadczenia?)
6.1. Zaświadczenia zwolnione z opłaty skarbowi i zaświadczenia nie podlegające opłacie skarbowej (jakie to ma praktyczne znaczenie dla organu wydającego zaświadczenie?).
6.2. Czy opłatę skarbową wnosi się od ilości zaświadczeń czy od ilości egzemplarzy dokumentu zaświadczenia?
6.3. Czy brak opłaty skarbowej stanowi podstawę do odmowy wydania zaświadczenia?
6.4. Czy opłata skarbowa wpłacona za zaświadczenie w wyższej kwocie niż należna (np. wpłata 21 zł zamiast 17 zł) powinna zostać zwrócona i w jakim trybie?
6.5. Obowiązek prowadzenia rejestru wydanych zaświadczeń – jakie dane powinny być ujęte w rejestrze?
7. Udostępnianie informacji zawartych w aktach podatkowych.
7.1. Komu organ podatkowy musi udzielić informacji wynikających a z akt podatkowych podatnika?
7.2. Czy udzielając informacji z akt podatkowych należy zamieścić na takiej informacji klauzulę o objęciu danych tajemnicą skarbową?
7.3. Odpłatność za informacje udzielane komornikom sądowym i tryb uiszczania opłaty.
7.4. Jak należy interpretować pojęcie, że organ podatkowy udziela informacji z akt podatkowych z wyłączeniem informacji bankowych – co to są informacje bankowe?
7.5 Czy i komu mogą być udostępnione informacje o numerach rachunków bankowych podatników?
8. Indywidualne pytania, konsultacje w tematyce szkolenia.

Prowadzący

Przez ponad 30 lat zawodowo zajmowała się problematyką związaną z realizacją i windykacją dochodów budżetowych w jednej z największych jednostek samorządu terytorialnego. Aktualnie świadczy usługi szkoleniowe w ramach własnej działalności gospodarczej. Specjalizuje się m.in. w zagadnieniach dotyczących rachunkowości podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, windykacji i egzekucji należności budżetowych, zarówno cywilnoprawnych jak i publicznoprawnych. W ramach obowiązków zawodowych zajmowała się również realizacją dochodów z opłaty skarbowej, administracyjnych kar pieniężnych, mandatów nakładanych przez funkcjonariuszy straży miejskiej, a także stosowaniem ulg w spłacie należności budżetowych oraz gospodarką kasową w urzędzie. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, studiów podyplomowych z zakresu doradztwa podatkowego i finansów publicznych, przez wiele lat pełniła funkcje Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji w jednym z największych urzędów miejskich, nadzorując wymiar, pobór, rachunkowość i egzekucję należności budżetowych. Współpracuje z wieloma ośrodkami szkoleniowymi w kraju , w tym m.in. stowarzyszonymi w ramach Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, prowadząc szkolenia m.in. z zakresu rachunkowości podatków i opłat, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, gospodarki kasowej i inne. Jej opracowania z dziedziny związanej z realizacją niektórych zadań gmin publikowane były w fachowych czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne.

SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE

  • Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
  • W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
  • Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
  • Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
  • Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
  • Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Szczegóły i rejestracja

Data od:

01 marzec 2023 09:00

Data do:

01 marzec 2023 13:00

Miejsce:

szkolenie online

Koszt:

335 zł + VAT

Formularz ogólny: Pobierz formularz

Podobne szkolenia

Co jeszcze może Cię zainteresować?

Aplikacja mLegitymacja – zastosowanie i zasady działania

Zobacz więcej

Nadzór jednostki samorządu terytorialnego nad prawidłowością wprowadzania danych do Systemu Informacji Oświatowej w kontekście składania w 2024 roku wniosku o rezerwę subwencji oświatowej

Zobacz więcej

Jak poprawnie zredagować projekt uchwały w JST? Zasady techniki prawodawczej.

Zobacz więcej

Dowiedz się więcej

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!

Sprawdź nasze szkolenia