
- To wydarzenie minęło.
Majątek trwały w jednostkach sektora finansów publicznych w 2021 r. – gospodarowanie i ewidencja w sytuacji pandemii – aspekty praktyczne
6 maja_09:00 - 13:00
369zł (+VAT)Termin: 6. maja Miejsce: online Cena: 369 zł (+VAT)
tel. 518 192 393
e-mail: egrygorczuk@res.edu.pl
Celem szkolenia jest podniesienie i uporządkowanie wiedzy uczestników szkolenia w zakresie gospodarowania majątkiem trwałym w jednostkach sektora finansów publicznych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na najczęściej pojawiające się błędy z zakresu klasyfikacji, ewidencji, amortyzacji, umorzenia, inwentaryzacji i wyceny środków trwałych w oparciu o protokoły kontroli RIO i NIK. Zdobyta wiedza pozwoli na sprawniejsze poruszanie się w skomplikowanej problematyce klasyfikacji i inwentaryzacji środków trwałych.
Dzięki uczestnictwie w zajęciach warsztatowych uczestnicy będą mogli samodzielnie rozwiązywać pojawiające się problemy i identyfikować ewentualne nieprawidłowości w metodach i sposobach postępowania w zakresie wewnętrznych uregulowań, ewidencji, wyceny i amortyzacji środków trwałych.
Podczas szkolenia zostaną omówione również problemy związane z organizacją i przeprowadzeniem inwentaryzacji oraz sposoby ich rozwiązania – poparte licznymi praktycznymi przykładami.
I. Środki trwałe i ich klasyfikacja
1. Pojęcie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z uwzględnieniem jego części składowych, dodatkowych i peryferyjnych,
2. Definiowanie oraz tworzenie wewnętrznych procedur w zakresie gospodarowania środkami trwałymi,
– kiedy można wyłączyć środki trwałe z ewidencji ilościowo- wartościowej i ująć je wyłącznie w ewidencji ilościowej – pozabilansowo (na jakim koncie)?,
– jakie wewnętrzne dokumenty decydują o tym, na jakim koncie należy ująć środki trwałe i pozostałe środki trwałe?
3. Warunki uznania składnika majątku za środek trwały – w aspekcie Ustawy o Rachunkowości i Krajowego Standardu Rachunkowości,
4. Podział i i zasady klasyfikowania środków trwałych,
5. Wartości niematerialne i prawne – definicja i zasady ich ewidencji,
6. Zasady gospodarowania majątkiem trwałym – polityka rachunkowości, instrukcja kontroli i obiegu dokumentów oraz instrukcja inwentaryzacyjna jako podstawa prawidłowej ewidencji majątku jednostki,
7. Środki trwałe własne i obce – na jakich kontach ewidencjonować, jak i kiedy inwentaryzować?
II. Ustalenie wartości początkowej – wycena i zmiana wartości początkowej środków trwałych oraz ujęcie zdarzeń gospodarczych w księgach rachunkowych
1. Warunki uznania składnika majątku za środek trwały – problem z ustaleniem dolnej granicy wartości pozostałych środków trwałych (013/072), zasady jej ustalania oraz najczęściej pojawiające się nieprawidłowości,
2. Jak ewidencjonować zestawy komputerowe, części składowe i peryferyjne?
3. Jak ewidencjonować środki trwałe w przypadku ich częstego przemieszczania lub np. korzystania z kilku monitorów jednocześnie?
4. Wycena środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:
– określenie ceny nabycia lub kosztu wytworzenia,
– trwałej utraty wartości,
– ulepszenie środków trwałych a remont – różnice i podobieństwa w kontekście ustawy o rachunkowości oraz ustawy o podatku dochodowym
III. Środki trwałe w budowie, a pojęcie inwestycji wg ustawy o rachunkowości:
1. Środki trwałe w budowie (inwestycje w toku):
– pojęcie środków trwałych w budowie,
– zasady księgowania kosztów inwestycyjnych (080) i remontu (400) według źródeł finansowania,
– jakie wydatki i od kiedy należy zaliczyć do inwestycyjnych.
2. Zasady zakończenia inwestycji i przyjęcia do ewidencji środków trwałych (OT lub PT),
3. Obieg dokumentów i związana z tym odpowiedzialność pracowników w procesie inwestycyjnym – kiedy protokoły OT, a kiedy PT,
4. Kto w jednostce wystawia dokumenty przyjęcia środka trwałego i na jakiej podstawie?
5. Najczęściej pojawiające się nieprawidłowości dotyczące inwentaryzacji środków trwałych w budowie wg organów kontroli i GKO.
IV. Dokumentacja dotycząca ewidencji środków trwałych w przypadku:
– użyczenia,
– nieodpłatnego przekazania,
-nieodpłatnego otrzymania,
– przeniesienia, przemieszczenia,
– likwidacji,
– sprzedaży
1. Ujawnienie środka trwałego, jak przyjąć na stan a co z amortyzacją ?,
2. Obowiązek czy dowolność przeprowadzania inwentaryzacji w przypadku zmiany kierownika jednostki lub osoby odpowiedzialnej za majątek w danym dziale, wydziale, pokoju?
3. Czy można dochodzić zwrotu równowartości środka trwałego w przypadku braku inwentaryzacji zdawczo – odbiorczej?,
4. Na jakiej podstawie i jaką wartością można obciążyć pracownika w przypadku braku środka trwałego całkowicie zamortyzowanego?
5. Najczęściej pojawiające się nieprawidłowości dotyczące nabycia, przekazania, otrzymania i użyczenia środków trwałych wg organów kontroli
V. Dokumentacja dotycząca wartości niematerialnych i prawnych:
– zakup,
– aktualizacja,
– rozbudowa czy ulepszenie,
-likwidacja.
1. Jak inwentaryzować wartości niematerialne i prawne – niezbędna dokumentacja, metoda i termin,
2. Najczęściej pojawiające się błędy dotyczące inwentaryzacji wartości niematerialnej i prawnej wg organów kontroli i GKO,
VI. Zmiana miejsca użytkowania środków trwałych:
– obowiązek czy dowolność stosowania dokumentów dotyczących zmiany miejsca użytkowania środków trwałych ( MT) ?.
VII. Stosowanie „wywieszek” w pomieszczeniach:
– jakie przepisy zobowiązują jednostki do stosowania wykazów środków trwałych w formie „wywieszek” w poszczególnych pomieszczeniach – czy można ich nie stosować ?
VIII. Zasady amortyzacji środków trwałych:
1. metody, stawki – kto za to odpowiada?,
2. ustalenie wartości rezydualnej – końcowej,
3. kiedy należy wstrzymać amortyzację ?
4. czy kilkumiesięczny okres wyłączenia z użytkowania (remont) środka trwałego wyklucza naliczanie amortyzacji?.
IX. Inwentaryzacja w czasie pandemii – interpretacja MF
X. Kto odpowiada za klasyfikację i inwentaryzację środków trwałych w jednostkach obsługiwanych i obsługujących (CUW, ZUW i inne),
XI. Likwidacja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (LT) – w jaki sposób i na podstawie jakich dokumentów?
XII. W jaki sposób zapewnić kontrolę nad majątkiem – przykłady i metody prawidłowego zarządzania i gospodarowania majątkiem,
XIII. Odpowiedzialność za majątek trwały w świetle dyscypliny finansów publicznych,
XIV. Pytania i dyskusja.
Praktyk z wieloletnim doświadczeniem. Pracowała na stanowisku głównego księgowego w państwowych wojewódzkich jednostkach budżetowych. Absolwentka Zarządzania i Przedsiębiorczości w Wyższej Szkole Zarządzania i Przedsiębiorczości w Wałbrzychu, studia podyplomowe – kierunek rachunkowość i kontroling – ukończyła na Wrocławskim Uniwersytecie Ekonomicznym, ponadto jest absolwentką studiów socjologicznych. Od 2012 r. prowadzi własną Kancelarię Rachunkową i dodatkowo pracuje jako trener, wykładowca. Prowadzi szkolenia, wykłady i kursy – otwarte i zamknięte na terenie całej Polski dla sektora finansów publicznych. Współpracuje z wieloma ośrodkami szkoleniowymi oraz jednostkami samorządowymi.
Autorka licznych opracowań i prezentacji miedzy innymi na temat: Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, Inwentaryzacja, Rachunkowość budżetowa dla początkujących i zaawansowanych, Kontrola zarządcza, Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne ich klasyfikacja i inwentaryzacja, Zbywanie poprzez nieodpłatne przekazanie, sprzedaż, darowiznę zbędnych środków trwałych w jsfp, Majątek trwały w jsfp – gospodarowanie i ewidencja w sytuacji pandemii, Bilans – czynności poprzedzające sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego i inne.
Przeprowadziła szkolenia dla urzędów miast i gmin, urzędów wojewódzkich i marszałkowskich, ministerstwa, urzędów skarbowych, izb skarbowych, ZUS, KRUS, sądów, nadleśnictwa, komend wojewódzkich i powiatowych straży pożarnej, szpitali, policji, centrów usług wspólnych, szkół, żłobków i przedszkoli, OHP, WUP, PUP, wyższych uczelni, spółek i prywatnych przedsiębiorców.
UWAGA!
Przy zgłoszeniu dwóch osób z jednej instytucji 329 zł/os!
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci
- W oparciu o platformę szkoleniową
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo
RES Edukacja s.c. zapewnia Trenera, materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia.