KURS KANCELARYJNO-ARCHIWALNY II STOPNIA – 3-dniowe warsztaty ONLINE
Region
Dolnośląskie, Kujawsko - Pomorskie, Lubelskie, Lubuskie, Łódzkie, Małopolskie, Mazowieckie, Opolskie, Podkarpackie, Podlaskie, Pomorskie, Śląskie, Świętokrzyskie, Warmińsko-mazurskie, Wielkopolskie, ZachodniopomorskieTagi
Termin: 25-27. stycznia Miejsce: Online Cena: 749 zł (+VAT)
Katarzyna Zajkowska
tel. 798 301 781
e-mail: kzajkowska@res.edu.pl
Cel i korzyści
Pogłębienie posiadanej przez słuchaczy wiedzy poprzez kompleksowe przekazanie wiedzy z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją współczesną oraz przygotowanie do pełnienia funkcji archiwisty zakładowego lub wykonywania czynności związanych z przechowywaniem dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców oraz wydawaniem odpisów i kopii z tej dokumentacji.
Adresaci
Pracownicy administracyjni, koordynujący pracę, bądź pracujący w archiwach zakładowych, kancelariach, sekretariatach, a także pracownicy instytucji prowadzących składnice akt oraz osoby zainteresowane pracą na stanowiskach archiwisty zakładowego lub referenta kancelaryjnego.
W ramach kursu kancelaryjno-archiwalnego II stopnia osoby uczestniczące będę pracowały na materiałach archiwalnych oraz oficjalnych formularzach wymaganych przez Archiwum Akt Nowych i Archiwum Państwowe w Warszawie. W trakcie zajęć porządkowana będzie dokumentacja aktowa, techniczna, kartograficzna, fotograficzna, audiowizualna i druki ulotne.
WAŻNE!
DO KURSU II STOPNIA MOGĄ PRZYSTĄPIĆ OSOBY, KTÓRE UKOŃCZYŁY KURS I STOPNIA.
Program szkolenia
I. WAŻNIEJSZE AKTY PRAWNE REGULUJĄCE POSTĘPOWANIE Z DOKUMENTACJĄ:
1. Ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach;
2. Przepisy wykonawcze do ustawy archiwalnej;
3. Przepisy branżowe (resortowe);
4. Obowiązki państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych tworzących i nietworzących materiały archiwalne.
II. KWALIFIKACJA ARCHIWALNA WSPÓŁCZESNEJ DOKUMENTACJI
1. Kryteria oceny wartości dokumentacji;
2. Podział dokumentacji na kategorie archiwalne;
3. Materiały archiwalne typowe;
4. Materiały archiwalne specyficzne;
5. Dokumentacja niearchiwalna;
6. Dokumentacja kategorii BE;
7. Okresy przechowywania ważniejszych rodzajów dokumentacji;
8. Skrócenie okresu przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej od 2019 r.
III. ORGANIZACJA PRACY KANCELARYJNEJ
1. Typowy obieg dokumentacji;
2. Elektroniczny system obiegu dokumentacji;
3. Systemy kancelaryjne;
4. Instrukcja kancelaryjna – zakres przedmiotowy, znakowanie spraw, komórki merytoryczne i wspomagające – obowiązki;
5. Rzeczowy wykaz akt – budowa, rozbudowa, uzupełnianie, monitorowanie;
6. Procedura ustalania przepisów w porozumieniu z archiwum państwowym – praktyczne wskazówki;
7. Wspólne przepisy kancelaryjno-archiwalne.
IV. ORGANIZACJA I ZADANIA ARCHIWUM ZAKŁADOWEGO I SKŁADNICY AKT
1. Miejsce w strukturze organizacyjnej;
2. Cele i zadania;
3. Personel archiwum zakładowego i składnicy akt;
4. Lokal i wyposażenie a.z. i s.a.;
5. Przejmowanie akt z komórek organizacyjnych – prawa i obowiązki archiwisty;
6. Gromadzenie i układ akt w a.z. i s.a.;
7. Udostępnianie akt – najważniejsze zasady;
8. Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej;
9. Przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwum państwowego;
10. Planowanie i sprawozdawczość archiwum zakładowego (roczny harmonogram prac).
V. KONTROLE ARCHIWALNE
1. Procedura kontroli;
2. Protokół kontroli;
3. Wystąpienia pokontrolne;
4. Prawa i obowiązki jednostki kontrolowanej;
5. Obowiązki i nowe uprawnienia organu kontrolującego.
VI. BRAKOWANIE DOKUMENTACJI NIEARCHIWALNEJ
1. Podstawy prawne brakowania dokumentacji;
2. Procedura brakowania;
3. Ekspertyza archiwalna;
4. Brak zgody na brakowanie;
5. Wyłączenie dokumentacji z procedury brakowania;
6. Wątpliwości w zakresie kwalifikacji dokumentacji – co wtedy?
7. Brakowanie dokumentacji w podmiotach prywatnych;
8. Zmiana kwalifikacji archiwalnej dokumentacji – jak dokonać zmiany w środkach ewidencyjnych?
VII. PRZEJMOWANIE/PRZEKAZYWANIE MATERIAŁÓW ARCHIWALNYCH DO ARCHIWÓW PAŃSTWOWYCH
1. Zawiadomienie o rozpoczęciu prac porządkowych (opracowanie wzoru zgodnego z aktualnymi wymogami);
2. Procedura przekazania;
3. Standardy porządkowania materiałów archiwalnych(w tym technicznych, ulotnych, etc);
4. Standardy ewidencjonowania materiałów archiwalnych;
5. Standardy technicznego zabezpieczania materiałów archiwalnych;
6. Przygotowanie rysu historycznego twórcy;
7. Materiały archiwalne na nośnikach elektronicznych – wymagania technicznych formatów i informatycznych nośników danych.
VIII. PROFILAKTYKA I KONSERWACJA (zabezpieczająca, ratunkowa, restauracyjna)
IX. DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA W ZAKRESIE PRZECHOWYWANIA DOKUMENTACJI OSOBOWEJ I PŁACOWEJ PRACODAWCÓW O CZASOWYM OKRESIE PRZECHOWYWANIA.
X. POSTĘPOWANIE Z DOKUMENTACJA W PRZYPADKU TRWAŁEGO ZAPRZESTANIA DZIAŁALNOŚCI JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ.
1. Postępowanie z materiałami archiwalnymi;
2. Postępowanie z dokumentacja niearchiwalną;
3. Pozostawienie materiałów archiwalnych u następcy prawnego – tryb i warunki.
XI. ELEKTRONICZNE ZARZĄDZANIE DOKUMENTACJĄ W ARCHIWUM
XII. WARSZTATY
(obejmują m.in. techniczne opracowanie jednostek archiwalnych, ich ewidencjonowanie, opisywanie i znakowanie)
1. Rozpoznanie przynależności zespołowej;
2. Segregacja dokumentacji;
3. Systematyzacja dokumentacji w obrębie zespołu;
4. Weryfikacja kategorii archiwalnych;
5. Brakowanie dokumentacji ‘przeterminowanej’;
6. Archiwizowanie materiałów archiwalnych;
7. Archiwizowanie dokumentacji niearchiwalnej;
8. Formowanie jednostek archiwalnych;
9. Opisywanie teczek/uzupełnianie opisów;
10. Inwentaryzacja jednostek archiwalnych;
11. Znakowanie dokumentacji;
12. Opracowanie rysu historycznego twórcy zespołu archiwalnego;
13. Ustalanie archiwum państwowego właściwego w kwestii przejęcia materiałów archiwalnych;
XIII. EGZAMIN
Prowadzący
Absolwentka studiów magisterskich na UMCS w Lublinie, studiów podyplomowych na Uniwersytecie Warszawskim
oraz kursów kancelaryjno-archiwalnych i szkoleń metodycznych, organizowanych przez Krajowe Centrum Edukacji Archiwalnej SAP i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Praktyk, na co dzień współpracuje z archiwami państwowymi, dzięki czemu wiedza przekazywana podczas szkoleń jest zawsze aktualna i zgodna z
najnowszymi przepisami. Od wielu lat tworzy i wdraża przepisy kancelaryjne, a także prowadzi szkolenia, warsztaty, konsultacje i prace archiwizacyjne na terenie całego kraju, dzięki czemu szkolenia charakteryzują się wysokim stopniem wiedzy praktycznej. Pracuje na zlecenie jednostek administracji rządowej i samorządowej,porządkując zasób archiwalny ministerstw, urzędów centralnych, samorządowych jednostek administracyjnych i firm prywatnych oraz organizując i prowadząc ich archiwa zakładowe i składnice akt. Współpracowała m.in. z Krajową Radą
Radiofonii i Telewizji, Krajowym Instytutem Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, Naczelną i Okręgową Radą Adwokacką w Warszawie, PAN, Ministerstwem Środowiska, Ministerstwem Sportu, Ministerstwem Edukacji Narodowej, Generalną i Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska, WFOŚiGW, Lasami Państwowymi, Polską Grupą Energetyczną, Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi, Polskim LNG, Przemysłowym Instytutem Automatyki i Pomiarów, Głównym Urzędem Miar, teatrami, instytucjami i ośrodkami kultury, biurami festiwalowymi, placówkami oświatowymi i medycznymi, ośrodkami naukowo-badawczymi. Specjalizuje się w archiwizacji dokumentów, obiegu i zarządzaniu dokumentacją w jednostce, prowadzeniu archiwów zakładowych i składnic akt oraz tworzeniu i wdrażaniu przepisów kancelaryjno -archiwalnych.
Formularz zgłoszeniowy
Zgłoszenia przyjmujemy poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy, który znajduje się poniżej informacji organizacyjnych lub poprzez wypełnienie tradycyjnego formularz zgłoszeniowego dostępnej tutaj i przesłanie do nas faksem 85 87 42 011 lub mailem na res@res.edu.pl
Przy zgłoszeniu dwóch i więcej osób z jednej instytucji – możliwa negocjacje ceny.
UWAGA!
Przy zgłoszeniu dwóch osób cena za kurs to 639 zł / osobę!
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci;
- W oparciu o platformę szkoleniową;
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem;
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo!
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
- W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
- Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
- Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.