szkolenie online

Jak prawidłowo podejmować akty prawa miejscowego. Analiza naruszeń proceduralnych (m.in. inicjatywa uchwałodawcza, tryby głosowania, wyłączenie radnego, reasumpcja głosowania) – analiza przypadków i dobrych praktyk

ID szkolenia: 4025

Kategorie

Kadry i płace

Region

Cała Polska, Online

Tagi

#online, #RES, #res edukacja, #resedukacja, #szkolenie, #szkolenie online, #szkolenieonline, #webinar, dostęp, dostęp do informacji, edukacja, informacja publiczna, orzecznictwo

Cel i korzyści

Co wyniesiesz z tego szkolenia?

Cele szkolenia:

  • Zdobycie lub poszerzenie wiedzy z zakresu uchwalania prawa miejscowego przez organy stanowiące JST.
  • Zapoznanie się ze szczegółowymi wymogami procedury podejmowania prawa miejscowego;
  • Podniesienie kompetencji radnych w zakresie podejmowania uchwał na sesjach organów stanowiących JST.
  • Usprawnienie pracy organów stanowiących JST.
  • Omówienie najczęstszych błędów popełnianych w toku procedur uchwałodawczych.
  • Zminimalizowanie ryzyka wystąpienia istotnego naruszenia prawa, mogącego skutkować działaniami organu nadzoru lub skargą do sądu administracyjnego.
  • Uzyskanie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania z zakresu uchwalania prawa miejscowego, w szczególności w zakresie naruszeń proceduralnych.

Adresaci

Zapraszamy pracowników urzędów gmin (miast), starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich, biur związków międzygminnych (powiatowo-gminnych) i radnych.

Program szkolenia

Część I Wprowadzenie:
1. Źródła prawa w procedurze legislacyjnej.
2. Domniemanie legalności statutu.
3. Inicjatywa uchwałodawcza.
a. inicjatywa rady/sejmiku
b. inicjatywa radnych
c. inicjatywa władzy wykonawczej
d. inicjatywa obywatelska
4. Tryby głosowania.

Część II Analiza przypadków i dobrych praktyk:

1. Procedura zwoływania sesji, w tym sesji nadzwyczajnych.
a. Podmioty uprawnione do zwołania sesji.
b. Częstotliwość zwoływania sesji.
c. Jakie znaczenie dla legalności podjętych aktów prawnych ma prawidłowe zawiadomienie radnych o sesji? Analiza orzecznictwa sądów administracyjnych oraz organów nadzoru.
d. Kto może prowadzić obrady? Skutki prowadzenia sesji przez osobę do tego nieuprawnioną.
e. Przedmiot sesji nadzwyczajnej, w tym ewentualne nadużycia – orzecznictwo sądowoadministracyjne.
2. Głosowanie tajne – kiedy jest prawidłowo przeprowadzone? Kiedy można je zarządzić.
3. Reasumpcja głosowania – kiedy jest dozwolona?
4. Wykluczenie radnego z obrad – czy jest to możliwe (konsekwencje dla podejmowanych aktów)?
5. Wyłączenie radnego z uwagi na interes prawny. Analiza orzecznictwa.
6. Radni nie głosują albo opuszczają salę obrad – czy jest quorum?

Część III Wejście w życie uchwały.

1. Różnice między aktem prawa miejscowego a aktem kierownictwa wewnętrznego. Analiza orzecznictwa organów nadzoru oraz sądów administracyjnych.
2. Wejście w życie aktu prawa miejscowego a obowiązywanie aktu.
3. Znaczenie vacatio legis.
4. Moc wsteczna aktu prawa miejscowego, kiedy jest dopuszczalna?
5. Jak prawidłowo redagować przepisy o wejściu w życie uchwały? Przykładowe konstrukcje.

Część IV Analiza najczęściej występujących błędów formalnych stanowiących podstawę do stwierdzenia nieważności uchwały w oparciu o orzecznictwo sądów administracyjnych oraz organów nadzoru.

Prowadzący

Radca prawny. Wieloletni kierownik Oddziału Nadzoru Komunalnego w Wydziale Nadzoru i Kontroli Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz Dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli, trener wewnętrzny w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim z zakresu dostępu do informacji publicznej. Na co dzień stykająca się z problematyką udostępniania informacji publicznej,  doskonale zorientowana w zagadnieniu funkcjonowania podmiotów publicznych podlegających ustawie o dostępie do informacji publicznej.

SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE

  • Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
  • W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
  • Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
  • Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
  • Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
  • Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Szczegóły i rejestracja

Data od:

31 marzec 2025 09:00

Data do:

31 marzec 2025 13:00

Miejsce:

szkolenie online

Koszt:

459 zł + VAT

Formularz ogólny: Pobierz formularz

Podobne szkolenia

Co jeszcze może Cię zainteresować?

Statut szkoły i przedszkola- zasady tworzenia i nowelizacji wraz z omówieniem konieczności wprowadzenia nowych zapisów, które mają obowiązywać od roku szkolnego 2024/2025.

Zobacz więcej

Zaległości spadkowe, czyli problemy każdej gminy, oraz powiatu i województwa. Co należy uczynić aby problem zaległości spadkowych rozwiązać?

Zobacz więcej

Podziały nieruchomości w praktyce administracyjnej – studium przypadków na przykładach zgłaszanych przez uczestników szkolenia

Zobacz więcej

Dowiedz się więcej

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!

Sprawdź nasze szkolenia