
Instrukcja kancelaryjna i rzeczowy wykaz akt
Region
Dolnośląskie, Kujawsko - Pomorskie, Lubelskie, Lubuskie, Łódzkie, Małopolskie, Mazowieckie, Online, Opolskie, Podkarpackie, Podlaskie, Śląskie, Świętokrzyskie, Warmińsko-mazurskie, Wielkopolskie, ZachodniopomorskieTagi

Program szkolenia
Instrukcja kancelaryjna
- Przegląd aktów prawnych – ustawa archiwalna, przepisy wykonawcze, resortowe/branżowe akty prawne;
- Planowane zmiany w prawie archiwalnym – nowe obowiązki – od kiedy i dla kogo? (projekt).
- Prawa i obowiązki organów państwowych, PJO, JST i SJO – a co z pozostałymi?
- Sankcje prawno-karne;
- System kancelaryjny a podstawowy sposób dokumentowania przebiegu załatwiania spraw. Wyjątki od podstawowego sposobu dokumentowania.
- EZD – czy na pewno jesteś na to gotowy? Jak sprawdzić możliwości i ograniczenia organizacyjne i techniczne, jak uregulować te kwestie?
- Czynności kancelaryjne:
- Przyjmowanie, otwieranie i sprawdzanie przesyłek – jakich przesyłek punkt kancelaryjny nie otwiera i jak to uregulować?
- Przeglądanie i przydzielanie przesyłek – dekretacja jednostopniowa, wielostopniowa i czy w ogóle jest potrzebna?
- Rejestracja spraw i sposób ich dokumentowania
a) czym są: sprawa, akta sprawy i dokumentacja ich nietworząca?
b) znak sprawy, znak akt, znak podteczki – jak zachować zdrowy rozsądek i się nie pogubić?
c) Formy prowadzenia teczek aktowych – teczka zbiorcza, teczka wieloletnia, teczka dla podmiotu lub przedmiotu sprawy, teczka dla akt jednej sprawy – co wybrać?
d) Kiedy znak sprawy może ulec zmianie i jak to odnotować?
e) Interoperacyjność znaku sprawy, czyli jak uniknąć nadgorliwości?
f) Prawidłowe i błędne opisy spraw, dokumentów, załączników – dlaczego „pismo1”, „pismo2” to nie najlepszy wybór? - Załatwianie spraw;
- Akceptacja, podpisywanie i wysyłanie pism;
- Przechowywanie dokumentacji w komórkach organizacyjnych – jak długo i na jakich warunkach?
- Przekazywanie dokumentacji do archiwum zakładowego – jak uporządkować dokumentację w zależności od kategorii archiwalnej i okresu przechowywania – przykładowe rekomendacje różnych archiwów państwowych.
- Postępowanie z dokumentacją w przypadku reorganizacji jednostki/komórki.
JRWA:
1. Kto musi a kto może wprowadzić?
2. Bezdziennikowy system kancelaryjny oparty na JRWA;
3. Co to znaczy, że wykaz jest jednolity i rzeczowy?
4. Czym jest dokumentacja typowa i specyficzna?
5. Czym jest klasa końcowa z JRWA?
6. Klasyfikacja a kwalikacja, czym się różnią i kiedy się ich dokonuje?
7. Poprawiać po pracowniku merytorycznym czy nie?
8. Jak zbudować i rozbudować rzeczowy wykaz akt?
9. Jak stosować JRWA aby był faktycznym wsparciem a nie martwym przepisem?
10. Jak liczyć okresy przechowywania i co to jest kategoria archiwalna o wartości wyższej?
11. Czy wykaz akt to wyrocznia czy wskazówka?
12. Przepisy przejściowe w akcie prawnym wprowadzającym wykaz akt do stosowania – na co zwrócić uwagę i czego unikać?
13. Jak się przygotować do wprowadzenia wykazu akt aby dać pracownikom narzędzie do jego stosowania?
Prowadzący
Absolwentka studiów magisterskich na UMCS w Lublinie, studiów podyplomowych na Uniwersytecie Warszawskim oraz kursów kancelaryjno-archiwalnych i szkoleń metodycznych, organizowanych przez Krajowe Centrum Edukacji Archiwalnej SAP i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Praktyk, na co dzień współpracuje z archiwami państwowymi, dzięki czemu wiedza przekazywana podczas szkoleń jest zawsze aktualna i zgodna z najnowszymi przepisami. Od wielu lat tworzy i wdraża przepisy kancelaryjne, a także prowadzi szkolenia, warsztaty, konsultacje i prace archiwizacyjne na terenie całego kraju, dzięki czemu szkolenia charakteryzują się wysokim stopniem wiedzy praktycznej. Pracuje na zlecenie jednostek administracji rządowej i samorządowej,porządkując zasób archiwalny ministerstw, urzędów centralnych, samorządowych jednostek administracyjnych i firm prywatnych oraz organizując i prowadząc ich archiwa zakładowe i składnice akt. Współpracowała m.in. z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji, Krajowym Instytutem Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, Naczelną i Okręgową Radą Adwokacką w Warszawie, PAN, Ministerstwem Środowiska, Ministerstwem Sportu, Ministerstwem Edukacji Narodowej, Generalną i Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska, WFOŚiGW, Lasami Państwowymi, Polską Grupą Energetyczną, Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi, Polskim LNG, Przemysłowym Instytutem Automatyki i Pomiarów, Głównym Urzędem Miar, teatrami, instytucjami i ośrodkami kultury, biurami festiwalowymi, placówkami oświatowymi i medycznymi, ośrodkami naukowo-badawczymi. Specjalizuje się w archiwizacji dokumentów, obiegu i zarządzaniu dokumentacją w jednostce, prowadzeniu archiwów zakładowych i składnic akt oraz tworzeniu i wdrażaniu przepisów kancelaryjno -archiwalnych.
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
- W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
- Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
- Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Podobne szkolenia
Co jeszcze może Cię zainteresować?

Obowiązki archiwisty zakładowego jako procedury realizowane w archiwach zakładowych i składnicach akt
Zobacz więcej
Wdrażanie Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją i e-Doręczeń – aktualizacja instrukcji kancelaryjnych oraz jednolitego rzeczowego wykazu akt
Zobacz więcejDowiedz się więcej
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!
Sprawdź nasze szkolenia