szkolenie online

Dostępność cyfrowa i prosty język urzędowy

ID szkolenia: 3843

Kategorie

Kadry i płace

Region

Cała Polska

Tagi

#podpis elektroniczny, #podpis kwalifikowany, #Podpisywanie dokumentów, #weryfikacja poprawności podpisów
Opiekun szkolenia

Cel i korzyści

Co wyniesiesz z tego szkolenia?

• Zapoznanie się z wymogami standardu WCAG 2.1;
• Zdobycie wiedzy na temat dostępności cyfrowej;
• Zdobycie wiedzy jak poprawnie projektować dostępne strony internetowe
• Zdobycie wiedzy w jaki sposób prawidłowo redagować treści przy zastosowaniu prostego języka;
• Zdobycie wiedzy na temat tego czym jest prosty język, kiedy i jak się go stosuje oraz w jakich sytuacjach,
• Zdobycie wiedzy w jaki sposób prawidłowo przygotować dokumenty dostępne cyfrowo;
• Zdobycie wiedzy w jaki sposób unikać pułapek dostępności.

Adresaci

• wszystkie osoby zainteresowane powyższą tematyką;
• osoby prowadzące BIP;
• członkowie zespołów redakcyjnych BIP;
• administratorzy stron podmiotowych;
• administratorzy stron internetowych;
• koordynatorzy dostępności;
• redaktorzy stron internetowych;
• wszyscy zainteresowani tematem.

Program szkolenia

I. Dostępność. Czym jest i jakie problemy są najczęściej z nią związane.

1. Czym jest dostępność?;
2. Osoby z niepełnosprawnościami to rzadkość?;
3. Kim jest osoba z niepełnosprawnościami?;
4. Osoby z dysfunkcją narządu ruchu;
5. Osoby z zaburzeniami poznawczymi oraz intelektualnymi;
6. Osoby z dysfunkcją narządu słuchu;
7. Osoby z dysfunkcją narządu wzroku;
8. Dostępność to nie tylko osoby z niepełnosprawnościami;
9. Grupy z niepełnosprawnościami nie są jednorodne;
10. Jakie problemy występują najczęściej w zakresie zapewnienia dostępności?
11. Podstawowe definicje
12. Słownik równościowy
13. dyskryminacja bezpośrednia i pośrednia,
14. obszary dyskryminacji
15. Koncepcje uniwersalnego projektowania
16. Uniwersalne projektowanie,
17. Przykłady dobrych praktyk
18. Wykluczenie społeczne i grupy szczególnie narażone na wykluczenie
19. Potrzeby i problemy dostępności osób z niepełnosprawnościami
20. Sposoby zapewnienia dostępności w świetle prawa krajowego i międzynarodowego

II. Dostępność cyfrowa i standard WCAG 2.1.

1. Kto ustala standardy dostępności cyfrowej?
2. WCAG jako fundament dostępności
3. Dokumenty WCAG
4. Podział wytycznych WCAG
5. Standard WCAG 2.1 – charakterystyka
6. Od kiedy dostępność jest obowiązkowa?
7. Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych według WCAG 2.1
a) Zasady dostępności
b) 78 kryteriów sukcesu
c) Poziomy kryteriów sukcesu – minimalny, zalecany, komfortowy
d) 17 nowych kryteriów sukcesu według WCAG 2.1
e) Kompatybilność wsteczna WCAG 2.1.
8. Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych a standard WCAG 2.1 – Wymagania dostępności cyfrowej według załącznika do ustawy
a) 4 zasady, 13 wytycznych, 49 kryteriów sukcesu
b) Postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność – co oznaczają dla podmiotu?
• Zasada 1: Postrzegalność – jak ją zrealizować?
• Zasada 2: Funkcjonalność
• Zasada 3: Zrozumiałość
• Zasada 4: Solidność
c) Kryteria sukcesu na poziomie minimalnym (A) i zalecanym (AA) – jak należy wdrożyć i w jakim zakresie?
9. Deklaracja dostępności
a) Jak przygotować deklarację dostępności? Elementy składowe deklaracji dostępności
b) Umiejscowienie deklaracji dostępności
c) Aktualizacja deklaracji dostępności
10. Wymagania techniczne serwisów internetowych zgodne z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych oraz wytycznymi ministra właściwego do spraw informatyzacji
a) Tekst alternatywny
b) Dostępne odtwarzacze dla osób niepełnosprawnych
c) Transkrypcje, napisy, audiodeskrypcja
d) Nagłówki a prawidłowa hierarchia
e) Tabele jako element konstrukcyjny strony – czy można użyć?
f) Mechanizmy nawigacyjne
g) Kolejność nawigacji oraz czytania
h) Architektura informacji
i) Elementy nawigacyjne oraz komunikaty
j) Odnośniki
k) Automatyczne odtwarzanie strony
l) Kontrast treści
m) Przycisk przełączenia na wersję kontrastową
n) Typografia tekstów i kontrasty a czytelność
o) Responsywność
p) Dynamiczne zmiany treści
q) Pola formularzy a etykiety
r) CAPTCHA – można czy nie?
s) Zgodność ze standardami HTML
11. Zagadnienia praktyczne dostępności cyfrowej
a) Czy trzeba publikować skany dokumentów?
b) Dokumentacja przetargowa, a dostępność cyfrowa
c) Publikacje naukowe i techniczne, a dostępność cyfrowa
d) Co zrobić z oświadczeniami majątkowymi w kontekście dostępności cyfrowej?
e) Materiał wytworzony przez podmiot zewnętrzny a dostępność cyfrowa – w jakich przypadkach musi być dostępny cyfrowo, a w jakich nie?
f) Czy wersja kontrastowa strony internetowej jest niezbędna?
g) Audiodeskrypcja a dostępność cyfrowa
h) Dostępność cyfrowa a portale społecznościowe
i) Jak dbać o dostępność cyfrową w umowach i zamówieniach publicznych?
j) Czcionki – jakie?
k) Obsługa serwisu za pomocą klawiatury
l) Nawigacja w serwisie
m) Napisy rozszerzone – jak przygotować
n) PJM – Tłumacz języka migowego – wymóg czy dobra praktyka?
o) Justowanie treści – dlaczego nie?
p) Prosty język – kiedy stosować i co on oznacza?
q) Informacja w tekście łatwym do czytania– ETR (Easy to read) – kiedy stosujemy?
r) Tekst odczytywalny maszynowo – kiedy stosujemy?
s) Co oznacza raport z rządowego audytu dostępności cyfrowej i co z nim zrobić?
12. Sprawdzanie dostępności cyfrowej
a) Sposoby wyszukiwania błędów i badania dostępności cyfrowej stron internetowych
b) Jak znaleźć podstawowe błędy dostępności cyfrowej strony internetowej?
c) Jak samodzielnie zbadać dostępność cyfrową strony internetowej?

III. Ustawa o dostępności cyfrowej a strony internetowe, Biuletyn Informacji Publicznej i social media

1. Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych oraz BIP w oparciu o Ustawę o dostępności cyfrowej;
2. Przeprowadzenie oceny zapewnienia dostępności cyfrowej – na czym polega?;
3. Deklaracja dostępności. Co to jest i gdzie ją zamieścić na stronie internetowej oraz w BIP?;
4. Zadania kontrolne ministra właściwego do spraw informatyzacji;
5. Sankcje przewidziane przepisami prawa;

IV. Zagadnienia praktyczne

1. Zasady tworzenia treści dostępnych cyfrowo;
2. Najczęstsze błędy;
3. Napisy rozszerzone – rozwinięcie zagadnienia;
4. Audiodeskrypcja;
5. Transkrypcja;
6. Tworzenie dostępnych plików tekstowych i graficznych;
7. PDFy;
8. Justowanie;
9. Czcionki;
10. Wideo;
11. Nagłówki;
12. Nawigacja;
13. Obsługa za pomocą klawiatury;
14. Etykiety;
15. Atrybut Title;
16. Atrybut Alt;
17. Prosty przekaz;
18. Captcha;
19. Animacje;
20. Tabele;
21. Kursywa;
22. Hierarchia nagłówków – rozwinięcie zagadnienia;
23. Listy;
24. Punktory;
25. Akapity;
26. Prosta i zrozumiała treść;
27. Tworzenie dostępnych cyfrowo treści w social mediach.

V. Przyjazny język urzędowy

1. Co to jest prosty język
2. Czy język urzędowy da się oswoić?
3. Najważniejszy jest odbiorca
4. Język urzędowy a przepisy
5. Statystyki nie kłamią
6. Pięć powodów, dla których warto stosować prosty język
7. Jak pisać prosto?
8. Ruch prostego języka

VI. Standardy dostępności dokumentów elektronicznych

1. Wygląd tekstu
2. Struktura tekstu
3. Bezpośrednie zwroty
4. Krótkie zdania
5. Gramatyka
6. Nagłówki
7. Trudne wyrazy

VII. Zasady komunikacji pisemnej

1. Myśl o odbiorcy
2. Pisz krótkie zdania
3. Zadbaj o strukturę pisma
4. Poszukaj synonimów
5. Opracuj tekst graficznie
6. Szanuj czas czytelnika
7. Paragrafy do przypisów

VIII. Jak komunikować się w Internecie?

1. Tytuł – kluczowa informacja
2. Lead mówi więcej
3. Czego szuka użytkownik
4. Wiadomości mailowe. O czym warto pamiętać?

IX. Porady językowe

1. Interpunkcja – przecinek
2. Pisownia (roz)łączna z nie
3. Pisownia wielką i małą literą
4. Zapisywanie skrótów
5. Zapisywanie dat

Prowadzący

Czynny Koordynator ds. dostępności i audytor dostępności cyfrowej i architektonicznej, doradca merytoryczny w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Opolskiego. Zajmuje się prowadzeniem szkoleń z zakresu ochrony danych os. (RODO), archiwistyki, platformy EPUAP2, systemów klasy EZD (ELOprofessional), Biuletynu Informacji Publicznej, prawa administracyjnego i dostępu do informacji publicznej. Wdraża systemy ochrony danych os., zajmuje się audytem ryzyka związanego z przeważaniem danych os., opracowuje dokumentację z zakresu ochrony danych os., obiegu dokumentów w podmiocie oraz informacji publicznej., Ponadto wdraża platformę EPUAP2 wraz z jej konfiguracją, nadzoruje projekty archiwizacyjne oraz digitalizacyjne.

SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE

  • Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
  • W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
  • Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
  • Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
  • Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
  • Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Szczegóły i rejestracja

Data od:

17 luty 2025 09:00

Data do:

17 luty 2025 13:00

Miejsce:

szkolenie online

Koszt:

459 zł + VAT

Formularz ogólny: Pobierz formularz

Podobne szkolenia

Co jeszcze może Cię zainteresować?

„Biuletyn Informacji Publicznej”

Zobacz więcej

Uniwersalne projektowanie.

Zobacz więcej

Ochrona danych osobowych a ustawa o ochronie sygnalistów

Zobacz więcej

Dowiedz się więcej

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!

Sprawdź nasze szkolenia