Dostęp do informacji publicznej i ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego

ID szkolenia: 692

Region

Dolnośląskie, Kujawsko - Pomorskie, Lubelskie, Lubuskie, Łódzkie, Małopolskie, Mazowieckie, Opolskie, Podkarpackie, Podlaskie, Pomorskie, Śląskie, Świętokrzyskie, Warmińsko-mazurskie, Wielkopolskie, Zachodniopomorskie

Tagi

#anonimizacja, #BIP, #dostep, #szkolenieonline, informacja
Opiekun szkolenia
Brak danych

Termin: 25. listopada Miejsce: Szkolenie on-line Cena: 305 zł (+VAT)


Elwira Grygorczuk
tel. 518 192 393
e-mail: egrygorczuk@res.edu.pl

Adresaci

Pracownicy szeroko pojętej administracji publicznej w tym pracownicy ministerstw, urzędów wojewódzkich, urzędów marszałkowskich, starostw powiatowych, urzędów miast i gmin.

Cel

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z pojęciem informacji publicznej oraz informacji sektora publicznego. Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się czym jest informacja publiczna w  jaki sposób i w jakiej formie można ja uzyskać oraz jakie są podstawy odmowy udostępnienia informacji publicznej. W czasie wykładu zostaną poruszone również kwestie praktyczne związane z elementami decyzji odmownej w przedmiocie udostępnia informacji publicznej oraz wzajemne korelacje z kodeksem postępowania administracyjnego. Uczestnicy dowiedzą się czym jest szczególnie istotny interes publiczny, czym jest prywatność osoby fizycznej oraz jakie „cechy musi nosić” tajemnica przedsiębiorstwa.

Program szkolenia

1. Geneza informacji publicznej:
• Dostęp do informacji publicznej jako prawo zagwarantowane konstytucyjnie.
• Informacja publiczna – omówienie najważniejszych zasad wynikających z ustawy w kontekście tendencji  ustawodawczej.
2. Pojęcie informacji publicznej na gruncie obowiązujących przepisów:
• Kto ma prawo dostępu do informacji publicznej?
• Pojęcie spraw publicznych.
• Kto ma obowiązek udostępniania informacji publicznej?
• Informacja publiczna w znaczeniu podmiotowym i przedmiotowym.
3. Zasady udostępniania informacji publicznej. (Wykład oraz ćwiczenia z analizą orzecznictwa):
• Forma wniosku o udostępnienie informacji publicznej – forma odpowiedzi. W jakich sytuacjach można zmienić formę odpowiedzi względem wniosku? W jakich sytuacjach można stawiać „wymagania” co do formy wniosku o udostępnienie informacji publicznej? Elementy wniosku o udostępnienie informacji publicznej.
• Rola i znaczenie BIP-u. Zasady udostępniania informacji na Biuletynie Informacji Publicznej.
• Jak prawidłowo oznaczyć informacje na BIP-ie.
• Aspekty techniczne BIP.
• Wniosek anonimowy.
• Terminy na udostępnienie informacji publicznej.
• Kiedy można przedłużyć termin na udostępnienie informacji publicznej?
• Czym jest informacja przetworzona?
• Szczególnie istotny interes publiczny – czym jest? Jak ocenić „wykazanie” istotnego interesu publicznego?
• Opłaty za udostępnienie informacji publicznej. Jak i kiedy naliczać?
4. Odmowa udostępnienia informacji publicznej. (Wykład, ćwiczenia, omówienie orzecznictwa):
• Podstawy odmowy udostępnienia informacji publicznej w tym pojęcie prywatności osoby fizycznej w kontekście danych osobowych (RODO). Dane osobowe, a prywatność osoby fizycznej. Funkcjonariusz publiczny, a osoba pełniąca funkcję publiczną – odwołanie do definicji ustawowej.
• Informacje niejawne – zasady odmowy udostępnienia informacji publicznej.
• „Inne tajemnice ustawowo chronione” – zakres.
• Czym jest anonimizacja dokumentów? Anonimizacja, a odmowa udostępnienia informacji publicznej.
• Co nie stanowi informacji publicznej ? Jak postępować z wnioskiem, który nie dotyczy informacji publicznej?
• Wymogi decyzji administracyjnej w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej. Aspekt wynikający z KPA i ustawy o dostępie do informacji publicznej.
• Droga odwoławcza od decyzji w zakresie nieudostępnienia informacji publicznej. Tendencje sądów w zakresie odwołań od decyzji odmownych w zakresie nieudostępnienia informacji publicznej.
5. Bezczynność organu w zakresie nieudostępnienia informacji publicznej.(Wykład, analiza orzecznictwa)
• Odpowiedzialność administracyjna za nieudostępnienie informacji publicznej.
• Odpowiedzialność karna za nieudostępnienie informacji publicznej.
• Nieudostępnienie informacji publicznej, a udostępnienie po terminie – różnice w odpowiedzialności.
6. Informacja sektora publicznego – podstawy prawne. (Wykład, analiza orzecznictwa):
• Czym jest informacja sektora publicznego? Definicja posiadania.
• Co rozumiemy pod pojęciem sektora publicznego?
• Wymogi wniosku o ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego.
7. Zasady ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego.
(Wykład, ćwiczenia, analiza orzecznictwa):
• W jaki sposób można wykorzystać ponownie informacje sektora publicznego ?
• Cele wykorzystania informacji sektora publicznego.
• Forma udostępnienia informacji sektora publicznego.
• Podmioty mogące wystąpić z wnioskiem o ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego.
8. Odmowa udostępnienia informacji sektora publicznego.(Wykład, analiza orzecznictwa, ćwiczenia):
• Podstawy prawne odmowy udostępnienia informacji sektora publicznego.
• Ochrona praw autorskich.
• Umowy w ramach ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego.
9. Sektora publiczny jako zespół podmiotów posiadających zróżnicowane informacje. (Wykład, analiza orzecznictwa):
• Rodzaje informacji posiadanych przez sektor publiczny.
• Klasyfikacja informacji.
• Zasady ochrony informacji.
10. Różnice pomiędzy informacją sektora publicznego, a informacją publiczną.(Wykład, analiza orzecznictwa):
• Porównanie zasad udostępnienia.
• Porównanie terminów.
• Porównanie forma wniosków i wymogów wniosków.
• Czy pojęcie celu wskazanym we wniosku ma znaczenie ?
11. Podsumowanie szkolenia, pytania uczestników. (Wykład, dyskusja).

Prowadzący

Wykształcenie wyższe prawnicze, ukończone studnia w Wyższej Szkole Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie, Wydział Prawa, dodatkowo ukończone studnia podyplomowe na Politechnice Warszawskiej  Wydział Geodezji i Kartografii.

Doświadczenie Trenera:

Od dziesięciu lat współpracuje z jednostkami sektora prywatnego i publicznego w zakresie, ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa, ochrony danych osobowych i dostępu do informacji publicznej. Podczas swojej pracy zawodowej zdobył wiedzę praktyczną w zakresie prawa cywilnego, administracyjnego, postępowania administracyjnego. Przeprowadza audytu z zakresu ochrony danych osobowych oraz dostępu do informacji publicznej w tym audyty Biuletynów Informacji Publicznej. Obecnie współpracuje z instytucjami publicznymi jako Inspektor Ochrony Danych, jest IOD, m.in. w ośrodkach szkolno wychowawczych w województwie mazowieckim.  Był jednym z partnerów (wraz z Radą OPZZ) Województwa Łódzkiego i Związkiem Nauczycielstwa Polskiego w Politechnice Łódzkiej w projekcie pn. „Kompetentne kadry związkowe województwa łódzkiego”, finansowanego ze środków Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Działanie 2.16 PO WER: usprawnienie procesu stanowienia prawa. Jest autorem jednego z rozdziałów podręcznika dla członków dialogu społecznego w ramach projektu, pn „Skuteczni uczestnicy dialogu społecznego”, pt. „Prawo samorządowe dla uczestników dialogu społecznego”.

Jest autorem jednego z rozdziałów podręcznika dla członków dialogu społecznego pt. „Ustawa o dostępie do informacji publicznej”, w ramach Projektu „Partnerzy Społeczni – Profesjonalni Uczestnicy Dialogu Społecznego”.

W ramach Projektu „Partnerzy Społeczni – Profesjonalni Uczestnicy Dialogu Społecznego” jest autorem szkoleń e-learningowych dla członków dialogu społecznego w następującej tematyce:
-„Zasady działania i uprawnienia organów samorządowych i rządowych – kompendium wiedzy dla osób uczestniczących w dialogu społecznym z ramienia związków zawodowych”.
-„Rozporządzenie o ochronie danych osobowych – niezbędne informacje dla osób uczestniczących w dialogu społecznym z ramienia związków zawodowych”.
W ramach projektu, pn „Skuteczni uczestnicy dialogu społecznego” jest autorem szkoleń e-learningowych, pt: „Dostęp do informacji publicznej dla uczestników dialogu społecznego”

Specjalizacje Trenera:

Prowadzone przez Trenera szkolenia dotyczą m.in. odpowiedzialności członków zarządu i rad nadzorczych za zobowiązania spółki; obowiązków przedsiębiorcy związanych z przetwarzaniem danych osobowych pracowników i kontrahentów; ochrony danych osobowych; ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa; umów cywilno-prawnych w obrocie gospodarczym; prawnych aspektów dostępu do informacji publicznej i ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego; prawa autorskiego i praw pokrewnych.

Formularz zgłoszeniowy

Zgłoszenia przyjmujemy poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy, który znajduje się poniżej informacji organizacyjnych lub poprzez wypełnienie tradycyjnego formularz zgłoszeniowego dostępnej tutaj i przesłanie do nas faksem 85 87 42 011 lub mailem na biuro@res.edu.pl

SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE

  • Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci;
  • W oparciu o  platformę szkoleniową;
  • Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem;
  • Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.

Przy zgłoszeniu do  15. listopada 2021 cena za osobę to jedyne 289 zł.

Przy zgłoszeniu dwóch i więcej osób z jednej instytucji – możliwa negocjacje ceny.

SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE

  • Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
  • W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
  • Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
  • Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
  • Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
  • Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Szczegóły i rejestracja

Data od:

25 listopad 2021 09:00

Data do:

25 listopad 2021 13:00

Miejsce:

szkolenie online

Koszt:

305 zł + VAT

Formularz ogólny: Pobierz formularz

Podobne szkolenia

Co jeszcze może Cię zainteresować?

ZFŚS w jednostkach sektora finansów publicznych po zmianach w kontekście RODO, COVID-19 oraz odpowiedzialności karnej, skarbowej i dyscyplinarnej w jednostkach sektora finansów publicznych w tym w jednostkach oświaty i instytucjach kultury.

Zobacz więcej

Zamówienia publiczne do 130 000 zł w pomocy społecznej

Zobacz więcej

Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych

Zobacz więcej

Dowiedz się więcej

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!

Sprawdź nasze szkolenia