Dochodzenie przez ośrodki pomocy społecznej należności pieniężnych w drodze egzekucji administracyjnej – nowe regulacje prawne wynikające z nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym
Region
Dolnośląskie, Kujawsko - Pomorskie, Lubelskie, Lubuskie, Łódzkie, Małopolskie, Mazowieckie, Opolskie, Podkarpackie, Podlaskie, Pomorskie, Śląskie, Świętokrzyskie, Warmińsko-mazurskie, Wielkopolskie, ZachodniopomorskieTagi
Termin: 1. grudnia Miejsce: on-line Cena: 345 zł (+VAT)
Sylwia Głowacka
tel. 504 268 795
e-mail:sburak@res.edu.pl
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest:
Omówienie zagadnień wynikających z ustawy o postępowaniu egzekucyjnym. Podczas szkolenia zostaną omówione nowe wzory tytułów wykonawczych stosowanych przy egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym. Uczestnicy szkolenia zapoznają się z zasady postępowania wierzycieli w związku ze stosowaniem postępowania egzekucyjnego. Uczestnicy szkolenia uzyskają odpowiedzi m. in. pytania: kiedy odpisy tytułów wykonawczych sporządza wierzyciel, a kiedy sporządza je organ egzekucyjny?, kiedy jest sporządza wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego?, co powinien zawierać informacja wierzyciela stanowiąca załącznik do tytułu wykonawczego?, kiedy wierzyciel sporządza dalszy tytuł wykonawczy, a kiedy sporządza zmieniony tytuł wykonawczy?, czy zawsze jest obowiązek sporządzenia upomnienia oraz kto określa wzór upomnienia?, na czym polega multiplikowalność tytułu wykonawczego?, w jakim zakresie stosujemy Kodeks postępowania administracyjnego do postępowania egzekucyjnego?, jak orzekać o utracie tytułu wykonawczego?, na jakiej podstawie stosować reklamacje korespondencji wierzyciela? oraz czy istnieje możliwość ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego oraz jakie są w tym zakresie przesłanki?
Ponadto celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w wiedzę niezbędną do poprawnego stosowania przepisów znowelizowanych ustaw o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (nowelizacja z dnia: 4 lipca 2019 roku oraz 11 września 2019 roku) a także projektowanych przepisów rozporządzania Ministra Finansów w sprawie: postępowania wierzycieli należności pieniężnych i w sprawie wezwania zobowiązanego do złożenia oświadczenia oraz oświadczenia o posiadanych składnikach majątkowych i źródłach dochodu, w sprawie przekazywania tytułu wykonawczego i innych dokumentów do organu egzekucyjnego. Pierwsze zmiany wejdą w życie już od, następne od dnia: 1 stycznia 2020 r., 1 marca 2020 r., 30 lipca 2020 roku, 20 lutego 2021 roku oraz 1 stycznia 2022 r. Niewykluczone są inne zmiany w zakresie postępowania egzekucyjnego.
Adresaci
Szkolenie skierowane jest do: kierowników ośrodków pomocy społecznej oraz pracowników ośrodków pomocy społecznej, którym powierzono obowiązki w zakresie dochodzenia należności pieniężnych będących w zakresie właściwości rzeczowej Ośrodków. Na szkoleniu są też mile widziane i inne osoby zainteresowane dochodzeniem należności „socjalnych” w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Program szkolenia
Program szkolenia:
- Podstawy prawne dochodzenia należności z zakresu tzw. pomocy socjalnej, a mianowicie ustaw: ustawy pomocy społecznej, świadczeniach rodzinnych, pomocy osobom uprawnionym do alimentów, o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, o systemie oświaty, o dodatkach mieszkaniowych oraz o dodatkach energetycznych, rozporządzenia dobry start i innych.
- Obowiązek dochodzenia świadczeń nienależnie pobranych i wydatków z pomocy społecznej w świetle dyscypliny finansów publicznych.
- Zasady ogólne postępowania egzekucyjnego.
- Stosowanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego do postępowania egzekucyjnego w administracji.
- Podstawowe pojęcia z zakresu egzekucji administracyjnej.
- Zasady ustalania właściwości miejscowej organów egzekucyjnych.
- Postępowanie upominawcze – upomnienie „miękkie” i upomnienie „twarde”; zawartość upomnienia – przesłanki wszczęcia postępowania egzekucyjnego bez uprzedniości upomnienia.
- Wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego.
- Informacje towarzyszące wnioskowi egzekucyjnemu.
- Nowe zasady wszczęcia postępowania egzekucyjnego.
- Nowe zasady wszczęcia egzekucji administracyjnej.
- Badanie dopuszczalności egzekucji administracyjnej. Zawiadomienie o nieprzystąpieniu do egzekucji. Przesłanki nie przystąpienia do egzekucji.
- Rodzaje tytułów wykonawczych w postępowaniu egzekucyjnym obowiązków o charakterze pieniężnym wzory tytułów wykonawczych.
- Elementy tytułu wykonawczego, w tym: identyfikatory zobowiązanego; pouczenie o skutkach niezawiadomienia o zmienia adresu; pouczenie dla małżonka zobowiązanego o jego prawie do wniesienia sprzeciwu w sprawie odpowiedzialności majątkiem wspólnym.
- Nadanie klauzuli o skierowaniu TW do egzekucji w przypadku: wierzyciel = organ egzekucyjny.
- Zasady przekazywania TW do organu egzekucyjnego. Nadrzędność drogi elektronicznej nad tradycyjną pocztą.
- Rezygnacja z zaokrąglania należności pieniężnych, odsetek z tytułu niezapłacenia w terminie należności oraz kosztów egzekucyjnych.
- Odpowiedzialność wierzyciela za tytuł wykonawczy; postanowienie o utracie tytułu wykonawczego.
- Sprzeciw współmałżonka – nowy rodzaj środka prawnego w postępowaniu egzekucyjnym.
- Zasady wnoszenia zarzutów w postępowaniu egzekucyjnym, organy uprawnione do rozpoznawania zarzutów, terminy na załatwienie zarzutów.
- Obowiązki dla zobowiązanego informowania o zmianie miejsca zamieszkania / adresu siedziby oraz konsekwencje z tym związane.
- Skarga na czynność egzekucyjną organu egzekucyjnego. Podstawa skargi, postanowienie w sprawie skargi, konsekwencję wniesienia skargi.
- Skarga na przewlekłość postępowania egzekucyjnego. Dopuszczalność skargi; konsekwencję wniesienia skargi na przewlekłość postępowania egzekucyjnego.
- Zawieszenie i umorzenie postępowania egzekucyjnego.
- Wyręczyciel w postępowaniu egzekucyjnym.
Prowadzący
Freelancer; prawnik (UMCS w Lublinie); absolwent Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie w zakresie studiów podyplomowych: skarbowość i podatki„; Uniwersytetu Jagiellońskiego Instytut Stosunków Międzynarodowych – studia w zakresie „wiedzy o integracji europejskiej” oraz Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu Instytut Socjologii studia w zakresie zarządzania środkami Unii Europejskiej. Wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu. Licencjonowany audytor wewnętrzny (lic MF. Nr 134/2004), audytor wewnętrzny wpisany na Krajową Listę Profesjonalnych Audytorów Wewnętrznych (wpis nr 782); współpracownik kilku firm audytorskich na terenie Polski,: audytor środków pochodzących z UE; członek Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych IIA Poland; b. Naczelnik Wydziału Finansowego Urzędu Miejskiego w Przemyślu, b. starszy inspektor kontroli gospodarki finansowej Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie, b. członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Przemyślu, długoletni pracownik służb finansowych Państwa i samorządu terytorialnego, autor ponad 140 artykułów / specjalistycznych publikacji z zakresu prawa podatkowego i dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz audytu wewnętrznego. Trener i wykładowca (m. in. trener i wykładowca w szkoleniach generalnych i specjalistycznych dla służby cywilnej) oraz wielu firm szkoleniowych.
Formularz zgłoszeniowy
Zgłoszenia przyjmujemy poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy, który znajduje się poniżej informacji organizacyjnych lub poprzez wypełnienie tradycyjnego formularz zgłoszeniowego dostępnej tutaj i przesłanie do nas faksem 85 87 42 011 lub mailem na biuro@res.edu.pl
UWAGA!
Przy zgłoszeniu do 20. listopada cena to jedyne 315 zł/os!!
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci
- W oparciu o platformę szkoleniową
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
- W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
- Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
- Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Podobne szkolenia
Co jeszcze może Cię zainteresować?
Vademecum pracownika oświaty gminnej w kontekście aktualnych na rok 2024 przepisów prawa oświatowego
Zobacz więcejWymiar i pobór niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym – od decyzji do tytułu wykonawczego
Zobacz więcejDowiedz się więcej
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!
Sprawdź nasze szkolenia