Dochodzenie przez ośrodki pomocy społecznej należności pieniężnych w drodze egzekucji administracyjnej – nowe regulacje prawne wynikające z nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym

ID szkolenia: 507

Region

Dolnośląskie, Kujawsko - Pomorskie, Lubelskie, Lubuskie, Łódzkie, Małopolskie, Mazowieckie, Opolskie, Podkarpackie, Podlaskie, Pomorskie, Śląskie, Świętokrzyskie, Warmińsko-mazurskie, Wielkopolskie, Zachodniopomorskie

Tagi

#socjal, DPS, egzekucja, należność, ops, pomoc społęczna, skargi, wierzyciel, wyręczyciel
Opiekun szkolenia
Brak danych

Termin: 1. grudnia  Miejsce: on-line Cena: 345 zł (+VAT)


Sylwia Głowacka
tel. 504 268 795
e-mail:sburak@res.edu.pl

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest:

Omówienie zagadnień wynikających z ustawy o postępowaniu egzekucyjnym. Podczas szkolenia zostaną omówione nowe wzory tytułów wykonawczych stosowanych przy egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym. Uczestnicy szkolenia zapoznają się z zasady postępowania wierzycieli w związku ze stosowaniem postępowania egzekucyjnego. Uczestnicy szkolenia uzyskają odpowiedzi m. in. pytania: kiedy odpisy tytułów wykonawczych sporządza wierzyciel, a kiedy sporządza je organ egzekucyjny?, kiedy jest sporządza wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego?, co powinien zawierać informacja wierzyciela stanowiąca załącznik do tytułu wykonawczego?, kiedy wierzyciel sporządza dalszy tytuł wykonawczy, a kiedy sporządza zmieniony tytuł wykonawczy?, czy zawsze jest obowiązek sporządzenia upomnienia oraz kto określa wzór upomnienia?, na czym polega multiplikowalność tytułu wykonawczego?, w jakim zakresie stosujemy Kodeks postępowania administracyjnego do postępowania egzekucyjnego?, jak orzekać o utracie tytułu wykonawczego?, na jakiej podstawie stosować reklamacje korespondencji wierzyciela? oraz czy istnieje możliwość ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego oraz jakie są w tym zakresie przesłanki?

Ponadto celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w wiedzę niezbędną do poprawnego  stosowania przepisów znowelizowanych ustaw o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (nowelizacja z dnia: 4 lipca 2019 roku oraz 11 września 2019 roku) a także projektowanych przepisów rozporządzania Ministra Finansów w sprawie: postępowania wierzycieli należności pieniężnych i w sprawie wezwania zobowiązanego do złożenia oświadczenia oraz oświadczenia o posiadanych składnikach majątkowych i źródłach dochodu, w sprawie przekazywania tytułu wykonawczego i innych dokumentów do organu egzekucyjnego. Pierwsze zmiany wejdą w życie już od, następne od dnia: 1 stycznia 2020 r., 1 marca 2020 r., 30 lipca 2020 roku,  20 lutego 2021 roku oraz 1 stycznia 2022 r. Niewykluczone są inne zmiany w zakresie postępowania egzekucyjnego.

Adresaci

Szkolenie skierowane jest do: kierowników ośrodków pomocy społecznej oraz pracowników ośrodków pomocy społecznej, którym powierzono obowiązki w zakresie dochodzenia należności pieniężnych będących w zakresie właściwości rzeczowej Ośrodków. Na szkoleniu są też mile widziane i inne osoby zainteresowane dochodzeniem należności „socjalnych” w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Program szkolenia

Program szkolenia:

  1. Podstawy prawne dochodzenia należności z zakresu tzw. pomocy socjalnej, a mianowicie ustaw: ustawy pomocy społecznej, świadczeniach rodzinnych, pomocy osobom uprawnionym do alimentów, o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, o systemie oświaty, o dodatkach mieszkaniowych oraz o dodatkach energetycznych, rozporządzenia dobry start i innych.
  2. Obowiązek dochodzenia świadczeń nienależnie pobranych i wydatków z pomocy społecznej w świetle dyscypliny finansów publicznych.
  3. Zasady ogólne postępowania egzekucyjnego.
  4. Stosowanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego do postępowania egzekucyjnego w administracji.
  5. Podstawowe pojęcia z zakresu egzekucji administracyjnej.
  6. Zasady ustalania właściwości miejscowej organów egzekucyjnych.
  7. Postępowanie upominawcze – upomnienie „miękkie” i upomnienie „twarde”; zawartość upomnienia – przesłanki wszczęcia postępowania egzekucyjnego bez uprzedniości upomnienia.
  8. Wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego.
  9. Informacje towarzyszące wnioskowi egzekucyjnemu.
  10. Nowe zasady wszczęcia postępowania egzekucyjnego.
  11. Nowe zasady wszczęcia egzekucji administracyjnej.
  12. Badanie dopuszczalności egzekucji administracyjnej. Zawiadomienie o nieprzystąpieniu do egzekucji. Przesłanki nie przystąpienia do egzekucji.
  13. Rodzaje tytułów wykonawczych w postępowaniu egzekucyjnym obowiązków o charakterze pieniężnym wzory tytułów wykonawczych.
  14. Elementy tytułu wykonawczego, w tym: identyfikatory zobowiązanego; pouczenie o skutkach niezawiadomienia o zmienia adresu; pouczenie dla małżonka zobowiązanego o jego prawie do wniesienia sprzeciwu w sprawie odpowiedzialności majątkiem wspólnym.
  15. Nadanie klauzuli o skierowaniu TW do egzekucji w przypadku: wierzyciel = organ egzekucyjny.
  16. Zasady przekazywania TW do organu egzekucyjnego. Nadrzędność drogi elektronicznej nad tradycyjną pocztą.
  17. Rezygnacja z zaokrąglania należności pieniężnych, odsetek z tytułu niezapłacenia w terminie należności oraz kosztów egzekucyjnych.
  18. Odpowiedzialność wierzyciela za tytuł wykonawczy; postanowienie o utracie tytułu wykonawczego.
  19. Sprzeciw współmałżonka – nowy rodzaj środka prawnego w postępowaniu egzekucyjnym.
  20. Zasady wnoszenia zarzutów w postępowaniu egzekucyjnym, organy uprawnione do rozpoznawania zarzutów, terminy na załatwienie zarzutów.
  21. Obowiązki dla zobowiązanego informowania o zmianie miejsca zamieszkania / adresu siedziby oraz konsekwencje z tym związane.
  22. Skarga na czynność egzekucyjną organu egzekucyjnego. Podstawa skargi, postanowienie w sprawie skargi, konsekwencję wniesienia skargi.
  23. Skarga na przewlekłość postępowania egzekucyjnego. Dopuszczalność skargi; konsekwencję wniesienia skargi na przewlekłość postępowania egzekucyjnego.
  24. Zawieszenie i umorzenie postępowania egzekucyjnego.
  25. Wyręczyciel w postępowaniu egzekucyjnym.

Prowadzący

Freelancer; prawnik (UMCS w Lublinie); absolwent Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie  w zakresie studiów podyplomowych: skarbowość i podatki„; Uniwersytetu Jagiellońskiego Instytut Stosunków Międzynarodowych – studia w zakresie  „wiedzy  o integracji europejskiej” oraz Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu Instytut Socjologii studia w zakresie zarządzania środkami Unii Europejskiej. Wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu.  Licencjonowany audytor wewnętrzny  (lic MF. Nr 134/2004), audytor wewnętrzny wpisany na Krajową Listę Profesjonalnych Audytorów Wewnętrznych (wpis nr 782); współpracownik kilku firm audytorskich na terenie Polski,: audytor środków pochodzących z UE; członek Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych IIA Poland; b. Naczelnik Wydziału Finansowego Urzędu Miejskiego w Przemyślu,  b. starszy inspektor kontroli gospodarki  finansowej Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie, b. członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Przemyślu, długoletni pracownik służb finansowych Państwa  i samorządu terytorialnego, autor  ponad 140 artykułów / specjalistycznych publikacji z zakresu prawa podatkowego  i dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz audytu wewnętrznego. Trener  i wykładowca (m. in. trener i wykładowca w szkoleniach generalnych i specjalistycznych dla służby cywilnej) oraz wielu firm szkoleniowych.

Formularz zgłoszeniowy

Zgłoszenia przyjmujemy poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy, który znajduje się poniżej informacji organizacyjnych lub poprzez wypełnienie tradycyjnego formularz zgłoszeniowego dostępnej tutaj i przesłanie do nas faksem 85 87 42 011 lub mailem na biuro@res.edu.pl

UWAGA!

Przy zgłoszeniu do 20. listopada cena to jedyne 315 zł/os!!

 

SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE

  • Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci
  • W oparciu o  platformę szkoleniową
  • Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem
  • Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo

 

SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE

  • Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
  • W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
  • Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
  • Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
  • Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
  • Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Szczegóły i rejestracja

Data od:

01 grudzień 2020 09:00

Data do:

01 grudzień 2020 13:00

Miejsce:

szkolenie online

Koszt:

345 zł + VAT

Formularz ogólny: Pobierz formularz

Podobne szkolenia

Co jeszcze może Cię zainteresować?

Vademecum pracownika oświaty gminnej w kontekście aktualnych na rok 2024 przepisów prawa oświatowego

Zobacz więcej

Wymiar i pobór niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym – od decyzji do tytułu wykonawczego

Zobacz więcej

Praktyczne gospodarowanie środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych

Zobacz więcej

Dowiedz się więcej

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!

Sprawdź nasze szkolenia