Aktualności podatkowe w sektorze Finansów Publicznych.
Kategorie
Kadry i płaceRegion
Dolnośląskie, Kujawsko - Pomorskie, Lubelskie, Lubuskie, Łódzkie, Małopolskie, Mazowieckie, Opolskie, Podkarpackie, Pomorskie, Śląskie, Świętokrzyskie, Warmińsko-mazurskie, Wielkopolskie, ZachodniopomorskieTagi
Termin:02 sierpnia Miejsce: online Cena: 329 zł (+VAT)
Magda Rygorczuk
tel. 888 549 572
e-mail: mrygorczuk@res.edu.pl
Cel i opis szkolenia
Rok 2020 przyniósł bardzo wiele nowych regulacji podatkowych. Z zapowiedzi wiemy już też, że 2021r przyniesie jeszcze więcej zmian. Mają one głównie na celu walkę z wyłudzeniami i przestępcami podatkowymi, jednak w praktyce muszą się do nich dostosować również zwykli, uczciwi podatnicy. Niezwykle wzrasta rola tzw. należytej staranności. Zwiększono sankcje za błędy w rozliczeniach czy nieprawidłowych przelewach. Musimy też raportować do fiskusa schematy podatkowe. Nadchodzą też zmiany w JPK. Opublikowano ponadto interpretację ogólną dotyczącą czynności z zakresu oświaty i opieki. Coraz więcej jednostek odlicza VAT na bieżąco, jednak wiele z nich nadal nie dokonuje odliczeń podatku naliczonego, płacąc do budżetu centralnego jedynie VAT należny, co może budzić szereg wątpliwości pod kątem gospodarności środkami. Tą sprawą zajął się z kolei NIK w jednym z raportów.
Pojawiło się też kilka ciekawych orzeczeń i interpretacji w sprawie zakresu zwolnienia z CIT czynności sektora fp. Wiele wątpliwości wzbudzała nowelizacja przepisów o 50% kosztach uzyskania przychodu w PIT.
Adresaci
Adresaci szkolenia
Szkolenie skierowane jest do osób rozliczających podatki (skarbników, głównych księgowych, dyrektorów ds.finansów, pracowników wydziałów finansowych) prawników wewnętrznych jednostek, osób odpowiedzialnych za dotacje i projekty inwestycyjne zwłaszcza finansowane z UE, w podmiotach takich jak:
- instytucje kultury,
- szkoły wyższe,
- muzea,
- jednostki samorządu terytorialnego,
- jednostki budżetowe,
- zakłady budżetowe,
- spółki komunalne,
- instytuty naukowe,
- jednostki badawcze,
- firmy zatrudniające programistów,
- związki / stowarzyszenia / federacje przedsiębiorców, producentów czy hodowców,
- organizacje pozarządowe,
- podmioty wykonujące zadania publiczne,
- jednostki sektora finansów publicznych,
- urzędy.
KORZYŚCI
- Korzyści dla uczestników:
- znajomość zmian w przepisach jak i najnowszych, przełomowych orzeczeń, zmian w przepisach oraz implikacji praktycznych związanych z rozliczaniem podatku od towarów i usług, CIT i PIT z uwzględnieniem specyficznych problemów podatkowych właściwych dla sektora.
Program szkolenia
1. JPK_V7M – aktualne problemy i próby odpowiedzi wobec niejasnych stanowisk organów podatkowych
- przybliżenie nowych przepisów:
- dane wykazywane w nowym pliku JPK_VAT,
- GTU,
- procedury,
- oznaczenia dokumentów,
- likwidacje deklaracji,
- Przesyłanie nowego JPK_VAT,
- terminy,
- kary i sankcje.
- objaśnienia podatkowe Ministerstwa Finansów,
- odpowiedzi MF na pytania.
- nowe obowiązki Jednostek i pracowników,
- procedury,
- sprzedaż na kasie fiskalnej, korekty obrotu,
- typowe błędy i wątpliwości,
- jakie transakcje oznaczać TP w sektorze publicznym?
- kary za błędy w JPK, podstawy, odwołania,
- sposoby korekty JPK, czynny żal?
2. Zmiany wynikające z pakietu Slim VAT
- nowe zasady korekty obrotu VAT,
- objaśnienia MF,
- wydłużenie terminu do odliczenia VAT naliczonego na bieżąco łącznie do 4 okresów rozliczeniowych, w przypadku rozliczeń VAT w okresach miesięcznych,
- podwyższenie limitu na nieewidencjonowane prezenty o małej wartości.
3. O VAT w dotacjach, subwencjach i dofinansowaniach po raz kolejny – w oczekiwaniu na uchwałę NSA.
- kiedy przysługuje odliczenie,
- kiedy VAT jest kwalifikowany,
- kiedy sama dotacja podlega opodatkowaniu,
- jakie kryteria należy brać pod uwagę w opodatkowaniu dotacji,
- co wpisywać we wniosek,
- orzecznictwo i stanowiska organów podatkowych.
4. MDR w praktyce sektora finansów publicznych
- Czy nas to w ogóle dotyczy? Zakres zastosowania przepisów o schematach podatkowych.
- Dlaczego musimy się dostosować?
- Przybliżenie nowych przepisów:
- Definicje korzystającego, promotora i wspomagającego, jaką rolę może mieć nasza jednostka?
- Rola spółek komunalnych, instytucji kultury,
- Co oznacza w praktyce udostępnianie schematu?
- Kwestie techniczne, raportowanie, organy,
- Formy raportowania, deklaracje,
- Definicja schematu podatkowego oraz przesłanki raportowania,
- Co to jest korzyść podatkowa?
- Jakich podatków dotyczą nowe przepisy?
- Krąg podmiotów zobowiązanych do przekazywania informacji,
- Sposób i termin raportowania,
- Zakres raportowanych informacji,
- Konsekwencje karne skarbowe niewypełnienia tego obowiązku przez podmioty zobowiązane,
- Limity kwotowe,
- Procedura MDR – rodzaje i treść.
- Objaśnienia podatkowe Ministerstwa Finansów,
- MDR a sektor publiczny – specyfika.
5. Czynności Jednostek z zakresu oświaty i pomocy społecznej
- interpretacja ogólna Ministerstwa Finansów
- dotychczasowe orzecznictwo
- od kiedy należy zmienić podejście, czy korygować rozliczenia?
- procedury
- wpływ na współczynnik.
6. Przeznaczenie przychodu jako podstawa zwolnienia z CIT
- fundacje, stowarzyszenia, związki,
- orzeczenia i interpretacje,
- problematyka alokacji przychodów i kosztów.
7. Autorskie koszty uzyskania przychodów – koszty po zmianie przepisów podatkowych
- obecne brzmienie przepisów,
- kiedy stosujemy 50 % koszty,
- niedawne zmiany,
- 50% kup a stosunek pracy,
- zatrudnienie na konkretnym stanowisku a prawo do 50% kup,
- pracownicy dydaktyczni, naukowi,
- ustawa z 10 maja 2018r. ,
- dziedziny, do których można stosować 50% koszty,
- rodzaje przychodów, do których stosujemy preferencje,
- kto jest twórcą i definicja utworu,
- prawa autorskie,
- definicje,
- orzecznictwo,
- czynności twórcze, techniczne i odtwórcze.
8. Praktyka stosowania kosztów twórców
- interpretacje KIS,
- orzecznictwo sądowe,
- wymóg „wyodrębnienia” wynagrodzenia a ustalenia procentowe pracy twórczej w umowie,
- wyjaśnienia Ministerstwa Finansów,
- planowana interpretacja ogólna,
- wytyczne w zakresie działalności twórczej,
- wymogi formalne,
- przyjęcie utworu przez pracodawcę,
- aspekty praktyczne: rola umów, regulaminy wynagradzania, odpowiednie dokumentowanie, ewidencje, stanowiska twórcze,
- planowane kontrole podatkowe,
- odpowiedzialność – kto ponosi koszty podatku?
9. kontrole NIK w sprawie centralizacji – pierwsze wnioski z protokołów pokontrolnych.
- Przyjęte procedury i ich weryfikacja w jednostce,
- Sprawdzenie umów,
- Sprawdzenie dokumentowania sprzedaży,
- Obieg informacji w jednostce,
- Odliczać czy nie odliczać?
- Gospodarność a brak odliczeń,
- specyficzna sprzedaż w jednostkach,
- Umowy bezgotówkowe,
- Typowe błędy,
- Rekomendacje z praktyki.
Prowadzący
Prawnik, licencjonowany doradca podatkowy z ponad 16 letnim doświadczeniem w doradztwie dla przedsiębiorstw i podmiotów sektora finansów publicznych. Doświadczenie zawodowe zdobywała w PwC w dziale podatkowym oraz w KPMG Tax. Kierowała działem VAT w renomowanej warszawskiej kancelarii, zajmując się szeroko rozumianym doradztwem podatkowym, zarówno bieżącą obsługą klientów jak również doradztwem projektowym (restrukturyzacje, przeglądy podatkowe i celowe, projekty optymalizacyjne, postępowania). Od 2013r. prowadzi własną Kancelarię Doradztwa (www.podatkisamorzadu.pl).
Ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkołę Prawa Niemieckiego przy Uniwersytecie Warszawskim i Uniwersytecie w Bonn. Prowadziła liczne projekty doradcze, głównie w zakresie VAT, jak również podatków dochodowych, podatku od nieruchomości i międzynarodowego opodatkowania, realizowane dla szeregu polskich i zagranicznych podmiotów działających w różnych branżach. Jest autorką licznych publikacji prasowych dotyczących prawa podatkowego (Rzeczpospolita, Finanse Publiczne, Wspólnota, Gazeta Prawna, Przegląd Podatkowy, Jurysdykcja Podatkowa) oraz współautorką komentarza do ustawy o kontroli skarbowej, jak również komentatorką w programach telewizyjnych.
Uczestniczy jako ekspert w pracach dotyczących zmian w polskich przepisach podatkowych (głównie w obszarze podatku VAT), jak również pracach na szczeblu Unii Europejskiej. Jest ponadto cenionym szkoleniowcem (m.in. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, szkolenia prowadzone przez wydawnictwa i firmy konferencyjne), ekspertem Senatu RP, a ponadto również Członkiem Rady Podatkowej PKPP Lewiatan.
Posiada wieloletnie doświadczenie w doradztwie dla podmiotów publicznych, głównie samorządowych. Prowadzona przez nią Kancelaria odzyskała kilkadziesiąt milionów złotych nadpłaconego podatku VAT dla podmiotów publicznych oraz na bieżąco wspiera gminy w kwestiach rozliczania podatku VAT, podatku dochodowego oraz podatku od nieruchomości. W wielu wprowadziła procedury naliczania i odliczania VAT współczynnikiem. Z sukcesem i korzyścią dla Gmin dokonała kilkudziesięciu centralizacji. Posiada doświadczenie w obsłudze podatkowej agencji wykonawczej (w rozumieniu ustawy o finansach publicznych), instytutów naukowych i instytucji kultury. Doradza w zakresie VAT organizacjom pozarządowym wykonującym zadania z zakresu administracji rządowej.
Formularz zgłoszeniowy
Zgłoszenia przyjmujemy poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy, który znajduje się poniżej informacji organizacyjnych lub poprzez wypełnienie tradycyjnego formularz zgłoszeniowego dostępnej tutaj i przesłanie do nas faksem 85 87 42 011 lub mailem na biuro@res.edu.pl
Przy zgłoszeniu do 11 sierpnia cena szkolenia to 309 zł/os!
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci;
- W oparciu o platformę szkoleniową;
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem;
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Przy zgłoszeniu dwóch i więcej osób z jednej instytucji – możliwa negocjacje ceny.
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
- W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
- Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
- Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Podobne szkolenia
Co jeszcze może Cię zainteresować?
Vademecum pracownika oświaty gminnej w kontekście aktualnych na rok 2024 przepisów prawa oświatowego
Zobacz więcejPRAKTYCZNE WARSZTATY Z RAPORTOWANIA SCHEMATÓW PODATKOWYCH NA PRZYKŁADACHZ UWZGLĘDNIENIEM ZMIAN OD 1 LIPCA 2023R.
Zobacz więcejDowiedz się więcej
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!
Sprawdź nasze szkolenia