
Aktualizacja instrukcji kancelaryjnych oraz jednolitego rzeczowego wykazu akt w związku z wdrażaniem EZD i e-Doręczenia
Kategorie
ArchiwistykaRegion
Cała Polska, OnlineTagi

Cel i korzyści
Co wyniesiesz z tego szkolenia?
Szereg jednostek państwowych i samorządowych od jakiegoś czasu wprowadza biurowość elektroniczną. Należy pamiętać, że zasady postępowania z dokumentacją określa Instrukcja kancelaryjna w powiązaniu z Jednolitym rzeczowym wykazem akt, który jest kluczowym ogniwem obligatoryjnego systemu bezdziennikowego.
W większości podmiotów podstawowym sposobem wykonywania czynności kancelaryjnych (dokumentowania przebiegu realizacji i rozstrzygania spraw) był system tradycyjny. Szereg jednostek organizacyjnych wspomagała papierową kancelarię systemami teleinformatycznymi do elektronicznego zarządzania dokumentacją. Częstą sytuacją było stosowanie EOD jako sposobu pomocniczego w zakresie dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw. Problemem jest jednak niedostosowanie procedur lub brak odpowiednich zapisów w instrukcjach kancelaryjnych, które stanowiłyby podstawę prawną dla przywołanej praktyki. Część jednostek organizacyjnych, które zdecydowały się formalnie wdrożyć EZD i przygotowały normatywy w tym zakresie od lat ich jednak nie nowelizowały i nie dostosowały do bieżących potrzeb. Widoczne są więc w nich pewne niedoskonałości czy sprzeczności. W związku z planowanym wdrożeniem i obowiązkowym korzystaniem od 2026 roku z systemów teleinformatycznych klasy EZD w podmiotach administracji publicznej oraz stosowaniem od bieżącego roku e- doręczeń, które wymuszają nowe uregulowania w zakresie przyjmowania i wysyłki korespondencji, warto zrobić przegląd przepisów i dokonać stosownych korekt w treści instrukcji kancelaryjnej oraz jednolitego rzeczowego wykazu akt.
W trakcie szkolenia przedstawione będą zagadnienia kluczowe w obiegu dokumentacji, których opis w normatywach kancelaryjnych jest przekłada się bezpośrednio na postępowanie z dokumentacją w jednostce organizacyjnej. Jako przykład można podać problem stosowania podpisów własnoręcznych lub elektronicznych zależącego od zdefiniowania zasad akceptacji i dekretacji w instrukcji kancelaryjnej dla obu sposobów wykonywania czynności kancelaryjnych – tradycyjnego i EZD. Trzeba zwrócić choćby uwagę na zasady i tryb rejestrowania przesyłek wpływających i wychodzących w kontekście stosowania e-doręczeń.
W trakcie szkolenia zostaną:
- wskazane konkretne miejsca w instrukcji kancelaryjnej i wykazie akt, w których powinny/mogą być dokonane zmiany,
- przedstawione przykładowe rozwiązania kancelaryjne przygotowane w formie wzorów do wykorzystania,
- omówione skutki konkretnych uregulowań/zapisów na obieg dokumentacji w jednostce organizacyjnej,
- zidentyfikowanie i przeanalizowane kluczowe punkty w obiegu informacji i dokumentacji, które bezpośrednio angażują twórców dokumentacji w stosowanie EZD
- Wskazane strategiczne momenty w procesie gromadzenia i wytwarzania dokumentów oraz oszacowane ryzyka z nimi związane
Adresaci
Szkolenie skierowane jest do koordynatorów czynności kancelaryjnych oraz archiwistów zakładowy ale także osób odpowiedzialnych za prowadzenie dokumentacji w jednostce organizacyjnej.
Agenda szkolenia
1. Ewolucja pojęć kancelaryjno-archiwalnych – przegląd słowniczka z instrukcji kancelaryjnej pod kątem nowych definicji np. dekretacja automatyczną, uproszczona, zastępcza; komórka merytoryczną i organizacyjna, skrzynka doręczeń, składy chronologiczne i składy informatycznych nośników danych, itp.
2. Wskazanie osób odpowiedzialnych za przestrzeganie zapisów instrukcji kancelaryjnej (pracownicy podmiotu, kierownicy komórek, koordynator czynności kancelaryjnych, archiwista, kierownik jednostki organizacyjnej) i formalne określenie ich obowiązków.
3. Konkretny opis czynności kancelaryjnych wykonywanych w systemie EZD oraz w systemach dziedzinowym i tradycyjnym (prowadzenie rejestrów, zakładanie spraw i ich prowadzenie, dekretacja, akceptacja, generowanie i tworzenie raportów, gromadzenie dokumentów elektronicznych tradycyjnych oraz odwzorowań cyfrowych które mają znaczenie dla przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw).
4. Weryfikacja zasad przyjmowania, rejestrowania i rozdzielania przesyłek wpływających, pod kątem osób uprawnionych i roli punktu kancelaryjnego.
5. Wykonywanie odwzorowań cyfrowych (minimalne wymagania techniczne, ograniczenia dla wykonania pełnych odwzorowań) oraz status skanów w zarządzaniu dokumentacją.
6. Podpis elektroniczny oraz jego weryfikacja (raport z weryfikacji, ważność podpisu elektronicznego).
7. Postępowanie z dokumentacją w składach chronologicznych i składach informatycznych nośników danych (ilość składów, obsługa, kwalifikacja archiwalna, opis i ewidencja, porządkowanie).
8. Dekretowanie a rozdział przesyłek przez osoby uprawnione.
9. Znak sprawy – konstrukcja, rozbudowa, uzupełnienie, zmiana.
10. Akceptacja i podpisywanie przesyłek wysyłanych elektronicznie i tradycyjnie dla spraw papierowych i elektronicznych.
11. Wysyłanie przesyłek nieelektronicznie za pośrednictwem operatora pocztowego, elektronicznie (ESP, PURDE, skrzynka poczty elektronicznej), hybrydowo (PUH), bezpośrednio adresatowi.
12. Postępowanie z dokumentacją przy reorganizacji jednostki lub komórki, w sytuacji zakończenia świadczenia pracy przez pracownika lub przeniesienia do innej komórki organizacyjnej.
13. Dyskusja
Prowadzący
Specjalista ds. zarządzania dokumentacją najnowszą, doktor nauk humanistycznych z zakresu archiwistyki, absolwentka Wydziału Humanistycznego UMCS w Lublinie i studiów menadżerskich EMBA, biegły sądowy, wieloletni pracownik administracji państwowej. Prowadziła: kontrole biurowości i archiwizowania dokumentacji w jednostkach państwowych i samorządowych; wykonała szereg ekspertyz dot. wartościowania akt decydując o okresie ich przechowywania; opiniowała wnioski o zniszczenie lub przejęcie akt do archiwum państwowego.
SZKOLENIE W FORMIE ON-LINE
- Bez wychodzenia z domu, przy pomocy komputera lub telefonu podłączonego do sieci,
- W oparciu o profesjonalną platformę szkoleniową,
- Szkolenia odbywają się w czasie rzeczywistym z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym,
- Uczestnicy otrzymują bogate materiały szkoleniowe,
- Nie wymaga żadnej szczególnej umiejętności posługiwania się oprogramowaniem,
- Możliwość zadawania pytań ekspertowi na żywo.
Podobne szkolenia
Co jeszcze może Cię zainteresować?
Dowiedz się więcej
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie, organizowanych przez nas szkoleniach, kursach i warsztatach zadzwoń lub napisz!
Sprawdź nasze szkolenia